Jump to content

Edit History

Snekk1

Snekk1

En liten oppdatering på fremgangen!

 

Båten er nå helt fri for lakk, etter endeløse timer med skraping. Den ble deretter pusset helt ned på dekkene og også utvendig.

Det var aldri planen å pusse ned hele skroget, men etter så mye pussing på innsiden, føltes det feil å ikke skulle gjøre skroget også. ca 20 timer senere var båten skrapet og pusset ned til friskt treverk, noe som nå føles veldig bra. Det var utrolig mye dritt og møkk i den gamle lakken som nå er borte, som var vanskelig å se 100% før man faktisk begynte å fjerne den gamle lakken. Selvom den så OK ut, så ser den nå vannvittig mye bedre ut.

Trekkrør og aksling er også tatt ut. Som skrevet tidligere så knakk den gamle akslingen, så denne måtte ut. Litt fikling og grubling resulterte i at hele propellanlegget var ute og klar til bytte.

Denne er av messing, og etter å ha lest endel på miks av metaller osv, vil jeg tro at det er best at den nye også er av samme metall? Eller går det fint å bruke aksling av annet metall i trekkrør av messing?

22mm aksling, 2.20m lang. Hvis noen har liggende, så rop gjerne ut. Har lett land og strand.......

 

 

Her en noen bilder som illustrerer forvandlingen

Skjermbilde_2021-02-08_kl._22_10_34.png.4a4c3d170986329c7879b57461e9d4ea.png

Skrape skrape skrape

 

Skjermbilde_2021-02-08_kl._22_12_21.png.2ce831043a3ab1e36b5854eb50824f69.png

 

Pusse pusse pusse pusse pusse

Alle glass er også tatt ut, da det var klin umulig å komme til og få pusset skikkelig.

Da disse var ute ble dette en lek å gjøre.

Skjermbilde_2021-02-08_kl._22_12_00.png.eeb3c709ea9f684a5771422c8c1630a9.png

 

Ferdig pusset ned. Ble veldig fint!

 

Skjermbilde_2021-02-08_kl._22_13_46.png.19c3760298d9bf55dd04e37c901b11f4.png

 

Etter skraping skjønte vi fort at den absolutt kjappeste og mest effektive måten å få bort alt av lakk-rester og pusse treverket, var å bruke eksenter-sliper med 60-80 rondeller. At et papir tålte 30cm av gangen ble også fort åpenbart, så her valgte vi å ikke spare de få kronene disse papirene kostet. Jeg kjøpte Jula sine pakker med 25stk av deres egne merke.

Vil tippe det gikk med ca 250-300 stk til skroget alene.... Haha!

Skjermbilde_2021-02-08_kl._22_12_52.png.e70a547c262c2247543e1dfbd4500424.png

 

 

Motoren er pusset så og si ned, og vi kommer til å lakke denne på nytt. Ideelt ville vi tatt den ut for å gjøre dette, men det har vi ikke mulighet til, så da blir den lakket der den står.

 

Etter skraping av både lakk og bunnstoff, har et par ganske store langsgående sprekker meldt sin ankomst.

Vel vitene om at disse vil tettes delvis vel trutning, kommer vi nok til å bruke farm for å tette disse godt.

Jeg er usikker på om disse lukker seg helt, da det tidligere lå farm over disse sprekkene, men det piplet fortsatt inn vann.

Etter mye lesing i andre innlegg virker det som dette er det beste å gjøre, så da kjører vi på det.

 

Forøvrig vil vi bruke D1 og D2 til metting og lakking.

Er det nødvendlig å mette mer enn 2 strøk, eller er dette litt fra båt til båt? Er det noe man bør se etter i den prosessen?

Og, bør man droppe lakk, altså bare bruke oljen D1, på innsiden av skroget, slik at treverket får puste? Var tidligere lakk på innsiden også, men blir litt usikker når jeg leser meg opp på det...

 

Båten står i ca 15grader i garasjen på egenbygde bukker med hjul. Veldig fint å kunne flytte på den, og kunne jobbe på båten gjennom vinteren. Å stå ute i 15 minus å pusse båt hadde tatt motet fra selv den beste tror jeg! Eller?

