Jump to content

Fremtiden for småbåter i Oslo

R.O

Recommended Posts

alfaalfa skrev 1 time siden:

Havn, jo, opplag... ?

De små kan kjøres på henger til opplag andre steder, større båter kan ha opplag andre steder enn de dyreste kvm i landet.

Flere har allerede opplag i Vest- og Østfold eller i Sverige.

Opplaget er ikke så viktig, men nå reguleres flere områder til andre formål,. Når opplagsplasser og parkeringen ryker, så blir det vanskeligere å ha båt i Oslo. 

R.O skrev for 1 time siden:

Opplaget er ikke så viktig, men nå reguleres flere områder til andre formål,. Når opplagsplasser og parkeringen ryker, så blir det vanskeligere å ha båt i Oslo. 

Det vil bli satt opp transport til å fra med Hest å Kjerra så klart.

Husk nu at Oslo skal være bilfritt

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Eller, bevare meg vel, seilbåt...?:cool:

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Mange som har båt i Oslo-området. Men det er dårlig tilrettelagt. Havneområdet i Oslo er jo veldig egnet til småbåthavner. F.eks. kunne hele området rundt Sørenga fint vært gjort til en stor småbåthavn. Da hadde man fått flere typer folk ut dit, og det hadde vært veldig koselig å være der ute. 

Tror byrådet, av alle farger, men kanskje spesielt det sittende, tenker på båt som noe luksusgreier og noe som ikke hører hjemme i en "folkeby". (Som om Oslo liksom er det, men det er vel det de innbiller seg)

For egen del er jeg mest av alt litt overrasket over at dette ikke har skjedd før. Nå er vel selve byen Oslo og de aller nærmeste kommunene et område med omkring en million innbyggere så trolig bor det også en del "folk" der vil jeg tro. Jeg kjenner i alle fall en del i den kategorien som bor der, sågar i selve Oslo by.

Som jeg kjenner området i dag så er dette et område forbeholdt de med båtplass/båtopplag og fremstår ikke som et område som er tilgjengelig for folk flest. Det er stor mangel på byggeklare tomter i området hvilket også i stor grad har vært med på å gjøre boligprisene til hva de er i dag.

Jeg mener at man her må ta hensyn til alle i den forstand at det bør være mulig og kombinere båtplasser med boligblokker og et område tilgjengelig for alle enten de bor der, har båt der eller bare ønsker å gå tur/dingle med beina i vannkanten osv

Båtopplag må løses på annet vis/sted, men en løsning for dette må gjøres i kombinasjon med utvikling av området til boliger/friområde. Her må man trolig gå i dialog med nabokommuner og tenke litt utover nesetippen.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Det har vært flere forsøk på å omgjøre opplagsplassen på Karenslyst til park, tennisbane mm.. Det er nok bare tidspørsmål før opplaget forsvinner. Tenker at småbåter vil måtte  ha opplag andre steder enn Karenslyst og større båter blr liggende på vannet året rundt Med slipping et eller annet sted langs fjorden. Jeg er som @Moche overrasket at det ikke har skjedd før.

Området er fra gammelt av delt i to av Makrellbekken. Karenslyst er på Bygdøsiden av bekken. Det er, om den ikke er revet, en villa fra 1800-tallets siste halvdel som eide- og ga navn til området. Karenslyst var en egen drift med slipp og båtopplag. Sjølyst er også et anlegg som daterer seg et stykke tilbake i tid. Da jeg jobbet der på 70-tallet hadde vi tre slippspor, med vogner og der vi kjørte båtene ut på sidespor laget av treverk. Denne delen ble driftet av Frognerkilen Baatforening af 1860. Området ble vel overdratt foreningen etter at driften ved Frognerkilen ble terminert av Oslo kommune da de anla veien som går langs kilen. Jeg kan huske at det var båter på land der på 50-tallet. På sjølyst ble plassen begrenset etter som Messehallen (nå revet) trengte parkeringsplasser. Plassen på oversiden av slippsporene ble asfaltert av Oslo kommune. Båtforeningene disponerte plassen om vinteren til opplag av båter. Vi trakk båtene opp med vanlige wincher. Så hadde vi en overvogn der vi trakk båtene videre med traktor, med et fire meter langt drag. Båtene vi hadde på land var fra 18 fot og oppover til rundt 50 fot.

