Jump to content

Buster XXL 2010 med E-Tec 200, valg av propeller

Marqies

Recommended Posts

Har noen peiling?

Båt Buster XXL 2010 (240 bredde) motor E-Tec 200 2010. Prøvde nå en Ballistic 14,5 X 19, klarer 5500 rpm. ca 44 knop. Får ikke tak før båten har passert ca.  10 knop, går fint opp til 44 knop (1/2 knop bedre på våren bedre på våren), med en duvelig rooster når den er trimmet ut, skal lite til med sving før den kaviterer også på lavere hastighet, motoren er på laveste montering, plate flukter med kjøl.

Har tilbud på en Windrace powertec rel brukt 14 1/4 x 19, har vert brukt på Yamaha, samme spline, alt ser rett ut, vil det være mulig at denne gir bedre feste i vannet enn Ballistic, mener at jeg har lest noe om det, den har også litt lavere pitch, så turtall vil vel øke litt. 

Har også Solas Hi rake 4, denne er litt for tung, 2 pers om bord utpå sommer så er jeg nede i 5200 rmp. Sitter som støpt i vannet, vurderer å få tatt denne litt ned på pitch, kanskje beste løsning, mulig dyrere hvis jeg må kjøpe ny i stedet. Synes motor går tungt med denne, kanskje innbilning.

Håper noen har peiling på dette.

Marqies skrev 3 minutter siden:

den har også litt lavere pitch, så turtall vil vel øke litt. 

pitch = stigning som vel er 19" på begge.  Hvorvidt den kvarte tommen i forskjell i diameter påvirker turtallet er vanskelig å si - der mistenker jeg at bladutforming og -areal har mer å si.  
Men høres iallefall ut til at ballistic ikke er noe god match til denne båten , slik du beskriver oppførselen. 

Hva er anbefalt turtallsområde på denne motoren? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Powertech REL er vel en kopi av Yamahas Reliance. Reliance skal være en veldig bra propell til Yamahas F150-F200. Hvor bra PT REL er på din båt/motor er ikke godt å si. Den vil dog aldri ha grepet til Soals HR-4.

Som du erfarer, så har valg av propell veldig mye å si for egenskapene/oppførselen til båten. Det som kanskje skiller/merkes minst, er faktisk toppfart. Ok, det er kanskje 1-2 knop mellom ytterpunktene på en slik motor/båtkombo, mens ulike propeller kan være som natt og dag på andre parametre.

Hvis du skal gå for en 3-blader, er også Mercury Enertia sannsynligvis en god allround kandidat. Liker du grepet til HR-4, er 2" ned i stigning + 1-2 hull opp veien å gå.

Du har gjort dne samme erfaringen som mange andre. Ballistic er sjelden svaret. Den er hovedsaklig billig.

På dette skroget med den HK og girratio du har ehar jeg prøvd litt ulikt, men endte opp med Mercury Tempest Plus.

Den sitter godt, og gir løft i skroget og baug slik at du får marsj og topp farten og mulighet for å endre oppførsel eller sjøen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...