Smyg1 Startet 28.Desember.2020 Link til dette innlegget Startet 28.Desember.2020 Hei! Kartplotteren trenger å byttes ut, og jeg leter på nett etter passende kartplotter. Den skal stå i en halvplaner, med marsjfart på ca 13 knop. Ser de fleste er kombi med plotter og lodd i ett, har eget lodd i båten, ikke skal det fiskes heller, så kartfunksjonen er absolutt viktigst. Har sett meg ut noen fra Lowrance og Garmin, i 7 og 9’’ størrelse. Lowrance elite ti2 har mulighet for dock to dock, er det noen som har erfaring med denne funksjonen? Hva ville dere valgt av disse? Eller andre forslag i ca samme prisklasse? https://seatronic.no/elektronikk/kartplotter/kartplottere/lowrance-elite-7-ti2-kartplotter-med-hdi-svinger-inkl-giver https://seatronic.no/elektronikk/kartplotter/kartplottere/lowrance-hook-reveal-7-kartplotter-med-ekkolodd-inkl-giver https://seatronic.no/elektronikk/kartplotter/kartplottere/lowrance-hook-reveal-9-kartplotter-med-ekkolodd-inkl-giver https://www.maritim.no/garmin-echomap-plus-72cv-u-svinger Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 28.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2020 Dock to dock på navionics krever eget abbonement om jeg husker rett (?). På C-Map er det inkludert. @abbor er vel mannen å spørre. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Swingswong Svart 28.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2020 Jeg har Kai til Kai på min Raymarine. kan ikke si at jeg er imponert over den funksjonen med Navionics. Mulig C-Map er bedre. I alle fall om du ser kartet i en app. Størst er best. Se også på skjermoppløsning. Ellers er det mye samme funksjoner og mest smak og behag. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 29.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2020 Swingswong skrev for 12 timer siden: Størst er best. Se også på skjermoppløsning. Ellers er det mye samme funksjoner og mest smak og behag. Jeg tror også dette er største "forskjellen"... Jeg gikk fra Raymarin til Simrad i år... Tok laaang tid før jeg følte meg komfortabel med nyvinningen... Uansett...intet som slår Open.cpn som jeg har på nedre styreposisjon... Sitér dette innlegget Link to post
Zhik Svart 29.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2020 Det er vinterkampanje på Raymarine kartplottere nå. Element serien er et prisgunstig alternativ, pris fra 4999,- for 7" og 7490,- for 9": https://www.sailtuv.no/categories/raymarine-vinterkampanje Sitér dette innlegget www.SailTuv.no Link to post
Smyg1 Svart 29.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2020 Takk for svar ? Element 9s ser interessant ut. Det viktigste er som sagt kartfunksjonen. Og at den føles rask ved zoom og annen betjening, min gamle fra 2006 er en prøve for tålmodigheten ved bruk av zoom.... https://www.sailtuv.no/products/element-9s Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 29.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2020 Den nye Axiom 9" fra Raymarine har vesentlig bedre oppløsning, men er noe dyrere. Bedre oppløsning = mer informasjon Sitér dette innlegget Link to post
Smyg1 Svart 30.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2020 Har sett på Axiom også, at den kan fåes som ren plotter gjør kanskje at du får mer plotter for pengene enn et kombi-instrument? Noen med synspunkter på Garmin 72cv? Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 30.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2020 (redigert) Slik Garmin har behandlet meg er det merket utelukket for min del, men det er nok andre som er fornøyd. Redigert 30.Desember.2020 av Swingswong (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 30.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2020 Liker selv Simrad GO serien. Du kan se på de. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Zhik Svart 31.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2020 Raymarine Element 9 og Axiom 9 har samme skjermoppløsning, 480x800 WVGA. De bruker samme kart, og det skal ikke være noen forskjell i kartdetaljer. Det er betjeningsfunksjonen som er den største forkjellen på de to. Axiom har kun touch, Element kun knapper. Element kjører en enklere versjon av Lighthouse software og det er begrenset støtte for avanserte NMEA2000 funksjoner. Begge modeller kjører WiFi som kan brukes for oppkobling av Raymarine radar. Simrad GO9 = B&G Vulcan9. Begge er gode, ganske like Axiom i ytelse. Sitér dette innlegget www.SailTuv.no Link to post
Swingswong Svart 31.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2020 De nye Axiom skjermene har bedre oppløsning. 1280x720 på en 9”. Det er nesten det samme som 12"(1280x800). https://www.raymarine.com/multifunction-displays/axiom-plus/ Nå rotet jeg meg litt bort mtp prisen. 9" Lowrance plotteren trådstarter linket til ser fin ut synes jeg. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 31.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2020 Lowrance har akkurat kommet med Elite FS som erstatter Elite Ti2, ikke umulig at andre fabrikater også kommer med noe nytt før sesongen. Da blir det vanligvis svært gode priser på utgående modeller. Sitér dette innlegget Link to post
