bjorngb
Jeg har ikke vært i befatning med Shift, men sett på båter som var vist frem av andre meglere. De er tydelige på at de ikke vet noe om båten og at de må spørre eier. Ved enkelte tilfeller hadde de ikke lett tilgang til nøkler en gang. De snakket ned alle andre merker enn objektene jeg så på (som sagt uten å vite noe om de aktuelle båtene de var mellommenn for). De påstår at de kjenner markedet og vet om mange som er på utkikk etter båt. Jeg ble aldri kontaktet om aktuelle båter jeg hadde registrert interesse for selv om de ble lagt ut på FINN. Dette selv om jeg var såpass interessert at jeg kjørte flere turer fra Stavanger til Østlandet for å kikke. Mye av salgsargument er at de kan få så mye mer for båten enn en privatperson at provisjonen blir mer enn dekket. Jeg tviler, og kommer til å selge selv.
Jeg vet om båter som skulle selges på min brygge i Stavanger hvor selger ville bruke megler, men de svarte ikke på mail eller telefon. Han solgte selv. Andre vet jeg har hatt ‘suksess’ med bruk av megler (spesielt en som ikke var spesielt båtvant).
Det kan hende jeg vil kjøpe gjennom megler. En fordel er at alle spørsmål kan jeg sende skriftlig via megler og ha skriftlig svar. Dersom det er mange svar av typen ‘det vet jeg ikke’, kan det brukes til å presse prisen ned - spesielt om det er ting jeg har observert selv. Enten det er ok eller ikke.
Linken til Båtmeglerens innlegg var interessant (som vanlig).