Jump to content

Hvor lenge holder en 40w kjøleboks på 60ah batteri?

Knallipadden

Recommended Posts

Det blir i hovedsak på dagsturer, men kanskje en og annen overnatting. Den skal stå i en liten Pilothouse båt. Har ikke kjøleskap. Har bare et 100 ah batteri til forbruk og start, så tenkte å sette inn et ekstra batteri for å drive en liten kjøleboks. Er redd for å gå strømtom med bare 1 batteri. Det er motoren som lader batteriet under gange. Vurderer et fast eller flyttbart solcelle panel. Alternativet er å gå for en skikkelig passiv kjøleboks. Har lest at de beste kan holde seg kald i opp til 72 timer. Is får man alltid tak i på en butikk ved behov. Noen som har erfaring med gode passive kjølebokser? Blir det skikkelig kaldt? 

Is fikk mann tak i for 20-30 år siden, men nå? Hvilke butikker er det som har/bruker is i løsvekt i våre dager?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Rolf skrev 1 time siden:

Hvilke butikker er det som har/bruker is i løsvekt i våre dager?

Mr. Iceman er isbiter i poser, fås hos Kiwi, Meny, Spar, Coop og andre?

Knallipadden skrev for 4 timer siden:

Det blir i hovedsak på dagsturer, men kanskje en og annen overnatting.

Så lenge det er snakk om såpass korte turer hadde jeg også heller vurdert en passiv løsning. Alternativet er ekstra batteri og solcellepanel for ikke å drepe batteriet helt. Du kan bruke en passiv kjøleboks med isbiter i mange år før kostnaden av isbitene tar igjen ekstra batteri, solcellepanel og regulator.

Hulda skrev for 1 time siden:

Og for den prisen kan du kjøpe borti tre Alpicool kjølebokser eller omtrent fire tonn is :-)

Ja det er sant men om en er ute etter en boks som kan fungere lengst mulig på et gitt batteri er det rett valg. En får ofte det en betaler for. Har hatt den som er hakket større og den var helt suveren.

Bårdp skrev 55 minutter siden:

Ja det er sant men om en er ute etter en boks som kan fungere lengst mulig på et gitt batteri er det rett valg. En får ofte det en betaler for. Har hatt den som er hakket større og den var helt suveren.

Vi hadde en tilsvarende, Dometic. Fryktelig dyr, veldig bra. Konket etter noen år, ikke umulig å få reparert, ikke lønnsomt. Kjøpte Alpicool, merker ingen forskjell. Det billigste er egenprodusert is. Vi brukte det samme selv i mange år. En del plasser der det er fiskeri, er det fremdeles mulig å få kjøpt is. Blant annet på brygga i Strömstad. Men skal man bare på en overnatting, noen plastflasker med frosset vann funker.

Det er mange gode svar her, men jeg har en kommentar til det første regnestykket:

Det trekker 40W skriver du, men det trekker vel ikke det hele tiden? Nå kjenner jeg ikke denne kjøleboksen, den jobber kanskje hardere enn vanlige (kompressor) kjøleskap. Jeg ser kjøleskapene i båten går ca halparten av tiden.

bellen skrev for 14 timer siden:

Dei fleste matvarebutikker her jeg bor har hvertfall isbiter i poser i frysedisken

Hakkannen skrev for 13 timer siden:

Mr. Iceman er isbiter i poser, fås hos Kiwi, Meny, Spar, Coop og andre

Jojo, stemmer vel det. Jeg var i mitt hode tilbake på 70-80 og tildels tidlig 90 tallet, da fikk man kjøpt is i løsvekt flere plasser langs sørlandskysten, typisk Kr. 10 for en smekkfulle bærepose. 
Isbiter i poser funker vel det og men det høres no udrøyt ut? Går faktisk med endel is for å holde en slik boks med matvarer kald.

Redigert av Rolf (see edit history)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Brukte en billig kjøleboks i forrige båt. Hadde alltid 2 flasker vann liggende i frysen som jeg tok med når jeg gikk i båten. I tillegg til at jeg bare fylte boksen med kald drikke (og litt mat) så hold det hvertfall 2 døgn.

Satte uansett inn et ekstra batteri etterhvert, slik at jeg kunne kjøre kjøleboksen på strøm i tillegg. Men 2 frosne 1,5l vannflasker gjør susen i lang tid.

Rolf skrev for 13 timer siden:

Isbiter i poser funker vel det og men det høres no udrøyt ut?

Akkurat disse Mr. Iceman-isbitene varer noe lengre enn «vanlige» hjemmefryste isbiter siden de er fryst under trykk og uten luft/oksygen, dermed blir de mer kompakte. Klart, smelter gjør de, men så lenge man ikke er avgårde mer en et par dager og har godt isolert kjøleboks holdes temperaturen rimelig lav i boksen. Sist jeg brukte isbiter og passiv kjøleboks fylte jeg boksen opp med Cola-bokser. Da hadde vi iskald Cola også kveld nummer to? Utetemperatur rundt 25 grader på dagtid, men boksen sto selvsagt i skyggen.

Slår et slag for et av de gode rådene her sammen med din egen løsning med ekstra batteri: Kjøp et 60 ah batteri til start, og bruk 100ah til kjøl og forbruk. I tillegg kjører du fryst flaske-tipset flere kommer med her, så burde du klare deg fint på en overnatting. Når de sensitive varene type kjøtt etc er spist opp sin du uansett også skru av boksen og bare flyte på flaskenes restkulde. 

Husk også at jo fullere boks, jo mindre forbruk om alt er kaldt når du putter det inn. Så ta med masse iskald ??

Mye negativt som er sagt om amerikansk båter (og båtfolk), men kjøle bokser det er de god på.

Egen plass til kjøleboksen. Svingte innom butikken, på vei til båten. En pose, eller to is. Ei kasse drikke, mat og annet.

Hold deg kaldt et par dager. 

Enkelt, støyfritt, funka. 

Må også legge til, at jeg nå har båt med kjøleskap og to batterier i båten. Kjekt å ha, men var fryktelig enkelt når jeg ikke hadde kjøl ombord. Lettvint og enkelt båtliv. 

Redigert av Sørlandet2 (see edit history)
Gerhard skrev On 13.12.2020 at 20.27:

Det er mange gode svar her, men jeg har en kommentar til det første regnestykket:

Det trekker 40W skriver du, men det trekker vel ikke det hele tiden? Nå kjenner jeg ikke denne kjøleboksen, den jobber kanskje hardere enn vanlige (kompressor) kjøleskap. Jeg ser kjøleskapene i båten går ca halparten av tiden.

Om den trekker 40w hele tiden vet man ikke uten å måle forbruket, men den trekker inn til 40w. Jeg har denne boksen. 

https://bilxtra.no/carwise-kjoleboks-12v-20-liter

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...