Jump to content

Edit History

Snekk1

Snekk1

Hei!

Vi er 2 kompiser som har kjøpt oss en Arendalsnekke fra 1954. Denne ble kjøpt på starten av sommeren, og har gitt oss mange fine turer i sommer, tross en tung start i påvente av ny forgasser.

Første tur gikk fra Nesøya og inn til Kongen med 10-15 motorstopp. En tur som skulle ta kanskje 1,5 time, tok godt over 4t. Men stemningen var fortsatt god, der vi satt å lo høyt av oss selv og det faktum at vi hadde kjøpt en båt vi egentlig ikke hadde så mye kunskap om. Ennå.

Båten ble stående en god stund før vi fikk satt inn ny Solex forgasser på vår gamle Marna R1. Denne fikk vi til slutt justert fint og båten gikk fint. Vi putret rundt noen dager før motoren begynte å stoppe sporadisk. Vi undersøkte og fant ut at vi hadde en feil type plugg, som gjorde at den sotet veldig mye. Denne ble byttet (Boch M12B) og båten gikk veldig fint resten av sesongen, uten altfor mye soting. Starter alltid på 2-3 sveivet, med den rette teknikken. Ingen andre enn oss klarer dette selvfølgelig... Jeg er sikker på at alle som har en lignende motor kan relatere!

 

Båten er relativt fin utvendig, men innsiden har neppe blitt dulla med på maange år. Den så rett og slett ikke ut. Vi kjøpte denne på ganske lite budsjett, vel viten om at vi har pågangsmot nok til å pusse ned denne innvendig i vinter slik at innsiden matchet utsiden. Vi har holdt på med restaurering av gamle motorsykler i 7-8 år, og vet hva det vil si å stå tusenvis av timer å stirre på gamle skatter som man får lov til å fikse opp igjen. Denne båten blir intet unntak.

 

På en av sommerens siste turer smalt det plutselig fra motoren. Eller, det var det jeg trodde. Det viste seg at akslingen hadde knekt tvert av ved kobling på motoren. Båten ble tatt opp og kjørt til opplag innendørs. Lavt tak og egen-lagd krybbe gjorde at ette ble en operasjon i seg selv, så hvis det er noe interesse for bilder av dette så skrik ut :)

 

Kunnskapen om båten har vokst enormt det siste halve året, og etter å ha lest igjennom masse innlegg her om lignende båter (som er svært lærerikt) tenkte vi å lage en tråd for vår egen båt også. Vi støter på masse småting hele tiden som vi ikke alltid har svaret på selv, så om vi kan sparre litt med andre som har vært borti det samme og kanskje har svar, så er det veldig verdifult!

 

Legger ved noen bilder av båten. Skraping og pussing har kommet veldig godt i gang allerede, så følger kanskje opp tråden med disse etterhvert, så kan dere følge progresjonen.

Planen er at den skal bli så fin som overhodet mulig, med tiden vi har til rådighet:)

 

God jul!

Skjermbilde_2020-12-21_kl._09_39_49.png

Skjermbilde_2020-12-21_kl._09_39_33.png

Skjermbilde_2020-12-21_kl._09_39_15.png

Skjermbilde_2020-12-21_kl._09_39_24.png

Skjermbilde_2020-12-21_kl._09_39_07.png

Skjermbilde_2020-12-21_kl._09_38_58.png

Skjermbilde_2020-12-21_kl._11_07_13.png

Snekk1

Snekk1

Hei!

Vi er 2 kompiser som har kjøpt oss en Arendalsnekke fra 1954. Denne ble kjøpt på starten av sommeren, og har gitt oss mange fine turer i sommer, tross en tung start i påvente av ny forgasser.

Første tur gikk fra Nesøya og inn til Kongen med 10-15 motorstopp. En tur som skulle ta kanskje 1,5 time, tok godt over 4t. Men stemningen var fortsatt god, der vi satt å lo høyt av oss selv og det faktum at vi hadde kjøpt en båt vi egentlig ikke hadde så mye kunskap om. Ennå.

Båten ble stående en god stund før vi fikk satt inn ny Solex forgasser på vår gamle Marna R1. Denne fikk vi til slutt justert fint og båten gikk fint. Vi putret rundt noen dager før motoren begynte å stoppe sporadisk. Vi undersøkte og fant ut at vi hadde en feil type plugg, som gjorde at den sotet veldig mye. Denne ble byttet (Boch M12B) og båten gikk veldig fint resten av sesongen, uten altfor mye soting. Starter alltid på 2-3 sveivet, med den rette teknikken. Ingen andre enn oss klarer dette selvfølgelig... Jeg er sikker på at alle som har en lignende motor kan relatere!

