Jump to content

Kan jeg kjøre radio i båten på nettbrett?

fernanda

Recommended Posts

Jeg må skifte ut en gammel og utdatert FM radio, med noe mer moderne. Finnes det noen god løsning hvor en får kjørt FM, Dab+, og streamet musikk via BT, evt.Wifi, over fra et nettbrett, eller må jeg gå via et mer konvensjonelt stereoanlegg?

Kikker litt på en Pioneer SPH-8TAB-BT, Link , men hadde vært gøy om jeg slapp å skjære så stort hull, (vil helst ikke lage hull i det heletatt)

Ønsker å oppnå grei lyd og tenker å montere 2stk 6*9tommere et par 6,5 tommere og en 12 tommer bass i kasse og vet jeg må ha forsterkere inn her, men hadde håpet at det var mulig å styre dette via en PAD eller brett og skjule alt annet...? 

Målet er god lyd uten at det synes noe spesielt :smiley:

Setter stor pris på om det er noen som har peiling og kan komme med forslag til løsning her.

For ordensskyld må det nevnes at vi selvfølgelig alltid tar hensyn til omgivelsene våre. Dette skal ikke være noen diskobåt eller partybåt, men jeg synes det er hyggelig med litt god lyd, der hvor det passer seg.

Fernanda

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Jeg ville holdt meg langt unna Fusion. Det er i praksis en datamaskin, som krever oppdateringer. Når den blir noen år, så er det slutt på oppdateringer fra fabrikken. 

For å få DAB til den nevnte enheten, så må du kjøpe en Fusion DAB adapter. Koster et par tusen. Fusion er amerikansk, de har ikke DAB der borte. 

Jeg hadde en Fusion enhet. Den var umulig å starte, etter fem og et halvt år. (Garanti ute). Software feil. Bare å kaste i søpla. 

Mitt tips, kjøp en konvensjonell marine, stereoanlegg med DAB og Bluetooth. 

Takk for alle forslag. Det er helt topp med sånt engasjement :yesnod:

I utgangspunktet ønsker jeg å kunne skjule all stereo, også selve spilleren og da var Fusion forslaget til enslagsgjest helt perfekt. Men etter å ha lest Sørlandet2 sitt svar ble jeg mer skeptisk. Dersom det er slik at en vil ha utfordringer med å holde Fusion anlegget i drift over noen år, er nok ikke det noe jeg ønsker å gå for. Målet mitt er å få et så estetisk pent(les usynlig), driftsikkert anlegg, med god lyd og kanskje også i den rekkefølgen.  

Tidligere har jeg kjørt en konvensjonell bilradio med DAB+, og BT, og streamet musikk fra brett/tlf via BT. Men da må jeg jo se anlegget...

Finnes det ikke noe tilsvarende det Fusion anlegget Enslagsgjest foreslo litt lengre oppe, hvor jeg kan styre alt på anlegget via f.eks. en tlf eller pad og bare ha selve stereoanlegget montert som en black box bak noen paneler?

Eller har kanskje noen andre erfaringer med Fusion, som sier at det ikke er så ille?

Fernanda

Redigert av fernanda (see edit history)

Båthilsen fra Fernanda.

Litt mer info om min Fusion erfaring. 

Min båt ble levert med Fusion MS-RA 205. Funket helt greit fire sesonger. Riktignok en del styr og få DAB, da det krevde oppdateringer. Femte sesongen ville den ikke starte. Så hva nå. Satt da med en del kostbart Fusion utstyr. Ikke lyst å bruke 5000 for ny enhet. Men kom til en forhandler som hadde tatt ut en enhet fra utstillingen for noen år sideb, som jeg fikk for noen tusen. 

Monterte i båten. Samme skiten. Oppstartproblem. I sammråd med importøren. Rett i søpla den å... 

Fikk så en til til kostpris. 

Forhandleren var lite stolt. Ikke første gang. Prøvde så godt han kunne å selge minst mulig Fusion. 

Som sagt dette er en datamaskin. Normal leveringstid er ikke så lenge på de..

Men mulig alt er mye bedre nå.....

Sørlandet2, takk for utfyllende orientering. Skjønner at du er lite imponert etter disse erfaringene, og jeg vil nok ha litt vansker selv også med å gå for Fusion etter dette.

Kanskje forslaget til TCMan er et bedre alternativ? Ser ut til at jeg kan få oppfylt de fleste av mine ønsker med denne, men jeg må se om jeg MÅ ha det panelet. Kanskje det kan monteres litt gjemt i tilfelle. Det kan se ut til at jeg kna få koblet til en ekstra forsterker til basskassa, men jeg har foreløpig ikke funnet ut hvordan jeg får DAB+.  Vil helst slippe å kjøre det via Wifi...

Takk for fine forslag og oppklaringer

Fernanda

Redigert av fernanda (see edit history)

Båthilsen fra Fernanda.

Hadde litt problemer  å finne egnet løsning i min båt da jeg står ute  og styrer og må ha stereoen inn. Det var ikke mye å velge på med DAB og fjernkontroll. Valgte til slutt å montere denne: https://www.pyleaudio.com/sku/PLMRMBT5B/2-Ch-Waterproof-Rated-Bluetooth-Marine-Amplifier-Kit,-Marine-Grade-Amp,-AUXRCAMP3-Audio-Input-(600-Watt-MAX) Ikke high end, men med noen rimelige høyttalere fra Poly Planar(lavmagnetiske høyttalere pga. kompasset) og en passiv sub fra Poly Planar har jeg brukbar lyd. Har fått bra tilbakemeldinger fra kolleger på "firmatur". Er sjelden at man får lyttet skikkelig  til musikk om bord. Underveis er det motorstøy og når man ligger i ro  spiller i allefall ikke jeg høy musikk.  Har montert forsterker skjult og kontrollpanelet står inne i skap vedkartbord. Skrur på stereo når jeg skru på hovedstrøm. Bruker radio/spotify via mobilen. Går noe data, men koster ikke stort. Det gjør at jeg kan styre musikken fra der jeg  er samtidig  som at jeg hører telefon etc. Det eneste som er synlig er to marine  høyttalere felt inn i pidestallen. Forøvrig er dette et dumt  system som ikke kan oppdateres, og det har fungert uten feilslag siden 2016.