O_K Svart 5.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2021 Jeg kupper tråden litt siden jeg har noen ytterligere spørsmål som faller inn i samme team. Vi har for øyeblikket en Simrad CE30 fra 1996 i båten (Nidelv 26 fra 1996), den har gjort jobben og vel så det. Slik ser det ut i dag: Siden den er integrert så må vi ha en omtrent like stor enhet for å bytte CE30 er 252mm x 144mm. Da står det mellom Raymarine Element 7 (240mm x 135mm) eller Axiom 9 (244mm x 157mm). Begge ser jo egentlig bra ut, og begge er gunstig priset for øyeblikket. Element 7 frister fordi den er billig og har det meste, den ekstra funksjonaliteten Axiom har virker på meg som er mest relevant for betydelig større båter. Element støtter så vidt jeg kan se både motordata (ikke aktuelt nå), ekkolodd og til og med radar om det noen gang skulle bli aktuelt. Mangel på Touch-skjerm ser jeg ikke som noe problem, det er vel mest en smakssak, og da slipper jeg fettmerker fra solkremfingre på skjermen, men er det noen "skjulte" feller ved å velge Element? Hadde egentlig lyst på 9", men med samme oppløsning så blir det vel heller ikke noe mer informasjon på Axiom 9, selv om den kanskje er litt mer lettlest når den er større, så fornuften sliter litt med å argumentere for 5000kr ekstra for Axiom. Skal kjøpe nye batterier og VHF i vinter også, så er lett å finne alternative bruksområder for pengene. Element 9 hadde nok vært ideelt om det ikke var for størrelsen. 286mm x 161mm vil spise mer plass både oppover og ikke minst sideveis. Et annet spørsmål er om det er noe vits i å gå for en plotter med ekkolodd? CE30 har det, men vi fisker ikke, så ekkolodd brukes bare til å vurdere dybde i forbindelse med ankring en sjelden gang, og da gir det ikke mye mer informasjonen enn hva vi får fra kartdata uansett. Er dagens ekkolodd blitt så gode at de har noe som helst for seg med tanke på navigasjon, eller er det fortsatt primært et fiskeredskap? Blir nok engen tråd om oppgradering av båten etter hvert, men i denne omgang så følte jeg at spørsmålene (og forhåpentligvis svarene) passet greit inn under dette temaet. Sitér dette innlegget Link to post
LAKA Svart 5.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2021 Jeg kjøpte en Element 7 til seilbåten vår i sommer (22 fot Jeanneau). Seilte så båten fra Oslo til Stavanger og har siden tilbakelagt rundt 800 nautiske dette halvåret. Jeg er godt fornøyd med plotteren. Jeg beveger meg sjelden over 7 knop så hvor rask plotteren er skal jeg ikke uttale meg så bastant om, men jeg syns den er lett å bruke på alle måter og har det jeg trenger av funksjoner. Skjermen er lyssterk (jeg har montert den ute på pushpit) og plotteren virker svært robust. Ser du får den for rundt 5k nå, det er svært mye plotter for pengene. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 6.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2021 Forstår ikke at noen vurderer plotter uten touch. Jeg foretrekker å ha både touch og knapper, men hadde jeg måtte velge hadde det blitt touch. Jeg hadde hatt kartplotter i 10-12 år, ekkolodd mye lenger, da jeg fikk min første touch skjerm, og da laget jeg også min første rute. Hadde aldri giddet å lage ruter med knappbetjening. Det er så mye mer effektivt å lage ruter og bevege seg rundt i kartet med touch enn med knapper. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 6.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2021 Touch er fint helt til man har våte fingre, når jeg jobba som leppefisker så var det mye banning enkelte dager, men hds gen3'n hadde heldigvis touch og knapper Så hvis man regner med å være våt på fingrene mer enn 50% av tiden, ville jeg gått for knapper fremfor touch. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 6.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2021 Her som ellers når det gjelder hvilke båter man skal kjøpe og hvilket utstyr man skal velge, gjelder det å finne ut hvilket bruksmønster du selv har. Mange av oss bruker båten kun om sommeren og atter andre bruker den hele året, noen fisker og andre fisker ikke, noen har lukket helårsbåt mens noen har seilbåt med navigasjonsutstyr under åpen himmel. Som Eika her påpeker så er det knapper som gjelder hvis du har våte og kalde fingre. Selv har jeg en 10 år gammel Furuno Navnet ekkolodd, radar og plotter. For mitt helårsbruk er den helt innenfor mitt bruksmønster, men for andre kan den virke ubrukelig med sine knapper. Forøvrig har den musefunksjon og er plassert innomhus. Så det er lett å rote seg bort i jungelen av duppeditter. Sitér dette innlegget Link to post
