Jump to content

Fremtiden for småbåter i Oslo


R.O

Recommended Posts

Det er nå mye spetakkel og ytringer på face, Leangbukta Båtforening i Asker vil favorisere andelseiere og medlemmer som bor i Asker foran de som er utenbygds. Dette skaper frustrasjon for Osloborgere med båtplass i Leangbukta som nå krever likestilling med Askerbøringer. Desperasjonen sprer seg i Oslo, får vi se resultatene av dette etter valget til høsten?

Link to post
Profondo skrev for 11 timer siden:

Det er nå mye spetakkel og ytringer på face, Leangbukta Båtforening i Asker vil favorisere andelseiere og medlemmer som bor i Asker foran de som er utenbygds. 

 

Har det ikke alltid vært slik der da? Var medlem der en del år, men ikke siste fem årene. Kan du nevne mange kommunale båthavner/plasser i pressområdene på Øst/Sørlandet hvor utenbys gis like rettigheter med kommunens egne innbyggere? Har selv stått på venteliste i Lillesand i femten år, men ga opp da enhver egen innbygger vil få plass før meg og har derfor kjøpt meg inn, stort innskudd, i båtplass i stedet.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Profondo skrev for 11 timer siden:

Det er nå mye spetakkel og ytringer på face, Leangbukta Båtforening i Asker vil favorisere andelseiere og medlemmer som bor i Asker foran de som er utenbygds.

De må vel bare finne seg i at lokale blir favorisert.

Profondo skrev for 11 timer siden:

Dette skaper frustrasjon for Osloborgere med båtplass i Leangbukta som nå krever likestilling med Askerbøringer.

De kan pisse opp et rep, det hjelper nok like mye. Samtidig så blir vel ikke folk som allerede har båtplass hivd ut?

Profondo skrev for 11 timer siden:

Desperasjonen sprer seg i Oslo, får vi se resultatene av dette etter valget til høsten?

:giggle:

Mouche skrev 15 minutter siden:

Har det ikke alltid vært slik der da? Var medlem der en del år, men ikke siste fem årene. Kan du nevne mange kommunale båthavner/plasser i pressområdene på Øst/Sørlandet hvor utenbys gis like rettigheter med kommunens egne innbyggere?

De finnes vel ikke?

Link to post
Seilerslask skrev 1 time siden:

De finnes vel ikke?

 

Jeg er medlem av Skøyen båtforening innerst i Frognerkilen og har tesnekka mi der. SB er en ideell forening som drives av medlemmene. Det er ingen krav til bosted for medlemmene, og vi er mange som bor langt fra Oslo. Vi har båtopplag på Karenslyst (enn så lenge . .).

Bare hyggelige folk og kjempegodt miljø . . . :sailing:

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
NilsPils skrev 1 time siden:

Jeg er medlem av Skøyen båtforening innerst i Frognerkilen og har tesnekka mi der. SB er en ideell forening som drives av medlemmene. Det er ingen krav til bosted for medlemmene, og vi er mange som bor langt fra Oslo. Vi har båtopplag på Karenslyst (enn så lenge . .).

Bare hyggelige folk og kjempegodt miljø . . . :sailing:

Så bra! Veldig glad for at jeg tok feil her :thumbsup: Håper det løser seg med opplagsplass for dere.

Link to post
  • 7 måneder senere...
HiWard skrev On 17.12.2020 at 19.59:

Oslo kommune har også rettet sitt blikk mot området rundt Paddehavet, noe som i første omgang medfører at Sørfonden Slipp ikke får lov til å bytte ut sine gamle flytebrygger med flyteelementer av isopor. Hele områdereguleringen skal gjennomgåes mtp adkomst, fri ferdsel etc og mitt inntrykk er at alle muligheter ligger på bordet, på godt og vondt.

 

 

Det ser ut som det kan gå mot en løsning her og at det blir mulig å få dispensasjon

Link to post
  • 1 år senere...

Aftenposten i dag (15/3-23).

 

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/zE9QOv/1700-baater-skal-fjernes-det-er-en-katastrofe-for-baatmiljoeet-i-hovedstaden

 

«Oslo er den eneste hovedstaden i Skandinavia som ikke har en strategi for fritidsbåter. Nå kan det se ut som om strategien blir å kaste båtene ut fra Indre Oslofjord, skriver Stig Hvide Smith.»

 

For de som liker slikt er det masse bakgrunnsmateriale tilgjengelig:

https://drive.google.com/drive/folders/1z9qw8czxDYv3z6no8ZgoPEgSM-rJBVzC

 

En kan være verd å lese : «KVU for erstatning av båt- og opplagsplasser i Bestumkilen»

 

 

«Alternativet innebærer Fortetting, hvor det er antatt at de første stegene kan gjennomføres i
løpet av 3-5 ar(Ormsund, Sollerud og Gressholmen). De første plassene på land kan derfor
være klare innen 3-5 ar.»

 

Gressholmen er en gammel klassiker, det har vært snakk om dette fra tid til annen.

Ole
S/Y Algol

Link to post

Vi som har levd en stund husker hvor fint det var. Miljøvern i praksis, legg hele kysstrekket under betong. Ellers er vel ikke områdene rundt Paddehavet den verste plassen. Adkomsten er vel mer kronglete fra landsiden. I dag kan man reise fra mesteparten av Oslo med trikken til Skøyen og spasere 10 minutter ut til Sjølyst.

Link to post

Vil bare legge til litt mer lesestoff https://www.om1911.no/reguleringsplaner

 

Fra linken : "Hva er konsekvensene for fritidsbåtene i Oslo?  -av Arild Vollan - KNBF 1. mars 2023"

 

"Vi kan ikke se bort fra at det styres mot KVU`en sitt «Nullalternativ», hvor
leieavtalene for båtplassene bare blir sagt opp. Uten erstatning-plasser
eller annen kompensasjon til båtforeningene eller til den enkelte båteier."

 

 

 

Ole
S/Y Algol

Link to post
  • 2 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...