 

Neste på agendaen er å pusse ned mellom alle "spiler" av interiøret, slik at vi får bort all gammel lakk.

Vi skal også kutte nye glass, etter at 5stk sprakk da disse ble tatt ut. De var også veldig ripete etter mange år mer røff behandling, så for helhetens skyld så kjører vi på med dette også.

Vi har vel egentlig funnet ut at vi ikke klarer å gjøre dette halvveis! Helheten fortjener en skikkelig jobb, sånn at denne båten kan leve videre sånn den var ment å se ut, og være. Trist om disse skal rotne bort...

 

Klarte ikke dy oss etter all pussingen, og måtte sjekke hva som lå å ventet, så vi penslet på litt olje. Det kommer til å bli vakkert, og en voldsom forvandling fra utgangspunktet! Herlig å se nytt liv i treverket.

 

 Skjermbilde_2021-02-08_kl._22_14_28.png.fb4e07575d983b3b8c1e84e867805056.png

 

Hvis noen har tips eller lurer på noe, så er vi klare til å både svare og ta til oss kunnskap :)

 

 

 

Skjermbilde_2021-02-08_kl._22_36_36.png

Snekk1

Snekk1

En liten oppdatering på fremgangen!

 

Båten er nå helt fri for lakk, etter endeløse timer med skraping. Den ble deretter pusset helt ned på dekkene og også utvendig.

Det var aldri planen å pusse ned hele skroget, men etter så mye pussing på innsiden, føltes det feil å ikke skulle gjøre skroget også. ca 20 timer senere var båten skrapet og pusset ned til friskt treverk, noe som nå føles veldig bra. Det var utrolig mye dritt og møkk i den gamle lakken som nå er borte, som var vanskelig å se 100% før man faktisk begynte å fjerne den gamle lakken. Selvom den så OK ut, så ser den nå vannvittig mye bedre ut.

Trekkrør og aksling er også tatt ut. Som skrevet tidligere så knakk den gamle akslingen, så denne måtte ut. Litt fikling og grubling resulterte i at hele propellanlegget var ute og klar til bytte.

Denne er av messing, og etter å ha lest endel på miks av metaller osv, vil jeg tro at det er best at den nye også er av samme metall? Eller går det fint å bruke aksling av annet metall i trekkrør av messing?

22mm aksling, 2.20m lang. Hvis noen har liggende, så rop gjerne ut. Har lett land og strand.......

Skjermbilde_2021-02-08_kl._22_36_36.png.9a4b18bdc5b1077d1fb1b8ca7508a624.png

 

Her en noen bilder som illustrerer forvandlingen

Skjermbilde_2021-02-08_kl._22_10_34.png.4a4c3d170986329c7879b57461e9d4ea.png

Skrape skrape skrape

 

Skjermbilde_2021-02-08_kl._22_12_21.png.2ce831043a3ab1e36b5854eb50824f69.png

 

Pusse pusse pusse pusse pusse

Alle glass er også tatt ut, da det var klin umulig å komme til og få pusset skikkelig.

Da disse var ute ble dette en lek å gjøre.

Skjermbilde_2021-02-08_kl._22_12_00.png.eeb3c709ea9f684a5771422c8c1630a9.png

 

Ferdig pusset ned. Ble veldig fint!

 

Skjermbilde_2021-02-08_kl._22_13_46.png.19c3760298d9bf55dd04e37c901b11f4.png

 

Etter skraping skjønte vi fort at den absolutt kjappeste og mest effektive måten å få bort alt av lakk-rester og pusse treverket, var å bruke eksenter-sliper med 60-80 rondeller. At et papir tålte 30cm av gangen ble også fort åpenbart, så her valgte vi å ikke spare de få kronene disse papirene kostet. Jeg kjøpte Jula sine pakker med 25stk av deres egne merke.

Vil tippe det gikk med ca 250-300 stk til skroget alene.... Haha!

Skjermbilde_2021-02-08_kl._22_12_52.png.e70a547c262c2247543e1dfbd4500424.png

 

 

Motoren er pusset så og si ned, og vi kommer til å lakke denne på nytt. Ideelt ville vi tatt den ut for å gjøre dette, men det har vi ikke mulighet til, så da blir den lakket der den står.