O_K Svart 6.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2021 Takk for gode tilbakemeldinger, skal i tenkeboksen litt nå, men skal holde tråden oppdatert når jeg bestemmer meg, og ikke minst med erfaringer fra sommerens bruk (om jeg husker...). Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 6.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2021 Alle Simrad og Lowrance jeg har kjøpt siden 2011, blir 4 generasjoner for hvert av merkene, og enda flere enheter, har hatt både knapper og touch. Simrad har i tilegg en rotasjonsknapp som gjør interfacet bedre og mer effektivt. Da jeg kjøpte min første NSS med hybrid touch - knappe interface med rotasjonsknapp i 2011, var dette en WOW opplevelse, slik ønsker jeg at interfacet på alle mine fremtidige plottere skal være. Jeg bruker både touch og knapper om hverandre hele tiden. Som dere ser på mitt profilbilde så fisker jeg, bruker faktisk ikke båten til annet enn fiske og til testing av elektronikk. Jeg har aldri hatt problemer med at skjermen har blitt griset til, og om den hadde blitt så er det mye enklere å rengjøre en touch skjerm. Jeg har vært aktiv på båtelektronikkforumet på THT (verdens største båtforum) i 15 år. Stort sett alle brukerne fisker, i starten var det mye diskusjoner om touch skjermer som blir tilgriset av agn eller fisk. Men det er slutt på slike diskusjoner, og det viste seg fort at det var de som var uten erfaring med touch som var skeptiske. Det er et problem med touchskjermer, og det er bruk av små touchskjermer (7") i små båter i urolig sjø. Det kan da være vanskelig å treffe riktig. En må støtte hånda mot kanten, men det kan fortsatt være utfordrende. 12" og større skjermer har ikke slike utfordringer, og 9" er også mye bedre enn 7". Hvis 7 tommere skal brukes i mindre båter i grov sjø så anbefaler jeg absolutt et hybrid touch - knappe interface. Men nå er min anbefaling uansett størrelse en plotter med hybrid touch - knappe interface, helst med en rotasjonsknapp . Ulempen er at dette typisk er toppmodeller som koster mye mer enn melllomklassemodellene. Rimelige touch modeller med multitouch kan også ha rimeligere touch kontrollere enn de dyrere modeller, noe som kan gjøre dem mer utsatte for problemer hvis skjermen blir våt. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 6.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2021 (redigert) @abbor du er vel han ambassedeur nerden fra fiskersiden ? Meget glad i UT trimming ? Og før noen tar nerd negativt, så må jeg innrømme at jeg er såpass nerd selv at jeg har brukt 3år og 300 000kr på skole for og bli noe så ubrukelig som sertifisert enhånds og tohånds fluekaste instruktør og fiskeguide, men nerd som jeg er så samler jeg også på ambassadeur'r Redigert 6.Januar.2021 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 7.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2021 Ja, jeg er abbor på fiskersiden, og er svært opptatt av båtelektronikk og multiplikatorsneller. Alle mine Ambassaduer sneller som brukes er UT trimmet. Du virker faktisk mer angrepet av nerdsyndromet enn meg, og det sier ikke så rent lite Sitér dette innlegget Link to post
Vestlandssong Svart 7.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2021 Smyg1 skrev On 28.12.2020 at 20.36: Hei! Kartplotteren trenger å byttes ut, og jeg leter på nett etter passende kartplotter. Den skal stå i en halvplaner, med marsjfart på ca 13 knop. Ser de fleste er kombi med plotter og lodd i ett, har eget lodd i båten, ikke skal det fiskes heller, så kartfunksjonen er absolutt viktigst. Har sett meg ut noen fra Lowrance og Garmin, i 7 og 9’’ størrelse. Lowrance elite ti2 har mulighet for dock to dock, er det noen som har erfaring med denne funksjonen? Hva ville dere valgt av disse? Eller andre forslag i ca samme prisklasse? https://seatronic.no/elektronikk/kartplotter/kartplottere/lowrance-elite-7-ti2-kartplotter-med-hdi-svinger-inkl-giver https://seatronic.no/elektronikk/kartplotter/kartplottere/lowrance-hook-reveal-7-kartplotter-med-ekkolodd-inkl-giver https://seatronic.no/elektronikk/kartplotter/kartplottere/lowrance-hook-reveal-9-kartplotter-med-ekkolodd-inkl-giver https://www.maritim.no/garmin-echomap-plus-72cv-u-svinger Har du vurdert å berre bruke nettbrett og apper som Navionics eller C-MAP, sidan du ikkje er avhengig av ekkolodd? Sitér dette innlegget Link to post
Smyg1 Svart 7.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2021 Ja jeg har vurdert iPad, men ønsker i utgangspunktet noe fastmontert. Er også usikker på en iPad er lyssterk nok i godt sommervær Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 7.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2021 Testet ut nettbrett med cmap forrige sommer og høst i tillegg til det jeg har. Kjempegreier. Har bare gratisversjonen av cmap foreløpig og det holder i massevis. Og prisen blir jo bare latterlig billig. Fint som backup. Til og med matrosen elsker denne.... og nettbrettet lar du selvsagt ligge heime om vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.