Jump to content

Edit History

Hakkannen

Hakkannen

Ikke ideelt i det hele tatt å beregne en reparasjon av en lekkasje på tiden det tar før floa kommer tilbake igjen. For fullverdig reparasjon bør nok dessverre båten opp. Men hvis det først skal gjøres slik du beskriver likevel ville jeg ha brukt fiberarmert asfaltkitt eller lignende som forholder seg seigt og elastisk over tid. Vil dermed tåle både trutning og vibrasjoner. Spørsmålet her blir mest om vedheften til fuktig trevirke blir god nok. Hvis mulig, avhengig av hvor det lekker, kan en blylapp oppå asfaltkittet holde kittet på plass til det har festet seg skikkelig. Ikke uvanlig å tette langsgående sprekker i trebåter med asfaltkitt med blylapp utpå. Rikelig med kitt legges i sprekken og så klistres blylappen utpå kittet. Forvarming av kittet i vannbad gjør kittet mer rennende og er gjerne en fordel for å få det skikkelig inn i sprekkene. Festes så med kobbertacks mens man masserer blylappen inn i kittet slik at all eventuell luft mellom bly og kitt forsvinner. 
 

Du skriver at båten er selvbygget. Hvordan er baugtrustertunnelen festet til skroget? Mellom to bord? Hvis så er tilfelle kan det oppstå lekkasje mellom bordene når disse trutner og trustertunnelen står i mot. Ideelt sett bør båten som nevnt opp slik at dere har god tid på å få gjort reparasjonen skikkelig, men håper dere får den tett nok slik dere tenker gjøre det nå.

Hakkannen

Hakkannen

Ikke ideelt i det hele tatt å beregne en reparasjon av en lekkasje på tiden det tar før floa kommer tilbake igjen. For fullverdig reparasjon bør nok dessverre båten opp. Men hvis det først skal gjøres slik du beskriver likevel ville jeg ha brukt fiberarmert asfaltkitt eller lignende som forholder seg seigt og elastisk over tid. Vil dermed tåle både trutning og vibrasjoner. Spørsmålet her blir mest om vedheften til fuktig trevirke blir god nok. Hvis mulig, avhengig av hvor det lekker, kan en blylapp oppå asfaltkittet holde kittet på plass til det har festet seg skikkelig. Ikke uvanlig å tette langsgående sprekker i trebåter med asfaltkitt med blylapp utpå. Rikelig med kitt legges i sprekken og så klistres blylappen utpå kittet. Forvarming av kittet i vannbad gjør kittet mer rennende og er gjerne en fordel for å få det skikkelig inn i sprekkene. Festes så med kobbertacks mens man masserer blylappen inn i kittet slik at all eventuell luft mellom bly og kitt forsvinner. 
 

Du skriver at båten er selvbygget. Hvordan er baugtrustertunnelen festet til skroget? Mellom to bord? Hvis så er tilfelle kan det oppstå lekkasje mellom bordene når disse trutner og trustertunnelen står i mot. Ideelt sett bør båten som nevnt båten opp slik at dere har godt tid på å få gjort reparasjonen skikkelig, men håper dere får den tett nok slik dere tenker gjøre det nå.

Hakkannen

Hakkannen

Ikke ideelt i det hele tatt å beregne en reparasjon av en lekkasje på tiden det tar før floa kommer tilbake igjen. For fullverdig reparasjon bør nok dessverre båten opp. Men hvis det først skal gjøres slik du beskriver likevel ville jeg ha brukt fiberarmert asfaltkitt eller lignende som forholder seg seigt og elastisk over tid. Vil dermed tåle både trutning og vibrasjoner. Spørsmålet her blir mest om vedheften til fuktig trevirke blir god nok. Hvis mulig, avhengig av hvor det lekker, kan en blylapp oppå asfaltkittet holde kittet på plass til det har festet seg skikkelig. Ikke uvanlig å tette langsgående sprekker i trebåter med asfaltkitt med blylapp utpå. Rikelig med kitt legges i sprekken og så klistres blylappen utpå kittet. Forvarming av kittet i vannbad gjør kittet mer rennende og er gjerne en fordel for å få det skikkelig inn i sprekkene. Festes så med kobbertacks mens man masserer blylappen inn i kittet slik at all eventuell luft mellom bly og kitt forsvinner. 
 

Du skriver at båten er selvbygget. Hvordan er baugtrustertunnelen festet til skroget? Mellom to bord? Hvis så er tilfelle kan det oppstå lekkasje mellom bordene når disse trutner og trustertunnelen står i mot. Ideelt sett bør båten opp og reparasjonen gjøres skikkelig, men håper dere får den tett nok slik dere tenker gjøre det nå.

Hakkannen

Hakkannen

Ikke ideelt i det hele tatt å beregne en fullverdig på tiden det tar til floa kommer tilbake igjen. For fullverdig reparasjon bør nok dessverre båten opp. Men hvis det først skal gjøres slik du beskriver likevel ville jeg ha brukt fiberarmert asfaltkitt eller lignende som forholder seg seigt og elastisk over tid. Vil dermed tåle både trutning og vibrasjoner. Spørsmålet her blir mest om vedheften til fuktig trevirke blir god nok. Hvis mulig, avhengig av hvor det lekker, kan en blylapp oppå asfaltkittet holde kittet på plass til det har festet seg skikkelig. Ikke uvanlig å tette langsgående sprekker i trebåter med asfaltkitt med blylapp utpå. Rikelig med kitt legges i sprekken og så klistres blylappen utpå kittet. Forvarming av kittet i vannbad gjør kittet mer rennende og er gjerne en fordel for å få det skikkelig inn i sprekkene. Festes så med kobbertacks mens man masserer blylappen inn i kittet slik at all eventuell luft mellom bly og kitt forsvinner. 
 

Du skriver at båten er selvbygget. Hvordan er baugtrustertunnelen festet til skroget? Mellom to bord? Hvis så er tilfelle kan det oppstå lekkasje mellom bordene når disse trutner og trustertunnelen står i mot. Ideelt sett bør båten opp og reparasjonen gjøres skikkelig, men håper dere får den tett nok slik dere tenker gjøre det nå.



×
×
  • Create New...