NilsPils
Jeg er selv medlem av Skøyen Båtforening. Marinaene ligger helt innerst i Bunnefjorden og vi har opplagsplass på Karenslyst innerst i Bestumkilen (enn så lenge) sammen med andre båtforeninger. Vi leier ut båtplasser som ikke er disponert av medlemmene, fortrinnsvis til betalende medlemmer. Vi leier også ut plasser på korttidsbasis når medlemmer er på lengre turer. For tiden har vi god kapasitet i boblehavna som har blitt utvidet de siste årene og alle kan søke.
Hos oss kan også utenbys folk bli medlem. Vi har fint klubbhus med betalt dagvakt på sommeren og medlemmen er forpliktet til en nattevakt hver i sesongen. Tresnekka Tora har fast båtplass her, og for oss er livet i og rundt marinaen like viktig som det å gå ut med båten. Jeg synes det er helt skammelig at noen kan finn på å ødelegge disse miljøene.
Marinaen drives på dugnadsbasis. Dugnadene er frivillige, da det som regel er godt oppmøte likevel. Vi har et veldig godt sosialt miljø. Marinaen og marinadriften er et svært viktig innhold i livet for mange, spesielt pensjonister (som meg).
Vi er langt fra en klubb med priviligerte rikinger med luksusbåter. Det er maksimumsgrense på båtstørrelsen. Det gjelder i praksis stort sett hele båtmiljøet i Oslo. De store, dyre luksusbåtene finner du kun noen få av på Aker Brygge. Rikingene finner du i de allerede oppførte luksusboligene langs sjøkanten.