 

Etter skraping av både lakk og bunnstoff, har et par ganske store langsgående sprekker meldt sin ankomst.

Vel vitene om at disse vil tettes delvis vel trutning, kommer vi nok til å bruke farm for å tette disse godt.

Jeg er usikker på om disse lukker seg helt, da det tidligere lå farm over disse sprekkene, men det piplet fortsatt inn vann.

Etter mye lesing i andre innlegg virker det som dette er det beste å gjøre, så da kjører vi på det.

 

Forøvrig vil vi bruke D1 og D2 til metting og lakking.

Er det nødvendlig å mette mer enn 2 strøk, eller er dette litt fra båt til båt? Er det noe man bør se etter i den prosessen?

Og, bør man droppe lakk, altså bare bruke oljen D1, på innsiden av skroget, slik at treverket får puste? Var tidligere lakk på innsiden også, men blir litt usikker når jeg leser meg opp på det...

 

Båten står i ca 15grader i garasjen på egenbygde bukker med hjul. Veldig fint å kunne flytte på den, og kunne jobbe på båten gjennom vinteren. Å stå ute i 15 minus å pusse båt hadde tatt motet fra selv den beste tror jeg! Eller?

 

Neste på agendaen er å pusse ned mellom alle "spiler" av interiøret, slik at vi får bort all gammel lakk.

Vi skal også kutte nye glass, etter at 5stk sprakk da disse ble tatt ut. De var også veldig ripete etter mange år mer røff behandling, så for helhetens skyld så kjører vi på med dette også.

Vi har vel egentlig funnet ut at vi ikke klarer å gjøre dette halvveis! Helheten fortjener en skikkelig jobb, sånn at denne båten kan leve videre sånn den var ment å se ut, og være. Trist om disse skal rotne bort...

 

Klarte ikke dy oss etter all pussingen, og måtte sjekke hva som lå å ventet, så vi penslet på litt olje. Det kommer til å bli vakkert, og en voldsom forvandling fra utgangspunktet! Herlig å se nytt liv i treverket.

 

 Skjermbilde_2021-02-08_kl._22_14_28.png.fb4e07575d983b3b8c1e84e867805056.png

 

Hvis noen har tips eller lurer på noe, så er vi klare til å både svare og ta til oss kunnskap :)

 

 

 

Skjermbilde_2021-02-08_kl._22_36_36.png

Snekk1

Snekk1

En liten oppdatering på fremgangen!

 

Båten er nå helt fri for lakk, etter endeløse timer med skraping. Den ble deretter pusset helt ned på dekkene og også utvendig.

Det var aldri planen å pusse ned hele skroget, men etter så mye pussing på innsiden, føltes det feil å ikke skulle gjøre skroget også. ca 20 timer senere var båten skrapet og pusset ned til friskt treverk, noe som nå føles veldig bra. Det var utrolig mye dritt og møkk i den gamle lakken som nå er borte, som var vanskelig å se 100% før man faktisk begynte å fjerne den gamle lakken. Selvom den så OK ut, så ser den nå vannvittig mye bedre ut.

Trekkrør og aksling er også tatt ut. Som skrevet tidligere så knakk den gamle akslingen, så denne måtte ut. Litt fikling og grubling resulterte i at hele propellanlegget var ute og klar til bytte.

Denne er av messing, og etter å ha lest endel på miks av metaller osv, vil jeg tro at det er best at den nye også er av samme metall? Eller går det fint å bruke aksling av annet metall i trekkrør av messing?

22mm aksling, 2.20m lang. Hvis noen har liggende, så rop gjerne ut. Har lett land og strand.......

Skjermbilde_2021-02-08_kl._22_36_36.png.9a4b18bdc5b1077d1fb1b8ca7508a624.png

 

Her en noen bilder som illustrerer forvandlingen

Skjermbilde_2021-02-08_kl._22_10_34.png.4a4c3d170986329c7879b57461e9d4ea.png

Skrape skrape skrape

 

Skjermbilde_2021-02-08_kl._22_12_21.png.2ce831043a3ab1e36b5854eb50824f69.png

 

Pusse pusse pusse pusse pusse

Alle glass er også tatt ut, da det var klin umulig å komme til og få pusset skikkelig.

