tobixen
Vis hele sitatet
Et veldig upopulært forslag (og jeg forstår hvorfor) er å ikke tilby ferger eller bruer/tunneler til hver en holme hvor det bor 2 eller flere personer, satt på spissen.
Sant nok.
Min mor har hytte på en av disse øyene hvor antall fastboende i dag kan telles på én hånd.
Jeg lemna egen båt igjen og tok kollektiver tilbake til byen en gang. Først ferge - jeg var eneste passasjerer og betalte kanskje 20 kroner for reisen. Da tenker jeg at ferga ofte går helt uten passasjerer. Fergefirmaet får nok et par tusen kroner for hver tur.
Korresponderende tur med stor buss - og igjen var jeg eneste passasjer hele veien til endeholdeplass (bussterminal). Jeg tror turen tok 45 minutter. Fra bussterminalen var det urbane tilstander videre med buss til sentrum.
Det slo meg at vi antageligvis har svært mange ruter som overhodet ikke er samfunnsøkonomisk lønnsomme her i landet. Dessuten, når tilbudet allikevel er av typen én buss i døgnet på hverdager, så er problemet selvforsterkende, folk benytter seg ikke av tilbudet.
En annen ting er at bosetningen tradisjonelt har vært bygd rundt havet som transportåre, men nå da "alle" forventer å komme seg frem med bil er situasjonen snudd og transportåren er blitt en transporthindring.