Lars H. Svart 7.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2021 Martine29 skrev 6 minutter siden: og nettbrettet lar du selvsagt ligge heime om vinteren. Det gjør jeg selvfølgelig med 11" kartplotteren også. Den kobles også fra etter hver tur og gjemmes et lurt sted ombord. Noe mindre enn 11" kunne jeg ikke tenkt meg. I tillegg til kartplotteren har jeg også en Thinkpad 14" laptop med OpenCpn, med backup på to mobiler og et nettbrett. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Guest Svart 7.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2021 abbor skrev for 3 timer siden: Ja, jeg er abbor på fiskersiden, og er svært opptatt av båtelektronikk og multiplikatorsneller. Alle mine Ambassaduer sneller som brukes er UT trimmet. Du virker faktisk mer angrepet av nerdsyndromet enn meg, og det sier ikke så rent lite At det er ett syndrom, det er det ikke tvil om, muligens en kromoson feil eller to også, diagnoser finnes det jo medisiner for :P men hvordan er det og få tak i UT deler til 1500 og 2500 i disse dager ? Sitér dette innlegget Link to post
Vestlandssong Svart 7.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2021 Smyg1 skrev for 2 timer siden: Ja jeg har vurdert iPad, men ønsker i utgangspunktet noe fastmontert. Er også usikker på en iPad er lyssterk nok i godt sommervær Eg prøvde dette i forrige båten og syns det funka veldig bra. I vår nye båt har eg tenkt å teste ut første sesong med utelukkende nettbrett og Navionics.Tenker å kjøpe eit feste som eg monterer fast, men som eg enkelt kan koble fra. Stor skjerm, skarp bilde og fullgode kart. Den er nok ikkje like lyssterk som ein fastmontert, men om det er eit problem avhenger vel litt av om du bruker den under åpen himmel eller under tak/kalesje. Sjølv er eg spent på om dette vil være tilstrekkelig, men eg har trua på det. :-) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 7.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2021 Jeg valgte Simrad GO9 og Navionics på plotter og iPad. En for mig perfekt kombination. Jeg synes faktisk bedre om min 9’’ Simrad end jeg synes om den store 16’’ Garmin, vi har fået på redningsbåden her. Fx er AIS-symbolerne på Garminen latterlige små grønne trekanter, der er svære at se mens de er store, sorte trekanter på Simrad. Det er en detalje, men jeg oplever at funktionalitet er stort set den samme på begge plottere - og så koster Garminen lige tre-fire gange så meget. Med iPad’en som backup og til ruteplanlægning, så føler jeg, at jeg har en kombi med uslåligt forhold mellem pris og kvalitet. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 7.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2021 Lagde meg noe i eik med skrå og festet til dashbord med tosidig tape. Nettbrettet festet jeg med borrelås. Kanskje ikke så estetisk vakkert men funker for meg. Og litt pussing og lakk så holder det....en stund ihvertfall Sitér dette innlegget Link to post
Vestlandssong Svart 7.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2021 Martine29 skrev 53 minutter siden: Lagde meg noe i eik med skrå og festet til dashbord med tosidig tape. Nettbrettet festet jeg med borrelås. Kanskje ikke så estetisk vakkert men funker for meg. Og litt pussing og lakk så holder det....en stund ihvertfall Den var lur. Og egentlig ganske fin ?? Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 7.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2021 Takk for det. Blir ofte vibrasjoner med slike holdere fra eks Clas Olsen, men denne sitter godt. Om om vinteren når brettet ligger lunt og godt heime kan kassen brukes til ting og tang. Ja ja det var nå bare et forslag i all enkelhet. Sitér dette innlegget Link to post
Smyg1 Svart 17.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2021 Kampanje hos seatronic, denne så fin ut https://seatronic.no/elektronikk/kartplotter/kartplottere/garmin-gpsmap-722xs-plus-kartplotter-med-ekkolodd Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 29.