Da disse var ute ble dette en lek å gjøre.

Skjermbilde_2021-02-08_kl._22_12_00.png.eeb3c709ea9f684a5771422c8c1630a9.png

 

Ferdig pusset ned. Ble veldig fint!

 

Skjermbilde_2021-02-08_kl._22_13_46.png.19c3760298d9bf55dd04e37c901b11f4.png

 

Etter skraping skjønte vi fort at den absolutt kjappeste og mest effektive måten å få bort alt av lakk-rester og pusse treverket, var å bruke eksenter-sliper med 60-80 rondeller. At et papir tålte 30cm av gangen ble også fort åpenbart, så her valgte vi å ikke spare de få kronene disse papirene kostet. Jeg kjøpte Jula sine pakker med 25stk av deres egne merke.

Vil tippe det gikk med ca 250-300 stk til skroget alene.... Haha!

Skjermbilde_2021-02-08_kl._22_12_52.png.e70a547c262c2247543e1dfbd4500424.png

 

 

Motoren er pusset så og si ned, og vi kommer til å lakke denne på nytt. Ideelt ville vi tatt den ut for å gjøre dette, men det har vi ikke mulighet til, så da blir den lakket der den står.

 

Etter skraping av både lakk og bunnstoff, har et par ganske store langsgående sprekker meldt sin ankomst.

Vel vitene om at disse vil tettes delvis vel trutning, kommer vi nok til å bruke farm for å tette disse godt.

Jeg er usikker på om disse lukker seg helt, da det tidligere lå farm over disse sprekkene, men det piplet fortsatt inn vann.

Etter mye lesing i andre innlegg virker det som dette er det beste å gjøre, så da kjører vi på det.

 

Forøvrig vil vi bruke D1 og D2 til metting og lakking.

Er det nødvendlig å mette mer enn 2 strøk, eller er dette litt fra båt til båt? Er det noe man bør se etter i den prosessen?

Og, bør man droppe lakk, altså bare bruke oljen D1, på innsiden av skroget, slik at treverket får puste? Var tidligere lakk på innsiden også, men blir litt usikker når jeg leser meg opp på det...

 

Båten står i ca 15grader i garasjen på egenbygde bukker med hjul. Veldig fint å kunne flytte på den, og kunne jobbe på båten gjennom vinteren. Å stå ute i 15 minus å pusse båt hadde tatt motet fra selv den beste tror jeg! Eller?

 

Neste på agendaen er å pusse ned mellom alle "spiler" av interiøret, slik at vi får bort all gammel lakk.

Vi skal også kutte nye glass, etter at 5stk sprakk da disse ble tatt ut. De var også veldig ripete etter mange år mer røff behandling, så for helhetens skyld så kjører vi på med dette også.

Vi har vel egentlig funnet ut at vi ikke klarer å gjøre dette halvveis! Helheten fortjener en skikkelig jobb, sånn at denne båten kan leve videre sånn den var ment å se ut, og være. Trist om disse skal rotne bort...

 

Klarte ikke dy oss etter all pussingen, og måtte sjekke hva som lå å ventet, så vi penslet på litt olje. Det kommer til å bli vakkert, og en voldsom forvandling fra utgangspunktet! Herlig å se nytt liv i treverket.

 

 Skjermbilde_2021-02-08_kl._22_14_28.png.fb4e07575d983b3b8c1e84e867805056.png

 

Hvis noen har tips eller lurer på noe, så er vi klare til å både svare og ta til oss kunnskap :)

 

 

Skjermbilde_2021-02-08_kl._22_36_36.png

Snekk1

Snekk1

En liten oppdatering på fremgangen!

 

Båten er nå helt fri for lakk, etter endeløse timer med skraping. Den ble deretter pusset helt ned på dekkene og også utvendig.

