tobixen
Noe av tanken er vel at risikoen for at liv skal gå tapt som følge av at båten synker er større i en liten båt enn en stor båt. Som hovedregel vil man ved vanninntrenging i en større båt ha god tid på å finne ut av at båten er i ferd med å synke, man har ofte VHF-radio, god tid til å varsle, kanskje man har nok utstyr til å holde situasjonen under kontroll, eventuelt redningsflåte, overlevelsesdrakter og whatnot. Jeg er mer bekymret for at båten plutselig skal synke mens jeg ikke er tilstedeværende - men tap av verdier er jo i en helt annen dimensjon enn risiko for død eller personskade (for litt siden var det noen som ropte "mayday" på radioen da de hadde mistet roret inne i havn, med påfølgende materielle skader både på båten som ikke kunne styres og på fortøyde båter - en slik situasjon kan betegnes som kjedelig, kjip, trasig, katastrofal, ergelig, pinlig ... men så lenge det ikke er alvorlig risiko for live eller helse er det ikke en mayday-situasjon. Kystradio Sør fulgte opp, men prioriteten da ble å få avklart at det ikke dreide seg om noen reell mayday-situasjon).
For større båter og skip kan øker man som regel flyteferdighetene med vanntette skott - men går det skikkelig galt (ref f.eks. Titanic) så er det ikke sikkert det hjelper, og designfeil (ref Helge Ingstad) kan føre til at fartøyet synker selv om det ikke skulle ha sunket.
Jeg tror min båt opprinnelig var designet for å ha en lav synkerisiko - høye terskler fra forpigg til salong, samt fra akterlugar til salong, og under dørken er det seksjonert opp med vanntette barrierer mellom hver seksjon (med den ulempe at dersom man først får vann inn på feil sted i båten, er det mye arbeid å finne alt vannet og få det tørket opp).
Det er noe forskjell på teori og praksis - noen har drillet masse hull i båten for gjennomføringer av ledninger og rør, så begynner vannet først å renne inn ett sted, så er det opp til lensepumpene å holde båten flytende.
Jeg har en plan om å tette igjen så godt det lar seg gjøre, få opp tilstrekkelig mange lensepumper (jeg har opplevd litt for ofte at lensepumper plutselig har sluttet å virke, så viktig å ha god redundans) strategiske hull slik at begrensede mengder vann alltid skal kunne finne veien til nærmeste lensepumpe, har fått på plass en uavhengig batteribank som skal gi strøm til halvparten av lensepumpene, og som også er montert i en vanntett boks slik at det skal kunne fungere selv om det er mye vann i båten.