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2021 Står å vurdere nye plotter jeg også. Blir plotter 2, da jeg har en 3 år gammel Garmin Echomap 92sv fra før. Holder på å koble opp autopilot fra Garmin nu, så denne blir koblet til garmin plotter, samt den har egen styrekontroll. Ser jo at det er veldig goe tilbud ute på Axiom nu, da i 9". Så vurdere denne i tillegg til Garmin EchoMap UHD 9" Axiom har vel bedre oppløsning, samt en kan koble opp flere ting mot denne, som feks kamera fra motorrommet, og deres wifi radar. Garmin radar, som er billigere enn Raymarine, krever egen signal kable i tillegg til strøm, noe som er minus hos meg. Ekkolodd har jeg på Garmin, å brukes kun til å se dybden, da båten ikke brukes til fiske. Så sliter med å finne ut hva jeg skal gå for her. Liker jo veldig godt Garmin sitt meny system. Raymarine har jeg ikke brukt på mange år. lenge før Lighthouse systemet de har nu. Eneste om jeg går for Raymarine, er jo at autopilot kanskje ikke vil fungere like bra på den, men har jo garmin til den. Skal en ha samme muligheter på Garmin som på Axiom, så må en opp kraftig i pris. Vil i tillegg ha touch, men ser det positive i både knapper å touch på garmin. Men plotter sitter inna hus, uten om veldig varme sommer dager, når hele kalesjen er nede. Så er det noen som har noe erfaring på begge disse? Vet det er goe tilbud på Lowrance. Men dette søppel kommer ikke ombord på noen båt hos meg igjen. Har en 7" hook i fiskebåten, som den lokale dealer lurte på meg for ca 4 år siden, å maken til forbanna dritt skal en lete lenge etter. Er jo rene himmelen å komme bort til Garmin i andre båten. Men de er veldig glade i å selge Lowrance/Simrad/B&G her i byen, da Navico jo holder til her, å de dermed får god service(å sikkert også goe inn priser) Så tenger ikke noe råd om Lowrance hehe Om så den er gratis, så er det nei hehe Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Swingswong Svart 29.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2021 Obs. Forskjell i oppløsning på Axiom og Axiom+ på <9" Sitér dette innlegget Link to post
Seilbåttt Svart 29.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2021 Gode priser på Raymarine, tror ikke det vært billigere 12" før? https://ctmarine.no/produkt/vinterkampanje/kartplotter-ekkolodd/raymarine-element-12s-med-chirp-ekkolodd Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 29.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2021 Seilbåttt skrev 56 minutter siden: Gode priser på Raymarine, tror ikke det vært billigere 12" før? https://ctmarine.no/produkt/vinterkampanje/kartplotter-ekkolodd/raymarine-element-12s-med-chirp-ekkolodd Har vært en del tilbud på Raymarine Element senere tid ja. Goe tilbud på Axiom også. Element har noe begrenset mulighet for oppkobling mot annet utstyr, samt den er uten touch, som jeg vil ha. Men ja ikke ofte en får 12" til den prisen. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Okkaby Svart 29.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2021 jaja ennå en gang viste det seg at en bør lese alt. Var jo hellig overbevist om at Garmin Echomap UHD 92sv kunne brukes med Radar. Men nei da. Det kunne den jo ikke. Da må en opp ca 5000 i pris til en GPSMAP 923 som da er ren Touch uten knapper. Da tenker jeg det blir Axiom i stedet, siden den kan fungere med wifi radar, som Garmin ikke har. At en ikke får alle funksjoner fra autopilot på den får så være. Har jo det på gamle Garmin, samt pilot kontroll skjermen. Rart at Raymarine kjøre ene kampanje etter andre, men lite kampanjer fra Garmin, uten om noen få tilbud av og til, å da kun lite avslag i pris. Axiom 9RV til 8000kr er jo mye bedre tilbud enn GPSMAP 923 til 13-14000. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Seilbåttt Svart 31.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2021 Okkaby skrev On 29.1.2021 at 17.30: At en ikke får alle funksjoner fra autopilot på den får så være. Har jo det på gamle Garmin, samt pilot kontroll skjermen. Du får hvertfall kjør til waypoint eller rute om du kobler Raymarine i NMEA2000 nettverket :-) Jeg har brukt Axiom mye og er godt fornøy med brukergrensesnittet, mye har skjedd siste årene. Kan hvertall ikke klage på pris fpr øyeblikket. https://ctmarine.no/produkt/vinterkampanje/kartplotter-ekkolodd/radarpakke-raymarine-axiom-9-raymarine-quantum-radar :-) Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 31.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2021 Seilbåttt skrev 54 minutter siden: Du får hvertfall kjør til waypoint eller rute om du kobler Raymarine i NMEA2000 nettverket :-) Jeg har brukt Axiom mye og er godt fornøy med brukergrensesnittet, mye har skjedd siste årene. Kan hvertall ikke klage på pris fpr øyeblikket. https://ctmarine.no/produkt/vinterkampanje/kartplotter-ekkolodd/radarpakke-raymarine-axiom-9-raymarine-quantum-radar :-) Nei de kjører mye goe kampanjer på Raymarine. Får Axiom 9RV til 8000kr. Flere har 9 uten ekkolodd modul(ren plotter) til ca 8000. Så god pris jeg fikk med ekkolodd. Creit å ha muligheten om jeg finner ut jeg hiver en ekstra svinger ombord plutselig. Men pr nå holder det med ekkolodd på Garmin. Fisker jo ikke med båten. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.