AskeladdenC65 Startet 18.Desember.2020 Link til dette innlegget Startet 18.Desember.2020 På min Evinrude G2 250 H.O sitter det en RX4 propell med ventilasjon luker. Disse er lukket. Noen som vet hvor mye disse "lukene" utgjør mht rpm viss man åpner di? På fullt gasspådrag har jeg 5150 rpm og 49 knop. Propellstr er 15x22. Båten ligger i opplag. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 18.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2020 Disse luftehullene skal i utgangspunktet ikke gi mer rpm på toppfart/toppfutrall (i teorien). Kan jo være at slip% går bittelitt opp på max turtall også, men tipper ikke mye. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 18.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2020 (redigert) Du vil få mer turtall og fart, av å sende den til andvik propellers og fortelle problemet, koster noen få tusenlapper, men da blir den bedre enn ny. Hvilke hull står motoren montert i? Har du mulighet til å heise den ett par hull? Redigert 18.Desember.2020 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
AskeladdenC65 Svart 18.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2020 Kan sjekke imorgen. Men hørte den mistet grepet i krapp sving når jeg testkjørte den før jeg kjøpte den nylig. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 18.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2020 Støtter Eikas forslag om å få modifisert/tunet propell hos Andvik. Dog er du vel rundt 500rpm under ønsket wot-rpm nå. Jeg hadde muligens vurdert mindre stigning likevel, og så vurdert å få propellen fintunet. Det pleier å dukke opp noen RX-4 20" på Finn med jevne mellomrom. Sitér dette innlegget Link to post
AskeladdenC65 Svart 18.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2020 2 tommer mindre i stigning =400 mere rpm eller? Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 18.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2020 Mellom 3-400 rpm vil jeg tippe. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 18.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2020 Eller hvis du vil legge litt mer penger i det: Mercurys Bravo1 FS. Deilig propell. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 18.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2020 (redigert) Jeg har en bravo1, 15.25x22", men den må en tur til andvik for oppretting, skjær er vist hardere enn propeller. Jeg kan frese av trompeten, sånn at den blir lik bravo fs. Har gjort det på flere av propellene mine med godt hell Men andvik cupper den rx4'n for bedre grep i svingene, gjør den tynnere og skarpere for mere turtall, men beholder pitchen hvis man vil det, når det er gjort, så ville jeg heisa motoren ett bolthull eller to. Da vil du nok passere 50 Den henger på veggen, ser jo hvor pila er. Det er ikke mye skader, men nok til at jeg ikke vil rette den selv På det nederste bilde, ser du en modifisert bravo 31 VS 22'n før jeg lånte den bort Redigert 18.Desember.2020 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 18.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2020 (redigert) Way to go, men jeg ville ikke prøvd å hente 4-500rpm på "en tur innom prop-shopen". En Evinrude RX-4 er også egentlig "bare" en Solas-propell. Evinrude har ikke laget egne "super-propeller" for sine supermotorer. RX-4, Raker og alt det andre... Solas. Så er det sagt. Godt å få det sagt. Redigert 18.Desember.2020 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 18.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2020 Solseng skrev 21 minutter siden: Way to go, men jeg ville ikke prøvd å hente 4-500rpm på "en tur innom prop-shopen". En Evinrude RX-4 er også egentlig "bare" en Solas-propell. Evinrude har ikke laget egne "super-propeller" for sine supermotorer. RX-4, Raker og alt det andre... Solas. Så er det sagt. Godt å få det sagt. 4-500rpm kan ordnes lett, av de som kan det :) andvik skal bygge om en mercury cleaver for meg, med lite boss, til stort boss, forandre rake'n og litt annet snacks. Når jeg ser hva han har gjort med musling propellen så fikk jeg bakoversveis, den har blitt ett kunstverk, synd den bare skal stå på en liten 40hk Sånn er det når det kun er noen få propell fabrikker i verden, men tusenvis av propeller. Volvo Penta er jo bare solas det også, så hvorfor betale det dobbelte for at det skal stå Volvo på de propellene ? Blir litt som at Lamborghini gallardo egentlig bare er en Audi R8, Porsche 911 er bare en taksenka boble med ett par ekstra selyndere, Ferrari er bare en Fiat, Nordkapp/sting same same but different, nye Toyota Supra er bare en bmw z4 med litt annen styling Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 18.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2020 (redigert) Anyway: Tipper herr Andvig er meget mere begeistret over en forespørsel om å hente 100-200 rpm ut av en propell, enn 4-500rpm. Som proff handler det om å kunne levere også - uten å degradere produktet bortenfor gjenkjennelighet. Redigert 18.Desember.2020 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 19.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2020 (redigert) Rart han gjør det han gjør med mine propeller da :) eller for de fleste andre jeg kjenner, eller svært mange i racing miljøet (han er propell mannen til mange som kjører offshore VM) Men 5blader og de endringene jeg ville ha, da var det bedre og finne en annen propell, men han kunne løsne alle bladene og sveise den om hvis jeg ville betale :P fra 26 til 34 blei litt i overkant på en så trang propell. Men han banker 2" på det meste som kommer inn. Jeg skal opp til han på nyåret og levere ett par prosjekter som skal bygges om til det ugjenkjennelige, skal spørre og grave enda litt mer da. Lærer mye hver gang jeg er der (han er sånn som Olle var i gamle dager, tar seg tid til å vise, forklare og fortelle hvorfor) Redigert 19.Desember.2020 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 19.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2020 Høres spennende ut og artig at vi har flinke propellfolk her i landet. Tror kanskje jeg sender inn en 4-blads propell selv nå på våren/før sesongen starter. Dra av 100-200rpm og få inn litt mer baugløft + balansering. Båten er ikke noe fartsmonster, men likevel merker man godt at det blir lettere, tryggere og mer moro å kjøre når propellen gir rett balanse og løft til skroget. Sitér dette innlegget Link to post
AskeladdenC65 Svart 23.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2020 2000,- for en pent brukt RX4 er vel ikke så dyrt, eller? Har fått ett tilbud på en 15x20 til den prisen. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 23.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2020 (redigert) Det er en god pris hvis propellen er i god stand. Ville slått til på den. Deretter kan du vurdere om du vil ha den til modifikasjon. Litt av utfordringen er at noen 4-blads propeller gir mye løft akter. D.v.s. at båten kan bli kjørende nokså flatt når man gir på. Dette varierer litt fra propell til propell og skrog til skrog. Akterløft er fordelaktig når man skal opp i plan, er tungt lastet og hjelper på å holde båten i plan i lav hastighet. Men av og til kan litt mer baugløft være fordelaktig når man kjører relativt hurtig. Dette kan modifiseres hos et propellservice-verksted. Andvik Propellers får gode skussmål. Bravo 1 FS som jeg har prøvd har disse egenskapene/modifikasjonen direkte fra fabrikk, og det var en veldig fin propell på min daycruiser. Å få propellen nullbalansert er også en fin oppgradering. Føles smoothere i sakte fart. Redigert 23.Desember.2020 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
AskeladdenC65 Svart 29.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2020 Har nå fått sjekket hvilket hull motoren er festet i. Og det var hull nr 3 fra topp. Det ser ut som att kavitasjonsplaten er noe høyere enn kjølen iallefall. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 29.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2020 Ser ut som den er montert fint i høyda, men hvis du får en propell med mer grep som holder i svingene, så spørs det om ikke jeg ville prøvd ett hull eller to høyere. Jo høyere jo bedre, frem til det blir for høyt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.