Jump to content

Hvilken innstilling på Sterling-lader?

niasjan

Recommended Posts

Har 4 stk. Skanbatt 100Ah/150A BMS. Lader de via en Sterling alternator til batteri lader. Spørsmålet mitt er hva den skal stå på. Den har egen modus for Lifepo batteri, men den leverer 14,6 / 14,4 volt mens det i manualen til batteriene anbefaler en float lading på 13,6 volt. Den andre utgangen på Sterling går til en skillediode som lader start og batteri til baugpropell.

Leverer den 14,4-14,6 hele tiden? Går den ikke ned til en mer moderat floatspenning etter en stund? Med vår Victron-lader kjører den volten ganske høyt noen timer med en gang man kobler til laderen (og en gang i uken), så ligger den og vaker rundt 13,3 volt etter det. Litium.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)

Har du Bluetooth i batteriet, så du kan følge med på SOC der?

Tviler på at laderen kommer til å kjøre på 14,4-14,6 volt i lang tid. I så fall bør du finne en annen. La den stå et par timer, så kommer den helt sikkert til å gå fra absorption til float.

Våre batteri ser jeg har en tendens til å ligge å ruge på rundt ~75 % SOC i float-modus når laderen står kontinerlig på (noe den har gjort siden august. Det står at batteriene har gått gjennom 12 sykluser siden da).

Redigert av S/Y Emma (see edit history)

Velg det programmet som passer best for spekken på dine batterier. (Ser for meg ut som program nr 3)

Anbefaler deg virkelig å kjøpe til lille displayet som er tilbehør. 
https://seatronic.no/kontrollpanel-db-lader

Særlig ettersom du har lithium batterier, da er temperatur på dynamo viktig å følge med på

jeg har samme type lader hos meg, men AGM. Jeg kjører AGM US programmet med 13,35v float. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...