Jump to content

Erfaringer med kjøp av båt via Shift Marine?

5nacks

Recommended Posts

43 minutes ago, bjorngb said:

Tok en titt på hjemmesidene deres - virker ikke så veldig proft. Seilkurs ble holdt frem til 2017, fremstår som Raymarine forhandler men er ikke listet på Ray sine sider... Kun linker til samarbeidspartnere???

Enig. I tillegg er jeg er i utgangspunktet skeptisk til kjøp via mellomledd, da jeg ikke ser merverdien det skaper for meg som kjøper. Forutsatt at mellomledd ikke gir garanti da selvfølgelig, men det har jeg enda til gode å se. 

scamπ skrev 23 minutter siden:

Enig. I tillegg er jeg er i utgangspunktet skeptisk til kjøp via mellomledd, da jeg ikke ser merverdien det skaper for meg som kjøper. Forutsatt at mellomledd ikke gir garanti da selvfølgelig, men det har jeg enda til gode å se. 

Kjøp gjennom mellomledd kan gi deg utvidete rettigheter hva reklamasjon angår, fem år versus to år, samt krav kan rettes til begge ledd og ikke bare den privatperson som egentlig selger båten. Gjorde dette selv i begynnelsen av året ref. Båtadvokaten.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Sitat
scamπ skrev 12 minutter siden:

Flott å høre at du har hatt en god opplevelse. Føler du kjøpet gjennom Shift ga deg noe merverdi sammenlignet med om du skulle ha kjøpt direkte fra privatperson? 

Merverdi? Swift sette opp kontrakten, og det føltest trygt. Oppgjeret gjekk gjennom megler, det også føltes trygt.  Som nevnt lengre oppe, megler held ikkje noko form for garanti. Det står spesifikt i kontrakten.  All dialog med selger gjekk gjennom Swift.  Det syns eg var positivt, greit å forhalda seg til ein profesjonell.  Når det er sagt så er megler alltid selgers representant.  For selger er det jo ein ekstra utgift.  Når eg har solgt båt, har eg gjort det uten megler, ser ingen grunn til å ta den ekstra utgifta ein meglar er.

Jeg har ikke vært i befatning med Shift, men sett på båter som var vist frem av andre meglere. De er tydelige på at de ikke vet noe om båten og at de må spørre eier. Ved enkelte tilfeller hadde de ikke lett tilgang til nøkler en gang. De snakket ned alle andre merker enn objektene jeg så på (som sagt uten å vite noe om de aktuelle båtene de var mellommenn for). De påstår at de kjenner markedet og vet om mange som er på utkikk etter båt. Jeg ble aldri kontaktet om aktuelle båter jeg hadde registrert interesse for selv om de ble lagt ut på FINN. Dette selv om jeg var såpass interessert at jeg kjørte flere turer fra Stavanger til Østlandet for å kikke. Mye av salgsargument er at de kan få så mye mer for båten enn en privatperson at provisjonen blir mer enn dekket. Jeg tviler, og kommer til å selge selv. 

Jeg vet om båter som skulle selges på min brygge i Stavanger hvor selger ville bruke megler, men de svarte ikke på mail eller telefon. Han solgte selv. Andre vet jeg har hatt ‘suksess’ med bruk av megler (spesielt en som ikke var spesielt båtvant). 

Det kan hende jeg vil kjøpe gjennom megler. En fordel er at alle spørsmål kan jeg sende skriftlig via megler og ha skriftlig svar. Dersom det er mange svar av typen ‘det vet jeg ikke’, kan det brukes til å presse prisen ned - spesielt om det er ting jeg har observert selv. Enten det er ok eller ikke. 

Linken til Båtmeglerens innlegg var interessant (som vanlig). 

Redigert av bjorngb (see edit history)

Jeg var i kontakt med aktuelle firma for et par år siden, da jeg var veldig interessert i en båt de hadde for salg. Jeg hadde pga jobb veldig vanskelig for å få sett båten i arbeidstiden, og da det kom inn skambud på båten og jeg også ville komme på banen virket det som at megleren stengte meg ute og fikk solgt båten til den som kom med det meget lave budet. Så det tapte nok selger på. Kunne altså ikke falt meg inn å selge noe gjennom disse.

• 5 måneder senere...
scamπ skrev On 25.12.2020 at 15.07:

Det må være synd for de som selger båtene sine via Shift. Jeg skulle gjerne kommet i kontakt direkte med eier av et par båter jeg har på lista, for megler svarer jo ikke. Tragikomisk ?

Jeg har erfaring med å kjøpe båt av Shift Marine, om du tror det er vanskelig å komme i kontakt med de for å kjøpe båt, vent til du har kjøpt og skal ha tak i deler de har lovt deg :lol:  

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...