Jump to content

Fremtiden for småbåter i Oslo


R.O

Recommended Posts

Hulda skrev 1 time siden:

Adkomstmessig vil vel Spro være bedre havn for de som bor i Son eller Drøbak. Egentlig vil jeg heller bile fra Son til Strömstad enn fra Son til Spro :-). For ikke å snakke om fra Skøyen til Spro.

 

Sånn sett kan man kanskje si at båtplasser i Strömstad vil avlaste etterspørselen etter båtplasser i indre Oslofjord . . . :smiley:

 

Nå blir det hele vel litt snakk om hvordan man bruker båten. Det er vel neppe snakk om å reise fra Son til Strömstad for en  liten kveldstur på sjøen. For bruk av tresnekka mi til koseturer blir det allerede langt nok til marinaen i Oslo. Når det gjelder overnattingsturer blir det noe helt annet. Da er ikke veien for lang til Hankøsundet . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Nå må vi ikke glemme at Spro havn foreløpig bare er et luftslott... Fos oss som bor her ute så har denne utbyggingen vært annonsert i årevis, og det skjer svært lite der ute. De har knust mye stein og fylt ut en molo, derfra til marina er det veldig langt.

Store vyer er det nok av både her og mange andre utbyggingsprosjekter.

Man reklamerte jo for ny gjestehavn utenfor Sørenga i Oslo og for noen år siden, den så vi aldri noe til.

 

Link to post
Mouche skrev for 1 time siden:

Regner med at blir husene solgt så blir det også ferdigstilt havn?

In your dreams:-)

Men det ser jo unektelig fint ut på bildet til Ms Fortuna. Går utbyggingen med samme farta som det gjør med de 18 tomtene på nedsiden av huset vårt, tar det lang tid. 18 'spektakulære tomter', på fem år fire ferdige hus og to under bygging, eneboliger. Det bygges stadig fler hus i Vestby, i nokså høyt tempo. Antall båtplasser og plasser for vinteropplag på land minker. Prisene på plasser øker. 

 

Når det gjelder kommunale plasser i Strömstad, må man enten være skriven i Strömstads kommun, eller eie fast mark. Med eller uten påstående hus. Det som har plasser fra gammelt av, blir ikke kastet ut.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Man kan vel se dette i et 10-års perspektiv fra nå. Slikt kan ta tid. 

Tar man Son indre havn, ble denne mudret til ca. 2,5 meter på det dypeste. Nå har Hølenselven redusert dybden i vesentlig grad. Det foreligger ingen kommunale planer om å tilbakestille til 80-talls nivå. Altså forblir indre havn stadig grunnere og mindre tilgjengelig. En annen sak er at man i denne kvikkleiren har tillatt utbygging der mudring muligens vil kunne destabilisere området. Det er slikt sett mange snubletråder av forskjellig karakter som sinker.

Link to post

Bra med en fremtidig havn for området på nesodden landet. Men fjernes plasser  på sjøen og opplag på land andre sted i Oslofjorden og i Oslo så blir det både dyrere og vanskeligere å kunne ha båt. Så spørs om man ikke må være bemidlet for å kunne ha båt i allefall innenfor Drøbak i fremtiden. 

Link to post
  • 4 uker senere...
Ms Fortuna skrev On 10.2.2021 at 10.03:

På leiligheter ja...

 

Etter en uke og to purringer fikk jeg følgende svar fra meglerfirmaet som står for salget i Spro Havn:

 

 

I forbindelse med planlagt ferdigstillelse av første byggetrinn sommer 2023, er planen at bryggeanlegg og næringsdel også vil stå ferdig.


En svært generell og lite forpliktende tilbakemelding, dessverre.

 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Det er viktig å ha trua, og området blir nok kjempeflott etterhvert. Jeg var å gikk tur der i helgen og ingenting er påbegynt enda, det er og blir en stor steinhaug som det har vært i årevis. Så er det vel og sagt at båtplasser vil tildeles de som er beboere der først og fremst, så hvor mange som blir tilgjengelige for alle andre er vel høyst usikkert. Men time will show, det ligger uansett langt frem i tid.

Hva meglere sier er egentlig helt uinteressant, de sier hva som helst for å få interesse og salg.

Link to post

Det finnes planer for en stor marina i Mulvika like syd for kornsiloen i Holmestrand. Dette området kan ikke utbygges siden det flate området er en gammel søppelfylling. Opplagsplass for båter om vinteren er god bruk at et slikt område. Flytebrygger er beskytta mot vind fra syd, en bølgebryter er nok nødvendig fra nord. Fra øst beskytter Mulåsodden.

Tanken er ikke ny https://www.jarlsbergavis.no/leder/smabatplasser/o/1-67-3580531

 

Det er utredet:

https://www.yumpu.com/en/document/read/53633630/forslag-til-detaljreguleringssplan-holmestrand-utvikling

https://docplayer.me/35978436-Vurdering-av-planlagt-ny-smabathavn-i-mulvika-holmestrand-mulige-konsekvenser-for-det-marine-naturmiljoet.html

 

Jeg synes det hadde vært en god idé, kort avstand fra tog og motorvei. Stor parkeringsplass på sommeren. 

