niasjan Startet 18.Desember.2020 Link til dette innlegget Startet 18.Desember.2020 Har 4 stk. Skanbatt 100Ah/150A BMS. Lader de via en Sterling alternator til batteri lader. Spørsmålet mitt er hva den skal stå på. Den har egen modus for Lifepo batteri, men den leverer 14,6 / 14,4 volt mens det i manualen til batteriene anbefaler en float lading på 13,6 volt. Den andre utgangen på Sterling går til en skillediode som lader start og batteri til baugpropell. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 18.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2020 (redigert) Leverer den 14,4-14,6 hele tiden? Går den ikke ned til en mer moderat floatspenning etter en stund? Med vår Victron-lader kjører den volten ganske høyt noen timer med en gang man kobler til laderen (og en gang i uken), så ligger den og vaker rundt 13,3 volt etter det. Litium. Redigert 18.Desember.2020 av S/Y Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
niasjan Svart 18.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2020 Det er det jeg lurer på. Om den slår seg av når batteriene er fulladet. Noen sier at disse batteriene ikke har godt av float lading. Sitér dette innlegget Link to post
Seilerslask Svart 18.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2020 14.6/14.4V høres (for) høyt ut, her bør du gjøre noen justeringer, men du kan komme til å få problemer med lading av startbatteri og baugpropell om du drar spenningen for langt ned under 14V, da du har skillediode mellom start og baugpropell som stjeler litt spenning på veien. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 18.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2020 (redigert) Har du Bluetooth i batteriet, så du kan følge med på SOC der? Tviler på at laderen kommer til å kjøre på 14,4-14,6 volt i lang tid. I så fall bør du finne en annen. La den stå et par timer, så kommer den helt sikkert til å gå fra absorption til float. Våre batteri ser jeg har en tendens til å ligge å ruge på rundt ~75 % SOC i float-modus når laderen står kontinerlig på (noe den har gjort siden august. Det står at batteriene har gått gjennom 12 sykluser siden da). Redigert 18.Desember.2020 av S/Y Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
bjorngb Svart 19.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2020 (redigert) Min Sterling 12v50 har disse programme. Kanskje en av dem passer godt? Ser ut som LiFePo4 på preset1 er fin? Lader du startbatteriet på samme ladeprofil? Redigert 19.Desember.2020 av bjorngb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
niasjan Svart 19.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2020 Dette er en Sterling som jeg kobler mellom dynamo og batteri. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2020 (redigert) Velg det programmet som passer best for spekken på dine batterier. (Ser for meg ut som program nr 3) Anbefaler deg virkelig å kjøpe til lille displayet som er tilbehør. https://seatronic.no/kontrollpanel-db-lader Særlig ettersom du har lithium batterier, da er temperatur på dynamo viktig å følge med på jeg har samme type lader hos meg, men AGM. Jeg kjører AGM US programmet med 13,35v float. Redigert 19.Desember.2020 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.