Jump to content

Vinterkonservering motor, av med plugger - inn med oljedråper ?


Windy 7500

Recommended Posts

Jeg har blitt fortalt at man bør skru ut alle plugger, helle noen dråper olje i plugghullene for så å dra starteren noen omdreininger. Min V8 OMC har pluggene godt nede på sidene av blokka og er vanskelig å komme til. Går vel greit å skrue de ut/skifte, men verre å komme til med olje i plugghullene. Hvor viktig er denne prosedyren mtp vinterkonservering?

Redigert av Windy22 (see edit history)
Link to post

Det er greit å få inn en skvett olje. Hvis du har en oljekanne med pumpe (den vanlige typen), tre på en plastslange (f.eks. slike som på vindusspyleren på bilen). Da er det bare å bøye slangen inn i plugghullet mens oljekannen holdes horisontalt over motoren. Pass på at det stempelet du smører står så nær nedre dødpunkt som mulig. På øvre dødpunkt er stempelet på høyde med plugghullet. Du behøver ikke kjøre på starteren, dreie motoren rundt for hånd er i grunnen bedre. Pass på at du ikke får støt av pluggledningene.

Link to post

CRC 6-66 Marine er et godt alternativ, og mye brukt i veteranbilkretser. Denne er fetere enn 5-56 og WD-40, og beskytter derfor bedre. Sprøyt godt ned i innsuget mens motoren går på tomgang, stopp motoren og sprut deretter godt nedi innsuget igjen før luftfilteret settes på igjen. Fungerer fint som bare det, jeg har gjort dette på veteranbiler i mange år nå.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...