 

Båten er relativt fin utvendig, men innsiden har neppe blitt dulla med på maange år. Den så rett og slett ikke ut. Vi kjøpte denne på ganske lite budsjett, vel viten om at vi har pågangsmot nok til å pusse ned denne innvendig i vinter slik at innsiden matchet utsiden. Vi har holdt på med restaurering av gamle motorsykler i 7-8 år, og vet hva det vil si å stå tusenvis av timer å stirre på gamle skatter som man får lov til å fikse opp igjen. Denne båten blir intet unntak.

 

På en av sommerens siste turer smalt det plutselig fra motoren. Eller, det var det jeg trodde. Det viste seg at akslingen hadde knekt tvert av ved kobling på motoren. Båten ble tatt opp og kjørt til opplag innendørs. Lavt tak og egen-lagd krybbe gjorde at ette ble en operasjon i seg selv, så hvis det er noe interesse for bilder av dette så skrik ut :)

 

Kunnskapen om båten har vokst enormt det siste halve året, men etter å ha lest igjennom masse innlegg her om lignende båter (som er svært lærerikt) tenkte vi å lage en tråd for vår egen båt også. Vi støter på masse småting hele tiden som vi ikke alltid har svaret på selv, så om vi kan sparre litt med andre som har vært borti det samme og kanskje har svar, så er det veldig verdifult!

 

Legger ved noen bilder av båten. Skraping og pussing har kommet veldig godt i gang allerede, så følger kanskje opp tråden med disse etterhvert, så kan dere følge progresjonen.

Planen er at den skal bli så fin som overhodet mulig, med tiden vi har til rådighet:)

 

God jul!

Skjermbilde_2020-12-21_kl._09_39_49.png

Skjermbilde_2020-12-21_kl._09_39_33.png

Skjermbilde_2020-12-21_kl._09_39_15.png

Skjermbilde_2020-12-21_kl._09_39_24.png

Skjermbilde_2020-12-21_kl._09_39_07.png

Skjermbilde_2020-12-21_kl._09_38_58.png

Snekk1

Snekk1

Hei!

Vi er 2 kompiser som har kjøpt oss en Arendalsnekke fra 1954. Denne ble kjøpt på starten av sommeren, og har gitt oss mange fine turer i sommer, tross en tung start i påvente av ny forgasser.

Første tur gikk fra Nesøya og inn til Kongen med 10-15 motorstopp. En tur som skulle ta kanskje 1,5 time, tok godt over 4t. Men stemningen var fortsatt god, der vi satt å lo høyt av oss selv og det faktum at vi hadde kjøpt en båt vi egentlig ikke hadde så mye kunskap om. Ennå.

Båten ble stående en god stund før vi fikk satt inn ny Solex forgasser på vår gamle Marna R1. Denne fikk vi til slutt justert fint og båten gikk fint. Vi putret rundt noen dager før motoren begynte å stoppe sporadisk. Vi undersøkte og fant ut at vi hadde en feil type plugg, som gjorde at den sotet veldig mye. Denne ble byttet (Boch M12B) og båten gikk veldig fint resten av sesongen, uten altfor mye soting. Starter alltid på 2-3 sveivet, med den rette teknikken. Ingen andre enn oss klarer dette selvfølgelig... Jeg er sikker på at alle som har en lignende motor kan relatere!

 

Båten er relativt fin utvendig, men innsiden har neppe blitt dulla med på maange år. Den så rett og slett ikke ut. Vi kjøpte denne på ganske lite budsjett, vel viten om at vi har pågangsmot nok til å pusse ned denne innvendig i vinter slik at innsiden matchet utsiden. Vi har holdt på med restaurering av gamle motorsykler i 7-8 år, og vet hva det vil si å stå tusenvis av timer å stirre på gamle skatter som man får lov til å fikse opp igjen. Denne båten blir intet unntak.

