willmasta
Det er flere foreninger som driver til ca selvkost da de dermed leier billig eiendom av kommunen. Da er det som nevnt ca 7-8 år venting på ledig plass. I mellomtiden er det mulig å få sommeropptak og eventuelt midlertidig sommerplass rimelig. Opplag vinter kan også ordnes, men de med fast sommerplass prioriteres. Boblehavn vinter pleier å gå greit.
Det som er fint med dette opplegget er jo nettopp at man ikke trenger å være økonomisk priviligert for å ha båt. Jeg har leid privat i Bærum mange sesonger, men se at det ofte er et større spenn i hva slags folk og dertil sosioøkonomisk status som har råd til å ha båt på brygga i min forening. Det er fort 6-8 ganger dyrere å leie privat enn å være medlem i en slik forening. Og jeg opplever et veldig godt miljø når det også går an å ha plass som ikke koster mer per sesong enn båten koster i innkjøp (betalte en gang 13750 kr for sommerhalvåret for båt som kostet 5000kr) i vår havn er det maksgrense på 40 fot. Det er også dugnadsbasert med obligatorisk nattevakt.
Jeg mener dette i praksis betyr at allmennheten har en mulighet til sjøliv og båtliv gjennom disse havnene. Man trenger heller ikke bil, da de ligger sentralt. Er enig i at vinteropplag kan diskuteres på Skøyen. Akkurat i området Skøyen er det også kort vei til Bygdøy med mange badeplasser allerede, og Sollerudstranda på Lysaker.
Utbygginga på Fornebu og Lysaker har uansett vist at konflikter oppstår når sameiene setter opp skilt og ønsker å hindre ferdsel. Og da har vi ikke snakket om høyde på blokkene som ofte bygges, som skaper murer mot sjøen og hindrer sikt. De som har råd får det sikkert fint i leiligheter til 10mill+++, men at dette er for allmennheten kjøper jeg ikke.
I dag er det campingplass for bobiler på opplagsplassen sommerstid. Båtene som er i korte sommeopptak kan stå langt unna sjøkanten. Kunne med fordel gjort det mer publikumsvennlig, men det vil nok komme i konflikt med den nylig utvidede robanen.
Spørsmålet er vel om man ønsker at vanlige familier med normal økonomi skal kunne oppleve sjøliv eller ikke. Etter min mening tullete hvis det bare blir båtliv for de med velfylt bankkonto.