Ask Startet 15.Desember.2020 Link til dette innlegget Startet 15.Desember.2020 Hei Gutungane finn nok ein handhaldt VHF under jolatreet i år. Eg lurar på Standard Horizon HX300E https://www.maritim.no/standard-horizon-handhold-vhf-hx-300e eller ICOM IC M25 https://www.hocom.no/p/14638/icom-ic-m25-baerbar-vanntett-vhf VHF-en skal vera til eventuelle nødsituasjonar i open båt. ICOM er 500 kr dyrare, utan at det er avgjerande. Sjølv har eg to ICOM, og dei har virka bra i 10-15 år. Eg har ingen erfaring med Standard Horizon. Synspunkt på kva eg bør velja? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 15.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2020 Jeg har en slik Standard Horizon 300... Er godt fornøyd med den... Men om den er noe bedre eller dårligere ICOM aner jeg ikke... Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 15.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2020 Takk Ida Marie. Har VHF-en din blitt brukt mykje i open båt/ vore utsatt for sjøsprøyt over tid? Ask Sitér dette innlegget Link to post
Boddvar Svart 15.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2020 Har benyttet Standard Horizon håndholdt i flere år uten problemer. Blir tatt med i jolla når den brukes. Ingen ting å klage på. Benytter også tilsvarende apparat i dykkerklubben. Der har vi to stk som er med ut i regnvær og snø året rundt i åpen båt Disse har vi også hatt i x antall år uten problemer. Vi gjør jevnlig oppkall for å sjekke kvalitet, noe som har vært meget bra. Tidligere brukte vi ICOM håndholdte apparater i båtene. Erfaringene med disse var kort batterilevetid og dårligere kvalitet. Levetid på maks 2 år.... Vi føler nå at vi har VHF vi kan stole på i en eventuell krisesituasjon. Sitér dette innlegget Båthistorikk : With 300 med 20 Hk Johnson - Blinken Hurrycane med 20 Hk Archimedes - 15 Skibsplast VS med 50 Hk Evinrude - 15 GH15 med 30 Yamaha - 17 Clipper med 90 HK Johnson - Askeladden 475 Fighter med 60 Hk Mercury . 2010-2015 Skarpnes 30 med Volvo TMD30 - 2015-2019 Scand Atlantic 2010 HT med Yanmar 427 hk - 2020- ? Jeanneau Sun Odyssey 42i 2007 Link to post
Ask Svart 15.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2020 Takk Boddvar. Då blir det Standard Horizon. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 15.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2020 Icom er nok ett hakk over kvalitetsmessig. Standard Horizon er produsert av Yaesu. Japanske produsenter begge. Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 15.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2020 Er Standard Horizon HX870 ute av sortimentet? Finner ikke den igjen hos forhandlerne. Erstattet med annen typebetegnelse? Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 15.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2020 Jeg har hatt en Standard Horizon HX300E i noen år nå, og er meget fornøyd med den. Enkel å bruke. Meget god lyd. Lang batteritid. Flyter, og har lys som blinker når den kommer i vann. Greit at den kan lades i en vanlig USB-kontakt, så slipper man å være avhengig av en ladestasjon. Den har ikke DSC, men det har jeg på min fastmonterte Standard Horizon. Jeg har ingen erfaring med Icom, og kan derfor ikke si noe om den. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 15.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2020 1 hour ago, navid said: Er Standard Horizon HX870 ute av sortimentet? Finner ikke den igjen hos forhandlerne. Erstattet med annen typebetegnelse? Jeg mener den ble erstattet av HX890. Først kom 851, så 870 og sist 890. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
navid Svart 15.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2020 Takk for det Popeye70! Kunne tenke meg at det var blitt ny typebetegnelse ja. Ser hx890 har noen utgaver med s eller e i tillegg, noen som vet hva som er forskjellen? Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 15.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2020 2 hours ago, Popeye70 said: 3 hours ago, navid said: Er Standard Horizon HX870 ute av sortimentet? Finner ikke den igjen hos forhandlerne. Erstattet med annen typebetegnelse? Jeg mener den ble erstattet av HX890. Først kom 851, så 870 og sist 890. Nesten. HX850 kom først. Jeg har en slik. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Baffin Svart 15.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2020 Har en icom som er misbrukt med bruk fra kajakk i mange år. Under vann mange ganger konstant sjøsprøyt og minimalt med skylling etter bruk. Den funker som bare det, er veldig imponert over kvaliteten der. I samme tidsrom er to vanntette mobiler blitt ødelagt.. Så icom får full score fra meg 😄 Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 15.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2020 Se på lade konseptet. Jeg har to SH, MED OG UTEN NØDKNAPP. en må stå i holder for å lade, en kan plugge inn standard liten USB (?) plugg. Jeg er redd for å miste laderen, da jeg ikke har den fastmontert, men tar den med på flere båter. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 15.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2020 Ask skrev for 8 timer siden: Takk Ida Marie. Har VHF-en din blitt brukt mykje i open båt/ vore utsatt for sjøsprøyt over tid? Ask Ja, jeg bruker den utelukkende når jeg er ribb'en... fiskeblod, saltvann etc har den tålt greit så langt.. jeg har riktig nok bare hatt den en sesong ...😉 Sitér dette innlegget Link to post
Finn Master Svart 18.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2020 Det ble en svart Standard Horizon HX890E som nå koster 2999,- hos seatronic.no og maritim.no i julegave til båten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.