 

På en av sommerens siste turer smalt det plutselig fra motoren. Eller, det var det jeg trodde. Det viste seg at akslingen hadde knekt tvert av ved kobling på motoren. Båten ble tatt opp og kjørt til opplag innendørs. Lavt tak og egen-lagd krybbe gjorde at ette ble en operasjon i seg selv, så hvis det er noe interesse for bilder av dette så skrik ut :)

 

Kunnskapen om båten har vokst enormt det siste halve året, men etter å ha lest igjennom masse innlegg her om lignende båter (som er svært lærerikt) tenkte vi å lage en tråd for vår egen båt også. Vi støter på masse småting hele tiden som vi ikke alltid har svaret på selv, så om vi kan sparre litt med andre som har vært borti det samme og kanskje har svar, så er det veldig verdifult!

 

Legger ved noen bilder av båten. Skraping og pussing har kommet veldig godt i gang allerede, så følger kanskje opp tråden med disse etterhvert, så kan dere følge progresjonen.

Planen er at den skal bli så fin som overhodet mulig, med tiden vi har til rådighet:)

 

God jul!

Skjermbilde_2020-12-21_kl._09_39_49.png

Skjermbilde_2020-12-21_kl._09_39_33.png

Skjermbilde_2020-12-21_kl._09_39_15.png

Skjermbilde_2020-12-21_kl._09_39_24.png

Skjermbilde_2020-12-21_kl._09_39_07.png

Skjermbilde_2020-12-21_kl._09_38_58.png

Snekk1

Snekk1

Hei!

Vi er 2 kompiser som har kjøpt oss en Arendalsnekke fra 1954. Denne ble kjøpt på starten av sommeren, og har gitt oss mange fine turer i sommer, tross en tung start i påvente av ny forgasser.

Første tur gikk fra Nesøya og inn til Kongen med 10-15 motorstopp. En tur som skulle ta kanskje 1,5 time, tok godt over 4. Men stemningen var fortsatt god, der vi satt å lo høyt av oss selv og det faktum at vi hadde kjøpt en båt vi egentlig ikke hadde så mye kunskap om. Ennå.

Båten ble stående en god stund før vi fikk satt inn ny Solex forgasser på vår gamle Marna R1. Denne fikk vi til slutt justert fint og båten gikk fint. Vi putret rundt noen dager før vi skjønte at pluggen sotet såpass mye at båten stoppet sporadisk. Vi undersøkte mye og fant ut at vi hadde en feil type plugg. Denne ble byttet (Boch M12B) og båten gikk veldig fint resten av sesongen, uten altfor mye soting. Starter alltid på 2-3 sveivet, med den rette teknikken. Ingen andre enn oss klarer dette selvfølgelig... Jeg er sikker på at alle som har en lignende motor kan relatere!

 

Båten er relativt fin utvendig, men innsiden har neppe blitt dulla med på maange år. Den så rett og slett ikke ut. Vi kjøpte denne på ganske lite budsjett, vel viten om at vi har pågangsmot nok til å pusse ned denne innvendig i vinter slik at innsiden matchet utsiden. Vi har holdt på med restaurering av gamle motorsykler i 7-8 år, og vet hva det vil si å stå tusenvis av timer å stirre på gamle skatter som man får lov til å fikse opp igjen. Denne båten blir intet unntak.

 

På en av sommerens siste turer smalt det plutselig fra motoren. Eller, det var det jeg trodde. Det viste seg at akslingen hadde knekt tvert av ved kobling på motoren. Båten ble tatt opp og kjørt til opplag innendørs. Lavt tak og egen-lagd krybbe gjorde at ette ble en operasjon i seg selv, så hvis det er noe interesse for bilder av dette så skrik ut :)

 

Kunnskapen om båten har vokst enormt det siste halve året, men etter å ha lest igjennom masse innlegg her om lignende båter (som er svært lærerikt) tenkte vi å lage en tråd for vår egen båt også. Vi støter på masse småting hele tiden som vi ikke alltid har svaret på selv, så om vi kan sparre litt med andre som har vært borti det samme og kanskje har svar, så er det veldig verdifult!

 

Legger ved noen bilder av båten. Skraping og pussing har kommet veldig godt i gang allerede, så følger kanskje opp tråden med disse etterhvert, så kan dere følge progresjonen.

Planen er at den skal bli så fin som overhodet mulig, med tiden vi har til rådighet:)

 

God jul!

Skjermbilde_2020-12-21_kl._09_39_49.png

Skjermbilde_2020-12-21_kl._09_39_33.png

Skjermbilde_2020-12-21_kl._09_39_15.png

Skjermbilde_2020-12-21_kl._09_39_24.png

Skjermbilde_2020-12-21_kl._09_39_07.png

Skjermbilde_2020-12-21_kl._09_38_58.png



×
×
  • Create New...