Jump to content

Edit History

Kanalkapteinen

Kanalkapteinen

Effekt i en (diesel)motor avhenger primært av to ting: mengden luft og mengden diesel, og blandingsforholdet mellom disse. Kald luft tar mindre plass enn varm luft, så kald luft er bra for både ytelse og motortemperatur. 
Jeg tipper det er mellom 50 og 70 varmegrader i motorrommet mitt etter en times marsjfart. Det ligger lufteslanger fra skutesiden og inn, likevel står luftfilteret fritt plassert og rett ved siden av turbo som genererer mye varme. 
Vil det ha noe for seg å flytte luftfilter inn i en lukket kasse ved skutesiden med direkte lufttilførsel utenfra? Da må jeg ha en solid slange fra inntak og ut til denne kassa. 
Før i tida pusla jeg litt med tuning av motorsykler, og her ble motorkarakteristikken  endra en del dersom man hadde lenger innsugstrakter, men dette var motorer uten turbo. Vil jeg tape noe på lenger slange mellom innsug til turbo og luftinntak? 

Kanalkapteinen

Kanalkapteinen

Effekt i en (diesel)motor avhenger primært av to ting: mengden luft og mengden diesel, og blandingsforholdet mellom disse. Kald luft tar mindre plass enn varm luft, så kald luft er bra for både ytelse og motortemperatur. 
Jeg tipper det er mellom 50 og 70 varmegrader i motorrommet mitt etter en times marsjfart. Det ligger lufteslanger fra skutesiden og inn, likevel står luftfilteret fritt plassert og rett ved siden av turbo som genererer mye varme. 
Vil det ha noe for seg å flytte luftfilter inn i en lukket kasse ved skutesiden med direkte lufttilførsel utenfra? Da må jeg ha en solid slange fra inntak og ut til denne kassa. 
Før i tids pusla jeg litt med tuning av motorsykler, og her ble motorkarskteristikken  endra en del dersom man hadde lenger innsugstrakter, men dette var motorer uten turbo. Vil jeg tape noe på lenger slange mellom innsug til turbo og luftinntak? 



×
×
  • Create New...