Story:

Dette draget, som var et langt rør, hadde en bøy. Historien bak bøyen var som følger: Vi hadde trukket en båt opp, koblet på draget for å dra den videre på asfalten. Draget var malt rødt og hvitt, slik at ingen skulle komme gående og snuble over draget, som hadde en bakkeklaring på en snau halvmeter. Det kom en gjøk feiende i full fart bortover plassen og la igjen forstillingen over draget. Det var den historien.

Slik sett har både Sjølyst og Karenslyst vært under press over minst de siste 50 år. Fra kommunen, fra 'Dameroklubben', til alt mulig. 

Tidligere var det en rekke 'båtforetak' fra Karenslyst og helt bort til Løvenskiold Vækerø. Som nå er vekk. Slik sett forsvinner den ene muligheten etter den andre for å ha båt innenfor, la oss si, Moss. Det er ikke bare i Oslo mulighetene forsvinner. I Son forsvinner et antall plasser fra og med neste år, rundt 300 plasser. Son Marina hadde i sin tid og så et hundretalls plasser på land, også borte. Og prisene stiger, slik sett blir det stadig vanskeligere for en blakking å kunne ha båt. Kommunal sommerplass i Son for Hulda er vel ca. 15 000 pluss strøm. Så må båten flyttes over til kommunal vinterplass, som for Hulda skulle bli 9 600 pluss strøm.

MAKRELLBEKKEN. Der la vi båter som lakk mye ved utsett. Etter et døgn var de potte tette av kondomer og dasspapir. Mauring på fagspråket.

Redigert av Hulda (see edit history)

Jeg blir berørt av dette, men er i likhet med en del andre er jeg enig i at det er råflott å legge beslag på så mye areal til opplag av småbåter i en så sentral del av Oslo. Men det burde være mulig å etablere en alternativ opplagsplass som er spiselige for båtfolket.

Det er etter hvert veldig mange mennesker som bor i Oslo og de aller fleste eier ikke båt. Da tenker jeg at det er viktig å velge sine kamper med omhu om man ønsker å bevare et minimum av sympati fra innbyggerne. Tror det vil berike området om båtplassene bevares, men opplagsplassen er båtfolket bedre tjent med å flytte.

Jeg har båt liggende i Frognerkilen og har brukt Karenlyst når jeg har trengt å ha båten oppe om vinteren.  Som oftest ligger jeg i boblehavn og klarer meg fint med å ta båten opp noen dager når sesongen starter. Men har vel ikke hatt den oppe mer enn to ganger på vinteren de siste 10 årene.  Men strengt tatt trenger jeg ikke at vinterlagringen skjer i gåavstand hjemmefra.  Båten trenger å sjekkes av og til når den står i opplag, men strengt tatt kunne den stått på land nord for Drøbak ett sted og ikke midt i indrefileten i Oslo.  Boblehavn fungerer kanskje ikke for trebåter, men de fleste andre klarer vel fint det, og de som kan tas på henger kan jo fraktes litt vekk fra sjøen.

Planene som er lagt frem påvirker vel også sommerplassene i Bestumkilen, og det forstår jeg at det er litt mer motstand mot. Når det kommer til hvor båten ligger når den er i vannet så er det mye viktigere at den er lett tilgjengelig.  Så at Ulleren båtforening og de andre i Bestumkilen er misfornøyde med det skjønner jeg godt.  Men jeg synes mye av argumentasjonen går på vinteropplag, og den kampen tror jeg ikke man kan vinne.

Og ja, det er Hoffselva.  Makrellbekken renner inn i Hoffselva omtrent ved Hoff :)

Redigert av ToreSB (see edit history)

Det er veldig trist. Min familie har hatt opplag her siden opplaget ble etablert. Tilbragte mange helger her i barndommen på 50 og 60-tallet. Likevel dette er en av Oslo's mest verdifulle tomter, og det trykker i retning av annen bruk. 