I bilen installerte jeg DAB+, men angrer på det fordi det er begrenset dekning med den. Streaming med Radioplay oppleves å gi dobbelt så stort dekningsområde, så bruker stort sett den.

DAB+ er dårligere utbygd i skjærgården enn langs landeveien.

Har ikke fastmontert stereo i båten. Bruker bærbar blåtannhøytaler, som vi likevel har assortert utvalg av.:flag:

Keep it simple .... kjøp 1 eller flere Bluetooth-høyttalere, koble disse til mobilen eller iPad via Bluetooth og stream stream stream :) Hvis du kjøper flere av samme modell, la dem synkronisere sammen slik at den samme lyden spilles av på alle høyttalerne samtidig. De fleste i dag er også vanntette og optimale for båtbruk. Jeg bruker ikke lenger tid med innebygd stereo osv. Disse er mobile og kan brukes hvor som helst. Selges i alle elektriske butikker (elkjøp, netonnett, power, osv.)

• 1 måned senere...

Lenge siden jeg fikk sett noe mer på denne, dessverre. Takk for alle svar så langt. 

Dette er fortsatt like aktuelt, så kom gjerne med flere tips til løsning....

Etter tips så langt har jeg lagt vekk Fusion, Boss kan nok tilby det meste jeg er ute etter, men slik jeg forstår det, får jeg ikke DAB+, som er et ønske. Sonos krever 220V og jeg vil i utgangspunktet ikke være avhengig av inverter for å få lyd, i tillegg ønsker jeg et kablet opplegg.

Ser litt på Pioneer SPH-8TAB-BT, men ser denne også mangler DAB+... 

Takknemlig om det er noen som har forslag til løsning :-)

Fernanda

Båthilsen fra Fernanda.

Om du har nettbrett med simkort eller en mobiltelefon kan du bruke Nrk appen eller Tunein appen og du har da alle mulige kanaler og musikk sjangere samt at du har mye bedre lyd enn det du vil ha på Dab, men det går da av data pakken du har i abbonementet. Du kan så streame enten via bluetooth eller med ledning til en stereospiller eller modul slik at du får lyd i høytalerne i båten.

Redigert av MorganX (see edit history)

Et raskt internettsøk sier at en giga gir 10-15 timer med radiolytting :)

Får vel anlegg med fjernkontroll så du kan lukke inn selve spilleren. Ellers vil vel en separat radio med grei høytaler også være en løsning for deg?

Sliter litt med å få tak i hva du ønsker, men med unntak av polkvart om morningen hører jeg aldri på radio så jeg stiller nok med et handicap.

Men du ønsker en helt skjult spiller som du kan styre fra en fjernkontroll? 

Kjenner ikke til Fusion, men det er ikke usannsynlig at de har blitt utviklet videre. Ville sjekket ut dagens modeller før du avfeier helt.

Takk for svar Havelle.

Det jeg er ute etter er en mulighet til å spille radio, Spotify ++ i båten, gjerne styrt over en pad eller lignende. Gjerne slik at jeg kan montere selve spilleren/forsterkeren skjult. Ønsker i tillegg grei lyd, og ser for meg en 12 toms sub i kasse, fire gode høyttalere og forsterker. I tillegg vil jeg ha 2 høyttalere på fly, som kan slåes av eller på ved behov.

Er overhodet ikke ute etter å lage party båt, men jeg er glad i god lyd og den trenger jo ikke være så høy for å være god :-)

Har blitt advart mot endel trøbbel på Fusion, så de er jeg høyst usikker på...

Fernanda

Båthilsen fra Fernanda.

Hvorfor ikke høre musikk på spotify (lastet ned) og diverse podcaster som også lastes ned på forhånd? Selv har vi flere Wonderboom som vi synes er svært så greie og kan lades også i båten/bilen osv En fordel med disse, eller lignende, er jo at de ikke krever noen fast innstalasjon og kan taes med/brukes over alt. Finnes mange tilsvarende løsninger/alternativer til WOnderboom, men vi synes disse gir god lyd for pengene både til radiolytting og til musikk.  Sonos har vi både hjemme og to andre steder, men som allerede nevnt så er dette 220v løsninger. 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

• 1 måned senere...

Hei og takk for svar alle sammen. 

Ser det blir vanskelig å få dekket mine ønsker med en helt skjult installasjon og vurderer da å heller gå helt motsatt vei, til en 2din spiller...

Har lenge hatt sansen for Pioneer og ser de har kommet med en spiller med stor touch skjerm, Pioneer SPH-8TAB-BT.

Liker godt at den har en helt flat skjerm, uten utstikkende knapper.

https://radioservice.no/produkter/bilstereo/spillere/2-din/pioneer-sph-8tab-bt  

Men vi hører mye på radio og spotify og etter hva jeg kan se har denne ikke DAB+, men dekker ellers mine ønsker godt.

Vi kan event. dekke radiobehovet ved å streame det fra mobil/wifi, men da vil det nok gå endel data i løpet av sommeren? 

Er det noen som har erfaring med denne, eller event. andre tilsvarende spillere med DAB+ som kan komme med noen anbefalinger?

Veldig i tvil om hva jeg skal gjøre her...

Fernanda

Båthilsen fra Fernanda.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...