Jump to content

Noen med erfaring/peiling på propell RX4?

AskeladdenC65

Recommended Posts

Jeg har en bravo1, 15.25x22", men den må en tur til andvik for oppretting, skjær er vist hardere enn propeller. Jeg kan frese av trompeten, sånn at den blir lik bravo fs. Har gjort det på flere av propellene mine med godt hell 

Men andvik cupper den rx4'n for bedre grep i svingene, gjør den tynnere og skarpere for mere turtall, men beholder pitchen hvis man vil det, når det er gjort, så ville jeg heisa motoren ett bolthull eller to. Da vil du nok passere 50

Den henger på veggen, ser jo hvor pila er. Det er ikke mye skader, men nok til at jeg ikke vil rette den selv

På det nederste bilde, ser du en modifisert bravo 31 VS 22'n før jeg lånte den bort 

IMG_20201218_224150_182.jpg

IMG_20201218_224753_888.jpg

Redigert av Guest (see edit history)
Solseng skrev 21 minutter siden:

Way to go, men jeg ville ikke prøvd å hente 4-500rpm på "en tur innom prop-shopen".  En Evinrude RX-4 er også egentlig "bare" en Solas-propell. Evinrude har ikke laget egne "super-propeller" for sine supermotorer. RX-4, Raker og alt det andre... Solas. Så er det sagt. Godt å få det sagt.:giggle:

4-500rpm kan ordnes lett, av de som kan det :) andvik skal bygge om en mercury cleaver for meg, med lite boss, til stort boss, forandre rake'n og litt annet snacks. Når jeg ser hva han har gjort med musling propellen så fikk jeg bakoversveis, den har blitt ett kunstverk, synd den bare skal stå på en liten 40hk 

Sånn er det når det kun er noen få propell fabrikker i verden, men tusenvis av propeller. Volvo Penta er jo bare solas det også, så hvorfor betale det dobbelte for at det skal stå Volvo på de propellene ? 

Blir litt som at Lamborghini gallardo egentlig bare er en Audi R8, Porsche 911 er bare en taksenka boble med ett par ekstra selyndere, Ferrari er bare en Fiat, Nordkapp/sting same same but different, nye Toyota Supra er bare en bmw z4 med litt annen styling 

Rart han gjør det han gjør med mine propeller da :) eller for de fleste andre jeg kjenner, eller svært mange i racing miljøet (han er propell mannen til mange som kjører offshore VM) 

Men 5blader og de endringene jeg ville ha, da var det bedre og finne en annen propell, men han kunne løsne alle bladene og sveise den om hvis jeg ville betale :P fra 26 til 34 blei litt i overkant på en så trang propell. Men han banker 2" på det meste som kommer inn. Jeg skal opp til han på nyåret og levere ett par prosjekter som skal bygges om til det ugjenkjennelige, skal spørre og grave enda litt mer da. Lærer mye hver gang jeg er der (han er sånn som Olle var i gamle dager, tar seg tid til å vise, forklare og fortelle hvorfor) 

Redigert av Guest (see edit history)

Høres spennende ut og artig at vi har flinke propellfolk her i landet.:thumbsup: Tror kanskje jeg sender inn en 4-blads propell selv nå på våren/før sesongen starter. Dra av 100-200rpm og få inn litt mer baugløft + balansering. Båten er ikke noe fartsmonster, men likevel merker man godt at det blir lettere, tryggere og mer moro å kjøre når propellen gir rett balanse og løft til skroget.

Det er en god pris hvis propellen er i god stand. Ville slått til på den. Deretter kan du vurdere om du vil ha den til modifikasjon. Litt av utfordringen er at noen 4-blads propeller gir mye løft akter. D.v.s. at båten kan bli kjørende nokså flatt når man gir på. Dette varierer litt fra propell til propell og skrog til skrog. Akterløft er fordelaktig når man skal opp i plan, er tungt lastet og hjelper på å holde båten i plan i lav hastighet.

Men av og til kan litt mer baugløft være fordelaktig når man kjører relativt hurtig. Dette kan modifiseres hos et propellservice-verksted. Andvik Propellers får gode skussmål. Bravo 1 FS som jeg har prøvd har disse egenskapene/modifikasjonen direkte fra fabrikk, og det var en veldig fin propell på min daycruiser. Å få propellen nullbalansert er også en fin oppgradering. Føles smoothere i sakte fart.

Redigert av Solseng (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...