Har selv hatt opplag i Sverige de siste 13 årene, Grebbestad båtforvaring og byggeplass i Frognerkilen. Droppet Karenslyst pga tilfeller av tyveri, opplaget er uten vakt og tilsyn.

Jeg har hørt at Oslo kommune vurderer mulighetene for å etablere opplag på Gressholmen på den gamle flyhavna. Det monner nok ikke. Karenslyst rommer 14-15 hundre båter i opplag og er en av Nord-Europas største.

Redigert av Kaskazi (see edit history)

Hvis noen på Sjølyst på 70-tallet hadde brukt navnet 'Hoffselven', ville ingen visst hvor den rant ut. Makrellbekken var det brukte navnet. Til og med de som hadde drevet båtbyggeri der i tre generasjoner brukte navnet Makrellbekken. Det ene navnet kan vel være like bra som det andre. Jeg så aldri en eneste makrell der.

Ja, Karenslyst lå på ca. 600 båter og Sjølyst på 750, etter husken. Sjølyst hadde også masthus og båtbyggeri (rep. av trebåter).

Redigert av Hulda (see edit history)

Hvorom alt. Det artige er at da jeg vokste opp uti der, kunne jeg stå i vinduet på gutterommet oppe ved tennisbanen (OTK) og se utover Bestumkilen, helt til Messehallen ble bygget og stengte utsikten. Den gangen var dette nærmest 'på landet'. Foretak som EBB, Thunes Mek., Eureka Mek., etc. huset tusenvis av industriarbeidsplasser. Trikken snudde ute på Hoff, fikk med seg folkene fra Eureka. Vår første båt, da vi giftet oss, hadde bryggeplass ved en slipp/verksted/opplag som lå ved en nå nedlagt sikringsfabrikk, før man kommer så langt ut som til Oslo Kajakklubb. Rett ved siden av et badehus med reklame for en malingsfabrikk (Maler'n til Bjercke).  Ved samme bryggen lå båtene til Arve Bottolf Opsahl og Karsten Byhring. Skøyen Stasjon, toget, hadde stasjonsbetjening og godsavdeling. Samme hadde Skarpsno stasjon. Sjølyst lå lenge ute i periferien av Oslo. Det var ikke noe press på Karenslyst og Sjølyst den gangen. 

Enda en Story, menigheten må si fra når det blir for mye:

Ute på Hoff lå Opel, Sørensen og Balchen AS. Vi hadde en del Opel. Var ofte der ute, etter at jeg hadde fått lappen i 1964, og kjøpte deler. Delekatalogene var den gangen på størrelse med Lecablokker. Bak disken huserte en liten herremann. Så når jeg kom med en liste over alt mulig rart til Opel, spurte han om type/årsmodell. Så sa jeg hva jeg skulle ha, f.eks. clutchplate. "Før eller etter august 52?" Så sto han bak disken med blyant og papir og skrev 10-sifrede delenummer rett ned. Noen gangen hadde jeg feil navn på delen. Da bladde han opp bilde, slik at jeg kunne peke på delen. Ut rant delenummeret på papiret. Han var helt utrolig, en fantastisk klisterhukommelse. 

Oslo kommune har også rettet sitt blikk mot området rundt Paddehavet, noe som i første omgang medfører at Sørfonden Slipp ikke får lov til å bytte ut sine gamle flytebrygger med flyteelementer av isopor. Hele områdereguleringen skal gjennomgåes mtp adkomst, fri ferdsel etc og mitt inntrykk er at alle muligheter ligger på bordet, på godt og vondt.

I et så tettbefolket område blir båtplasser viktige da det er mange som ikke har mulighet til å ha båten sin på henger og det er begrenset med slipper.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Jeg ser for meg at båteiere i Oslo i fremtiden er resurssterke personer med større båter og mye penger. Mens brukerene av strandsonene blir miljøvennlige hipstere på el-sparkesykkel. 

En bekjent av kompisen har løst problemet. Om høsten tar han båten til Fredrikshavn og går i fullservice vinteropplag der. På turen fra Oslo til Fredrikshavn svir han av diesel for 20 000 kroner. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...