Det var aldri planen å pusse ned hele skroget, men etter så mye pussing på innsiden, føltes det feil å ikke skulle gjøre skroget også. ca 20 timer senere var båten skrapet og pusset ned til friskt treverk, noe som nå føles veldig bra. Det var utrolig mye dritt og møkk i den gamle lakken som nå er borte, som var vanskelig å se 100% før man faktisk begynte å fjerne den gamle lakken. Selvom den så OK ut, så ser den nå vannvittig mye bedre ut.

Trekkrør og aksling er også tatt ut. Som skrevet tidligere så knakk den gamle akslingen, så denne måtte ut. Litt fikling og grubling resulterte i at hele propellanlegget var ute og klar til bytte.

Denne er av messing, og etter å ha lest endel på miks av metaller osv, vil jeg tro at det er best at den nye også er av samme metall? Eller går det fint å bruke aksling av annet metall i trekkrør av messing?

22mm aksling, 2.20m lang. Hvis noen har liggende, så rop gjerne ut. Har lett land og strand.......

Skjermbilde_2021-02-08_kl._22_36_36.png.9a4b18bdc5b1077d1fb1b8ca7508a624.png

 

Her en noen bilder som illustrerer forvandlingen

Skjermbilde_2021-02-08_kl._22_10_34.png.4a4c3d170986329c7879b57461e9d4ea.png

Skrape skrape skrape

 

Skjermbilde_2021-02-08_kl._22_12_21.png.2ce831043a3ab1e36b5854eb50824f69.png

 

Pusse pusse pusse pusse pusse

Alle glass er også tatt ut, da det var klin umulig å komme til og få pusset skikkelig.

Da disse var ute ble dette en lek å gjøre.

Skjermbilde_2021-02-08_kl._22_12_00.png.eeb3c709ea9f684a5771422c8c1630a9.png

 

Ferdig pusset ned. Ble veldig fint!

 

Skjermbilde_2021-02-08_kl._22_13_46.png.19c3760298d9bf55dd04e37c901b11f4.png

 

Etter skraping skjønte vi fort at den absolutt kjappeste og mest effektive måten å få bort alt av lakk-rester og pusse treverket, var å bruke eksenter-sliper med 60-80 rondeller. At et papir tålte 30cm av gangen ble også fort åpenbart, så her valgte vi å ikke spare de få kronene disse papirene kostet. Jeg kjøpte Jula sine pakker med 25stk av deres egne merke.

Vil tippe det gikk med ca 250-300 stk til skroget alene.... Haha!

Skjermbilde_2021-02-08_kl._22_12_52.png.e70a547c262c2247543e1dfbd4500424.png

 

 

Trekkrør og aksling er også tatt ut. Som skrevet tidligere så knakk den gamle akslingen, så denne måtte ut. Litt fikling og grubling resulterte i at hele propellanlegget var ute og klar til bytte.

Denne er av messing, og etter å ha lest endel på miks av metaller osv, vil jeg tro at det er best at den nye også er av samme metall? Eller går det fint å bruke aksling av annet metall i trekkrør av messing?

22mm aksling, 2.20m lang. Hvis noen har liggende, så rop gjerne ut. Har lett land og strand.......

Skjermbilde_2021-02-08_kl._22_36_36.png.13f69cf916a655a7ea39cbee042b1f01.png

 

 

Motoren er pusset så og si ned, og vi kommer til å lakke denne på nytt. Ideelt ville vi tatt den ut for å gjøre dette, men det har vi ikke mulighet til, så da blir den lakket der den står.

 

Etter skraping av både lakk og bunnstoff, har et par ganske store langsgående sprekker meldt sin ankomst.

Vel vitene om at disse vil tettes delvis vel trutning, kommer vi nok til å bruke farm for å tette disse godt.

Jeg er usikker på om disse lukker seg helt, da det tidligere lå farm over disse sprekkene, men det piplet fortsatt inn vann.

Etter mye lesing i andre innlegg virker det som dette er det beste å gjøre, så da kjører vi på det.

 

Forøvrig vil vi bruke D1 og D2 til metting og lakking.

Er det nødvendlig å mette mer enn 2 strøk, eller er dette litt fra båt til båt? Er det noe man bør se etter i den prosessen?