 

Ole
S/Y Algol

Link to post

Her unngår man jo galant å diskuterer selve nødvendigheten av opplag på land. Javel det kan være en fordel med tanke på at båt i boblehavn kansje krever hakket mere tilsyn og at det tilkommer kansje en slant i strømregning for å holde kulda unna motor.

 Båtopplag på land i Oslo må kunne beskrives som "smør på flesk" da det ikke finnes grunner utover det bekvemmelige for praksisen.

Og det har boblehavn bevist i en årrekke og argumentasjonen er derfor søkt. Snakker man ikke her om en liten gruppe som vil klore seg fast i en bekvem praksis som bygger på ndøvendighet i svunnen tid før plastbåten og boblehavn? Og at man kan villlede andre kraftig i saken fordi de heller ikke er kjent med at boblehavn er god som gull og opplag på land velges fordi man kan ta "helt vinterfri" og la det skure å gå på land nevnverdig innsats? Satt på spissen...  Et egoistisk opplegg?

Link to post

Tja, så å ta båten på land for.... sånne ting som stoffing, bytte sink, vedlikehold under vannlinja generelt, unngå plastpest........

Det er jo bare tull......

 

Kan jo bare ha båten på vannet året rundt..... . Og alle som har båten i boblehavn sjekker den iløpet av vinteren....jada.....

Og det er jo ikke noe jobb å ta båten på land, man bare kjører den på land og går fra den....... veldig greit og kjekt...

 

Og må man på land så kan vel hvilken som helst slipp i Oslo ta imot ...tja over 2500 båter iløpet av noen sommermåneder.....

 

Bra at personer med god innsikt kommer med gode kloooooke innlegg....

 

 

Link to post
NilsPils skrev 28 minutter siden:

 

Vi som har trebåt er el vel ganske uenige her . . ?

Nå må dere ikke la dere øse opp av  nettroll og konspirasjonsteoretikere. Kom bare til å tenke på at Sjølyst har, siden jeg var 12 år, vært båtopplag om vinteren og kommunal parkeringsplass om sommeren. Samme praksisen er det også i Strömstad. Det er rett og slett ikke nok plass om sommeren.

Link to post

Man kunne vel heller flytta Color Line sin terminal midt i smørøyet og bygd der før man tar bort den ene plassen der folk med liten lommebok og kanskje uten bil kan passe og pusse på båten sin? 

 

Uten Karenslyst mister Oslo med sentrumsnære områder sin eneste opplagsplass. 

 

Ligger selv som hovedregel i boblehavn, men bruker plassen en uke eller to gjerne på sommeren for årets reparasjoner og generell båtpuss.

Redigert av willmasta (see edit history)
Link to post
On 2/18/2021 at 1:34 AM, deepblue said:

Tja, så å ta båten på land for.... sånne ting som stoffing, bytte sink, vedlikehold under vannlinja generelt, unngå plastpest........

Det er jo bare tull......

 

Kan jo bare ha båten på vannet året rundt..... . Og alle som har båten i boblehavn sjekker den iløpet av vinteren....jada.....

Og det er jo ikke noe jobb å ta båten på land, man bare kjører den på land og går fra den....... veldig greit og kjekt...

 

Og må man på land så kan vel hvilken som helst slipp i Oslo ta imot ...tja over 2500 båter iløpet av noen sommermåneder.....

 

Bra at personer med god innsikt kommer med gode kloooooke innlegg....

SITAT SLUTT

************************************

 

Ante ikke at trebåtfolket nå også består av Fake News Gråtekoner...

Det er massevis av trebåter som ligger ute hele året og bare for å oppdatere deg litt, ligger de i havner med BOBLER stort sett.
At din trebåt er av den sarte sorten skal vel knappest bli et problem for byen som sådann?

Sutringen og ikke minst bløffingen til de som vil sove og slappe av hele vinterern uten å tenke på båten gir en viss peilepinn på hva slags folk vi ser på her. Nemlig noen som setter lite ære i  opptre sannferdig.

Oslo er ikke Senja. Luksus privelegiet som man forsøker å klore seg fast til setter båtfolket i et dårlig lys tenker jeg.

De kan sikkert lure og lyve for mange, men ikke alle kjøper bløffen om at en båt må stå på land når man så tydelig ser at det ikke stemmer med virkeligheten. Å starte en aksjon som om alle skal bli "utryddet" fordi noen få vil klamre seg til et luksus privelegiet de knappest betaler for, er trist. Det minner meg litt om når folk med annen hdfarve skal inn på et utested i joggebukse og blir nektet. Da er det rasisme. Det er på det nivået.

Slutt å jug sier jeg...

 

Redigert av Styrogstell
La til skille mellom kmin kommentar og kommentaren som kommenteres (see edit history)
Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...