Jump to content

Edit History

Popeye70

Popeye70

I flere år seilte vi regatta mot en identisk båt (Comfortina 32) med nesten identisk byggenummer og ganske lik seilgarderobe. Hvis vi tar bort åpenbare forskjeller som veivalg osv så seilte båtene nesten identisk under de fleste forhold, men på spinnakerføre hadde vi bedre statistikk enn konkurrenten. Vi ség sakte fra dem, gang på gang. Det /kan/ ha vært fordi vår spinnakerbom var ulovlig lang, eller det kan ha skyldtes at vår spinnaker hadde en litt annen fasong. Det kan også ha skyldtes at vi rett og slett var litt bedre på seiltrim med spinnaker.

Anyway - det jeg prøver å si er at det er mange faktorer som spiller inn, men en spinnakerbom er en veldig målbar faktor som kan sjekkes ved en kontroll. Jeg tror sjansen for å bli tatt med for lang bom er veldig liten, og så er det opp til dere om dere tar den sjansen. Jeg skal ikke si hverken ja eller nei. 

Popeye70

Popeye70

I flere år seilte vi regatta mot en identisk båt (Comfortina 32) med nesten identisk byggenummer og ganske lik seilgarderobe. Hvis vi tar bort åpenbare forskjeller som veivalg osv så seilte båtene nesten identisk under de fleste forhold, men på spinnakerføre hadde vi bedre statistikk enn konkurrenten. Vi ség sakte fra dem, gang på gang. Det /kan/ ha vært fordi vår spinnakerbom var ulovlig lang, eller det kan ha skyldtes at vår spinnaker hadde en litt annen fasong. Det kan også ga skyldtes at vi rett og slett var litt bedre på seiltrim med spinnaker.

Anyway - det jeg prøver å si er at det er mange faktorer som spiller inn, men en spinnakerbom er en veldig målbar faktor som kan sjekkes ved en kontroll. Jeg tror sjansen for å bli tatt med for lang bom er veldig liten, og så er det opp til dere om dere tar den sjansen.

• Create New...