Stella 2 Startet 19.Desember.2020 Link til dette innlegget Startet 19.Desember.2020 (redigert) Har forstått at en slik skinne skal være buet i horisontalplanet, men har også sett at noen er buet i vertikalplanet. Stikker opp fra dekket i hver ende. Er det nødvendig? Eller kan den ligge flatt på dekket? Redigert 19.Desember.2020 av Stella 2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 20.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2020 (redigert) Den er vel kun buet i ett plan men monteres slik at endene ligger høyere enn midten. Slik må det være for at geometrien skal riktig. Min ble forøvrig bøyd i to plan etter en frisk seilas til Skagen for noen år siden. Kanskje det var den du så ?. Måtte kjøpe ny skinne men festene holdt. Du finner ferdige sett for ulike båtstørrelser hos rutgerson.se Redigert 20.Desember.2020 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stella 2 Svart 21.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2020 Takk for respons. Forstår geometrien i det horisontale planet og at skinnen derfor må være krummet iht radiusen som skjøtefestet danner over dekket når seilet går fra den ene halsen til neste. Det jeg ikke forstår er nødvendigheten av bue i det vertikal planet, "at endene ligger høyere enn midten". Det blir jo en unødvendig snuble-fanger på dekket? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2020 .Ja, det er riktig. Kjører du buen i horisontalplanet, kan du ta deg f på at skjøtevognen parkerer seg mellom to festepunkter og drar skinnen tvers av når seilet strammer seg. Derfor. Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 21.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2020 Egentlig et godt spørsmål. Det er bare i ytterkantene skjøte må være stramt - ikke sant? Hva om skinnen var uten bue, og skjøte ble slapt mens en slo. Det hadde strammet seg opp igjen når det kom til ytterkanten av skinnen som ‘vanlig’. Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 22.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2020 Om skjøtet ikke er omtrentlig like stramt hele vognas vandring, vil seilet dra ut slakken når en slår, og vogna gjerne stoppe før den er i borde og seilet blir stående posete og dårlig med feil skjøtevinkel. I de tilfellene hvor skjøtet ledes opp i masta og ikke frem, vil dermed bue også i vertikalplanet gi mening. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 22.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2020 Sjelden de som produserer båter gjør ting dyrere enn nødvendig uten en god grunn. Har man mye tid og penger kan en prøve å gjøre ting bedre enn det båtdeignere gjør. Det er de som gjør det som utvikler teknologien. Men for folk flest er det enklest å kopiere det som fungerer. En rett skinne skrudd rett i dekket hadde jo vært superenkelt. Tror også det er jevn belastning på skjøtet som er kritisk. Sitér dette innlegget Link to post
Stella 2 Svart 22.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2020 Igjen takk for respons med fin input. Satser på at jeg kan gjøre dette som jeg har tenkt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2020 Dette er minimum for at skjøtevognen på Hulda skal kunne gå greit over fra ytterpunkt til ytterpunkt: Problemet mitt er at dekke buer opp i midten. For at vannet skal renne av. Har du en dekksprofil som buer andre veien, er det naturligvis ikke noe problem. En slik swimingpoolprofil har jeg sjelden sett på en seilbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 22.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2020 Hei På vår førre båt, ein Targa 96, var skinna montert fint i framkant av overbygget. Altså ikkje nokon snublefella. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2020 Den er grei. Men her er hvorfor det er slik. Siste innlegg. Det er noe med fysikk og saker som er med i bildet. Det er krefter som skal tas opp. Det er friksjon som skal overvinnes. Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 23.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2020 Hulda skrev for 2 timer siden: Den er grei. Men her er hvorfor det er slik. Siste innlegg. Det er noe med fysikk og saker som er med i bildet. Det er krefter som skal tas opp. Det er friksjon som skal overvinnes. +1 For å ikke fortsette diskusjonen i tråden: da lærte jeg det (og glemmer der forhåpentligvis ikke på lenge) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.