
mons
Takker for gjennomtenkte svar og link Komdo. Linken blir lesestoff i jula.
- Vi tenker at dette må være en sammenhengende konstruksjon av oppdrift og plattform, beskrivelsen som "kasser" var mer ment for å illustrere prinsippet.
-Jeg mente XPS fra Jackon. De er gode sponsorer til slike prosjekter og fabrikken (en av de) ligger bare noen hundre meter fra båtplassen vår.
-Hvis vi lager massiv kasse er det vanskeligere å bolte den i det forsterkede akterspeilet. Da må vi antakelig hente hele innfestingen i laminatet som går fram på sidene av båten. Under båten tror jeg det blir vanskelig å støpe sterk forbindelse med trinn på 5 cm. Det blir også problem å "komme forbi" flapsene som er montert på akterspeilet (Zipwake).
-Skråen oppover bakover er viktig. Skal lese i tråden, men den nødvendige skråen kan kanskje måles når vi går på plan med tungt lass.
-Fast forlengelse i flukt med bunnen slik han hadde gjort med Viking 28 er neppe aktuell da båten har litt mye løft på plan.
Festus - vi bærer noen ganger utstyr inn i båten hvis vi skal langt, men det er tungt og tungvint.
Det er ofte snakk om 6-7 dykkere med utstyr pluss fører. Betyr at vi tar halvannet tonn last i tillegg til diesel (max 700 l) og vann(max 175l).
I tillegg blir båten svært hard i sjøen hvis den blir for tung framme. Vi skulle selvsagt hatt en båt med mer bæring bak, men nå har vi engang denne båten som vi er glad i..
Vi kikker litt på katamaraner, men foreløpig holder vi oss til Mørejeten som vi har mange gode førere på.