larole Startet 20.Desember.2020 Link til dette innlegget Startet 20.Desember.2020 Som dere ser, jeg finner ikke ut hvor ofte jeg må bytte impeller på denne. Noen som vet, og om det er en vanskelig operasjon? Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 21.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2020 (redigert) Dersom du er usikker på når den ble skiftet sist, bytt impeller før ny sesong. Ellers bør du være rimelig trygg dersom du skifter hvert partallår. Selv nøyer jeg meg med en visuell kontroll sånn ca hvert annet år, i kombinasjon med temperaturalarm og reserveimpeller. Reserveimpelleren er ikke nødvendigvis ny, men den beste av de jeg har skiftet tidligere år. Hvor vanskelig den er å skifte handler vel i hovedsak om dine mekanikerevner og tilgjengelig plass i motorrommet. Det er en jobb en alminnelig nevenyttig båteier absolutt bør beherske. Redigert 21.Desember.2020 av X10an (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 22.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2020 Her er et verktøy, som virker bra for skifte av impeller: Produkter » Mortensen Technics - Impellerklype "Mc Peller" (mortensen-technics.no) Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Førstefender Svart 22.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2020 Vanskelig å svare på.. Min far har en 5,5liter Iveco diesel, han kjører rundt med samme impeller som stod i båten når han kjøpte den i 1995. Jeg hadde 2 x Mercruiser 250 D-tronic, byttet ikke på 5 sesonger og 550timer, men hadde et par visuelle sjekk, hadde planer om å bytte, men så ble båten solgt. Har alltid med ekstra i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Norddron Svart 22.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2020 Jeg bytter hvert 2.år. Det er to forskjellige vannpumper som denne er levert med. Jeg har jabsco. Det er litt kronglete, du må ta av hele pumpen for å få ut impeller. Jeg kan sikkert finne noen bilder hvis du vil. Sitér dette innlegget Link to post
larole Svart 22.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2020 @Norddron - det hadde vært knall. Takk til dere andre også :-) Sitér dette innlegget Link to post
Norddron Svart 22.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2020 Her er bilder fra første gang jeg byttet impeller. Begynner med å ta av vannslangen fra pumpen og til motor. Deretter på slangen fra sjøvannsfilter (husk å ha et håndklede e.l. for å samle opp saltvann) Løsne drivreim (vipp på strammeren og hekt av drivreim). Så må du holde hjulet låst før du kan løsne de tre skruvene. Sett f.eks et verktøy i spenn gjennom hullene i drivreimen. Når svinghjulet er av ser du boltene som holder pumpen fast. Sett ovenfra Ta ut hele pumpen og åpne pumpehuset: Her var det en impeller hvor en vinge var brukket av, heldigvis er det et lite gitter som gjorde at det ikke var kommet løse deler inn i vannkretsen. O-ringen må også byttes. Demontert Å sett inn ny impeller er litt kronglete, men har alltid latt seg gjøre med litt tålmodighet, evt litt oppvaskmiddel. Skru alt sammen igjen (husk o-ringen) og gjenta etter 2 år. Sitér dette innlegget Link to post
larole Svart 22.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2020 Herre!! For et sted dette er å være. Tusen hjertelig takk :-) Sitér dette innlegget Link to post
Kvammis Svart 5.April.2021 Link til dette innlegget Svart 5.April.2021 Takk for dette innlegget med bilder. Var til stor hjelp for meg på min Aquador 23 WA med 200 mercruiser....?? Sitér dette innlegget Link to post
Norddron Svart 5.April.2021 Link til dette innlegget Svart 5.April.2021 Sitér dette innlegget Link to post
Nysgjerrigper Svart 5.April.2021 Link til dette innlegget Svart 5.April.2021 Jeg har skiftet for 3. gang, båten er 20 år, gått 1000 timer. Der er jo et effektivt sjøvannsfilter, og dermed burde impelleren holde veldig lenge. Første gangen jeg skiftet var det fordi båten hadde stått fast i gjørma der den ble satt ut om våren. Saltvann med gjørme ble trukket inn gjennom saltvannssystemet. Sitér dette innlegget Link to post
henrikjo Svart 5.April.2021 Link til dette innlegget Svart 5.April.2021 (redigert) Norddron skrev On 22.12.2020 at 20.09: Løsne drivreim (vipp på strammeren og hekt av drivreim). Så må du holde hjulet låst før du kan løsne de tre skruvene. Sett f.eks et verktøy i spenn gjennom hullene i drivreimen. Slik jeg har forstått det, skal det være mulig å løsne boltene som holder fast vannpumpa gjennom hullene i svinghjulet. Men i praksis er det kanskje like enkelt å ta av svinghjulet først? Redigert 5.April.2021 av henrikjo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Norddron Svart 5.April.2021 Link til dette innlegget Svart 5.April.2021 Om det er mulig vet jeg ikke, men da må du både løsne de to boltene som holder pumpen og de tre for å åpne pumpehuset, gjennom hullene i svinghjulet. Det tror jeg blir veldig mye plunder Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 5.April.2021 Link til dette innlegget Svart 5.April.2021 (redigert) Det går helt fint uten å ta av reimhjulet, gjorde den jobben for et par år siden faktisk. Og tok pussig nok bilder. Her var pumpa hvit, men motoren svart. Så tydeligvis byttet pumpe en eller annen gang. Hvis man absolutt vil ta av reimhjulet så er det vel lurt å løsne skruene mens reima fortsatt sitter på. Kanskje det er nok for å holde reimhjulet fast. Redigert 5.April.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.