Campingcruisern Startet 17.Desember.2020 Del på Facebook Startet 17.Desember.2020 Vi har en todelt badeplattform på vår båt, en Fjord Weekender 24. Mellom er en stige med trinn av samme tresort. Det ser ut til at trinnene og plattformen er av impregnert furu. Opprinnelig tenkte jeg at jeg skulle pusse ned og behandle treverket som var på den, men så er den visst malt med mørkebrun oljedekkbeis og har riller på, noe som gjør det til en gale til jobb og pusse ned og behandle på nytt. 😟 Spesielt vanskelig er det å få fjernet malingen nedi sporene på disse plankene. Jeg prøvde meg ut på ett par planker, men blir ikke helt fornøyd med resultatet, og det etter en formidabel jobb og stort forbruk av diverse pusse papir og forsøk på å fjerne maling i spor med en Dremel. 🙄 Bildet av forsøket lyver litt, da det ikke ble fullt så mørkt som bildet viser Har beiset med Herdins teak beis og lakkert ett strøk oppå. Men det irriterer meg at resultatet ikke står i stil med innsatsen, så jeg lurer på å droppe det gamle og erstatte med noe nytt. Men teak er jo svindyrt. Er det noen som har prøvd noe annet materiale på slike badeplattformer og stige? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.Desember.2020 Del på Facebook Svart 17.Desember.2020 Hadde du brukt roterende stålbørste (drill), ville nok et langt bedre resultat kommet lettere på kortere tid. Man må imidlertid ikke presse på for hardt slik at treverket fliser. Sitér dette innlegget Link to post
Campingcruisern Svart 17.Desember.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Desember.2020 Noe sånt du mener? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.Desember.2020 Del på Facebook Svart 17.Desember.2020 Ja, den med lang og myk bust. Test først for å se om det funker hos deg. Sitér dette innlegget Link to post
Campingcruisern Svart 17.Desember.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Desember.2020 Hulda skrev 53 minutter siden: Ja, den med lang og myk bust. Test først for å se om det funker hos deg. Bruker du sånt på der det er riller spesielt, eller for å fjerne maling generelt 🤔Og mente du den med liten diameter og lang bust eller stor diameter og lang bust? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.Desember.2020 Del på Facebook Svart 17.Desember.2020 Stor dia og lang bust. Hvis du titter i Byggingen av Hulda, på slutten, finner du bilder av skuffer og skapdører i pentryet. Dette var nokså falmet og dekket av lys lakk. Nå er det beiset og dekket av fire lag lakk. Mer komplisert enn langsgående riller. 220 V drill og stålbørste. Batteridrill ga ikke nok futt. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 17.Desember.2020 Del på Facebook Svart 17.Desember.2020 Du får jo nye plank til billig peng. Er jo vanlig terrasebord dette. Brukte sjøl dette på min i vår, når jeg hev det gamle ødelagte teak. Koster vel ikke stort mer enn 200kr for det du trenger Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
LM 605 Svart 18.Desember.2020 Del på Facebook Svart 18.Desember.2020 Kan anbefale Kebony tre til dette. Blir jo mye brukt i dag i nye båter, etter at teaken ikke brukes lenger. Kebony ser jo akkurat ut som teak, og er minst like sterk og vedlikeholdsfri. Blir jo også "grålig" etter årene hvis den ikke behandles med olje/lakk etc. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 18.Desember.2020 Del på Facebook Svart 18.Desember.2020 Jeg har brukt King Starboard plater og laget en stor plate pr brakett. Det hjalp også mot at det ble en del vann/sprøyt som kom mellom plankene opp fra hekken. Totalt vedlikeholdsfrie. Men det kommer mye an på hva annet man har av materialer/farger. Sitér dette innlegget Link to post
Campingcruisern Svart 18.Desember.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Desember.2020 LM 605 skrev for 11 timer siden: Kan anbefale Kebony tre til dette. Blir jo mye brukt i dag i nye båter, etter at teaken ikke brukes lenger. Kebony ser jo akkurat ut som teak, og er minst like sterk og vedlikeholdsfri. Blir jo også "grålig" etter årene hvis den ikke behandles med olje/lakk etc. Har du bilde av noe du har brukt kebony på? Kan det lakkeres slik som teak med Epifanes klar blank lakk? Sitér dette innlegget Link to post
EiSvIn Svart 14.Oktober Del på Facebook Svart 14.Oktober Jeg henter opp denne tråden da jeg plutselig står i samme problemstilling. Teaken på badeplattformen begynner å bli farlig sliten, og det trengs å gjøres noe. Men ny teak er uaktuelt dyrt - så jeg ser etter alternativer. Og "kebony" dukker jo da opp.. Men jeg har lest at det har vært en del utfordringer med at det fort kan sprekke opp. Er det noen som har noe erfaring med hvordan dette holder seg over tid nå? Det er jo kjedelig å legge ned masse jobb i å få det fint, bare for å måtte gjøre hele jobben på nytt om ikke alt for lenge. Sitér dette innlegget Link to post
Martin_ Svart 14.Oktober Del på Facebook Svart 14.Oktober Kebony kan være noe sprø, kan enkelte steder sprekke opp. I et så fuktig miljø som bak på badeplattformen vil jeg tro den er uegnet. Ville heller svelge en kamel og gå for ekte teak, selv om det koster. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 14.Oktober Del på Facebook Svart 14.Oktober Jeg har også brukt King Starboard på ett bagspyd. Ble veldig bra og vedlikeholdsfritt Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 15.Oktober Del på Facebook Svart 15.Oktober Ville bytta ut mot syntetisk teak jeg! Er veldig glad for at jeg ikke har noe som helst treverk utvendig på min båt! eneste vedlikehold på dekk og badeplatform er høytrykkspyling! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.