Og, bør man droppe lakk, altså bare bruke oljen D1, på innsiden av skroget, slik at treverket får puste? Var tidligere lakk på innsiden også, men blir litt usikker når jeg leser meg opp på det...

 

Båten står i ca 15grader i garasjen på egenbygde bukker med hjul. Veldig fint å kunne flytte på den, og kunne jobbe på båten gjennom vinteren. Å stå ute i 15 minus å pusse båt hadde tatt motet fra selv den beste tror jeg! Eller?

 

Neste på agendaen er å pusse ned mellom alle "spiler" av interiøret, slik at vi får bort all gammel lakk.

Vi skal også kutte nye glass, etter at 5stk sprakk da disse ble tatt ut. De var også veldig ripete etter mange år mer røff behandling, så for helhetens skyld så kjører vi på med dette også.

Vi har vel egentlig funnet ut at vi ikke klarer å gjøre dette halvveis! Helheten fortjener en skikkelig jobb, sånn at denne båten kan leve videre sånn den var ment å se ut, og være. Trist om disse skal rotne bort...

 

Klarte ikke dy oss etter all pussingen, og måtte sjekke hva som lå å ventet, så vi penslet på litt olje. Det kommer til å bli vakkert, og en voldsom forvandling fra utgangspunktet! Herlig å se nytt liv i treverket.

 

 Skjermbilde_2021-02-08_kl._22_14_28.png.fb4e07575d983b3b8c1e84e867805056.png

 

Hvis noen har tips eller lurer på noe, så er vi klare til å både svare og ta til oss kunnskap :)

 

 

Snekk1

Snekk1

En liten oppdatering på fremgangen!

 

Båten er nå helt fri for lakk, etter endeløse timer med skraping. Den ble deretter pusset helt ned på dekkene og også utvendig.

Det var aldri planen å pusse ned hele skroget, men etter så mye pussing på innsiden, føltes det feil å ikke skulle gjøre skroget også. ca 20 timer senere var båten skrapet og pusset ned til friskt treverk, noe som nå føles veldig bra. Det var utrolig mye dritt og møkk i den gamle lakken som nå er borte, som var vanskelig å se 100% før man faktisk begynte å fjerne den gamle lakken. Selvom den så OK ut, så ser den nå vannvittig mye bedre ut.

Trekkrør og aksling er også tatt ut. Som skrevet tidligere så knakk den gamle akslingen, så denne måtte ut. Litt fikling og grubling resulterte i at hele propellanlegget var ute og klar til bytte.

Denne er av messing, og etter å ha lest endel på miks av metaller osv, vil jeg tro at det er best at den nye også er av samme metall? Eller går det fint å bruke aksling av annet metall i trekkrør av messing?

22mm aksling, 2.20m lang. Hvis noen har liggende, så rop gjerne ut. Har lett land og strand.......

En liten oppdatering på fremgangen!

 

Båten er nå helt fri for lakk, etter endeløse timer med skraping. Den ble deretter pusset helt ned på dekkene og også utvendig.

Det var aldri planen å pusse ned hele skroget, men etter så mye pussing på innsiden, føltes det feil å ikke skulle gjøre skroget også. ca 20 timer senere var båten skrapet og pusset ned til friskt treverk, noe som nå føles veldig bra. Det var utrolig mye dritt og møkk i den gamle lakken som nå er borte, som var vanskelig å se 100% før man faktisk begynte å fjerne den gamle lakken. Selvom den så OK ut, så ser den nå vannvittig mye bedre ut.

 

Her en noen bilder som illustrerer forvandlingen

Skjermbilde_2021-02-08_kl._22_10_34.png.4a4c3d170986329c7879b57461e9d4ea.png

Skrape skrape skrape

 

Skjermbilde_2021-02-08_kl._22_12_21.png.2ce831043a3ab1e36b5854eb50824f69.png

 

Pusse pusse pusse pusse pusse

Alle glass er også tatt ut, da det var klin umulig å komme til og få pusset skikkelig.

Da disse var ute ble dette en lek å gjøre.

Skjermbilde_2021-02-08_kl._22_12_00.png.eeb3c709ea9f684a5771422c8c1630a9.png

 

Ferdig pusset ned. Ble veldig fint!

 

Skjermbilde_2021-02-08_kl._22_13_46.png.19c3760298d9bf55dd04e37c901b11f4.png

 

Etter skraping skjønte vi fort at den absolutt kjappeste og mest effektive måten å få bort alt av lakk-rester og pusse treverket, var å bruke eksenter-sliper med 60-80 rondeller. At et papir tålte 30cm av gangen ble også fort åpenbart, så her valgte vi å ikke spare de få kronene disse papirene kostet. Jeg kjøpte Jula sine pakker med 25stk av deres egne merke.

Vil tippe det gikk med ca 250-300 stk til skroget alene.... Haha!

Skjermbilde_2021-02-08_kl._22_12_52.png.e70a547c262c2247543e1dfbd4500424.png

 

 

Trekkrør og aksling er også tatt ut. Som skrevet tidligere så knakk den gamle akslingen, så denne måtte ut. Litt fikling og grubling resulterte i at hele propellanlegget var ute og klar til bytte.

Denne er av messing, og etter å ha lest endel på miks av metaller osv, vil jeg tro at det er best at den nye også er av samme metall? Eller går det fint å bruke aksling av annet metall i trekkrør av messing?

22mm aksling, 2.20m lang. Hvis noen har liggende, så rop gjerne ut. Har lett land og strand.......

Skjermbilde_2021-02-08_kl._22_36_36.png.13f69cf916a655a7ea39cbee042b1f01.png

 

 

Motoren er pusset så og si ned, og vi kommer til å lakke denne på nytt. Ideelt ville vi tatt den ut for å gjøre dette, men det har vi ikke mulighet til, så da blir den lakket der den står.

 

Etter skraping av både lakk og bunnstoff, har et par ganske store langsgående sprekker meldt sin ankomst.

Vel vitene om at disse vil tettes delvis vel trutning, kommer vi nok til å bruke farm for å tette disse godt.

Jeg er usikker på om disse lukker seg helt, da det tidligere lå farm over disse sprekkene, men det piplet fortsatt inn vann.

Etter mye lesing i andre innlegg virker det som dette er det beste å gjøre, så da kjører vi på det.

 

Forøvrig vil vi bruke D1 og D2 til metting og lakking.

Er det nødvendlig å mette mer enn 2 strøk, eller er dette litt fra båt til båt? Er det noe man bør se etter i den prosessen?

Og, bør man droppe lakk, altså bare bruke oljen D1, på innsiden av skroget, slik at treverket får puste? Var tidligere lakk på innsiden også, men blir litt usikker når jeg leser meg opp på det...

 

Båten står i ca 15grader i garasjen på egenbygde bukker med hjul. Veldig fint å kunne flytte på den, og kunne jobbe på båten gjennom vinteren. Å stå ute i 15 minus å pusse båt hadde tatt motet fra selv den beste tror jeg! Eller?

 

Neste på agendaen er å pusse ned mellom alle "spiler" av interiøret, slik at vi får bort all gammel lakk.

Vi skal også kutte nye glass, etter at 5stk sprakk da disse ble tatt ut. De var også veldig ripete etter mange år mer røff behandling, så for helhetens skyld så kjører vi på med dette også.

Vi har vel egentlig funnet ut at vi ikke klarer å gjøre dette halvveis! Helheten fortjener en skikkelig jobb, sånn at denne båten kan leve videre sånn den var ment å se ut, og være. Trist om disse skal rotne bort...

 

Klarte ikke dy oss etter all pussingen, og måtte sjekke hva som lå å ventet, så vi penslet på litt olje. Det kommer til å bli vakkert, og en voldsom forvandling fra utgangspunktet! Herlig å se nytt liv i treverket.

 

 Skjermbilde_2021-02-08_kl._22_14_28.png.fb4e07575d983b3b8c1e84e867805056.png

 

Hvis noen har tips eller lurer på noe, så er vi klare til å både svare og ta til oss kunnskap :)

 

 



×
×
  • Create New...