mons Startet 29.Desember.2020 Link til dette innlegget Startet 29.Desember.2020 (redigert) Bestefar til forloveren min var skipper på DS Jamaica rundt 1910. De fraktet blant annet tømmer fra Kanada og seilte på Karibien. På bildet ser man båten med skipperen i styrhuset. Det ser ut for at den ligger i en bred elv og laster. Mener jeg skimter en veldig lang bro i bakgrunnen i høyde med flagget. Mener også jeg ser 4-5 pilarer. Forliste antakelig i 1914 og bestefaren forsvant. Redigert 29.Desember.2020 av mons (see edit history) Sitér dette innlegget Mons Link to post
mons Svart 29.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2020 (redigert) Fant dette. Norske skipsforlis i 1915 1) D/S JAMAICA (JVBW) Bygd av Bergens mek. Verksted, Bergen (# 85) 730 brt, 407 nrt, 1036 t.dw. 201.2 x 28.2 x 11.4 3Exp. (BMV), 100 NHK, 550 iHK 1892: Sept.: Levert som JAMAICA for Adolph Halvorsen m.fl., Bergen 1909: April: Solgt til H. Westfal Larsen m.fl., Bergen 1915: 01.01.: Grunnstøtte v/Angeiras, 8 kvm. N Oporto, på reise Newport Mon. – Oporto med kull. Hele besetningen, 13 mann, omkom. Forliste i Portugal. https://skipshistorie.net/Bergen/BRG540 Adolph Halvorsen/Tekster/BRG54018920100000 JAMAICA.htm Redigert 29.Desember.2020 av mons (see edit history) Sitér dette innlegget Mons Link to post
Rolf Svart 2.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2021 Har postet bildet på diverse Facebook skips/skipsfarts/sjøfolk forum. Sålangt veldig mange «likes» og noen få innspill. »Tror det er Mellemamerika kunne ligne farvetræ, eller anden finere træsort, der bliver lastet på dette pragtfulde foto.» «Ikke lett å se, men kan vel være i St. Lawrence gulfen en plass.» »Kautokeino» - bedt om forklaring ... Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
mons Svart 2.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2021 Jeg hadde kanskje håpt at noen visste hvor det var en slik lang bro over en elv i 1910. Kan ikke ha vært så mange steder? Det er vel nedten den eneste ledetråden eller er det noen som finner flere i bildet? Sitér dette innlegget Mons Link to post
Popeye70 Svart 2.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2021 Tipper Mellom-Amerika eller noe lenger ned. Sjekk pent dresset mann i lys dress - det var ikke så vanlig lenger nord: Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
mons Svart 2.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2021 Hei Popeye Høres rimelig ut. Studerte litt på HMS-tenkingen som han kanskje er ansvarlig for når stokken rett foran han trekkes opp langs stokkene. Han står nokså nært.. Har fundert på hvorfor "alle" arbeiderne på bildet går i hvit skjorte, og noen har solhatt. Trodde tømmer stort sett ble transportert nordfra og sør til Karibien, men det kan være edlere tømmer eller mellomlagring. Funderer litt på tømmeret som står nederst til høyre i bildet. Ser ut som om det står på høykant i vannet? Står det som beskyttelse av båter langs kaia for drivende tømmer/is eller er det på vei opp? Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Rolf Svart 2.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2021 Ang alle omkom - det viser seg å ikke være helt korrekt iflg. en som har lest sjøforklagringen: En liten rettelse. Iflg. Referat fra sjøretten, Jamaica 's forlis 31/12 1914 / 1/1 1915 var der 1 overlevende, Fyrbøter M Nils Fredriksen, fra Kristania., som greide å svømme i land. Skipet var strandet ca. 500 meter fra land. De øvrige 13 omkom. ++ Ikke fått noe mer ang havn. Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Rolf Svart 2.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2021 Mottatt flg ang Jamaicas havneanløp for året 1910: «I løpet av 1910 får jeg frem følgende havner de var i: Fleetwood, Honfleur, Newcastle, Burnt Island, Brevik, Stettin, Bristol, Rostock, Seaham, Nantes, Liverpool, Lisboa, Riga, Cardiff, Caen, Swansea, Wismar, Hull, London, Nantes, Portland, Portimao, Rouen, Langesund, Dundee. Søket er gjort via nb.no under aviser er det valgt Norges sjøfartstidende med perioden 01.01-31.12.1910. Søkeord er Jamaica og kun funn med bgn for Bergen er tatt med.« Så gjenstår det jo å finne ut hvilke av disse havnene som har en stor bro og som var typiske laste/lossehavner for trelast... Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
bhensv Svart 2.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2021 Dette var spennende, jeg synes bekledningen på folkene tilsier ”sörover”. Gitt anlöpen du lister Rolf, Hva med Portimao, Rio Arade? Der er to gamle bruer som eksisterte på den tiden, en jernbanebru men den ligner ikke helt, eller vanskelig å se på bildet? https://www.vintagetravel.co.uk/blog/driving-in-the-algarve-and-the-algarves-answer-to-the-eiffel-tower/ Sitér dette innlegget Link to post
bhensv Svart 2.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2021 Her er den andre bruen jeg klarte å finne samme sted, Rio Arade ved Portimao i Portugal. ligner mer men er mye kortere? https://www.portugalresident.com/portimaos-old-bridge-to-reopen-this-summer/ Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 2.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2021 Imponerende! Ser ut for at familien må revurdere hvor bestefaren seilte. Er det mulig å få en kopi av sjøforklaringen? Sitér dette innlegget Mons Link to post
mons Svart 3.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2021 Nå har jeg fått litt opplysninger om andre ombord. Artig! Her er det andre bildet forloveren min har. Det viser tre menn med skipper Torbjørn Vik (endret navn til Torbjørn Bru på den tiden) i midten. Sitér dette innlegget Mons Link to post
bliss X Svart 3.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2021 Kan det være et havn langs missisippi og at broen vi ser i bakgrunnen er en jernbanebro? Kan det tenkes at de losser? Ser ut til å være enorme mengder med tømmer der Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 3.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2021 Jeg tenker at det er en av de store elvene. Mener vi ser bredden på andre siden til høyre i bildet, og at man neppe ville spandert en bro hvis det var en bukt man kunne lage vei eller jernbane rundt. Tenker at det kanskje er en liten kilometer over til andre siden? Før broen ser man master, så enten må dette være på nedsiden av broen eller så må man ha høyde nok eller mulighet for å åpne for båter. Hvis du ser på stokken ved den hvite mannen er det nokså tydelig at den dras ombord, altså laster de. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Hulda Svart 3.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2021 Ja. Winchen øser ut damp. Det jeg kan se, er at virket virker til å være fra nåletrær. Ikke bark fra trær med blader. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 3.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2021 (redigert) Det hadde jeg ikke lagt merke til, men det ser ut for at du har rett Hulda. Jeg synes det er underlig at det er så mye folk i lasteområdet, for stokkene må være fir tunge til å bæres. Hva gjør alle menneskene med tømmeret? Det må jo være rundt 20 personer i bildet. Legger ved en link til streetwiev der man kan snu seg rundt og kikke på en bro over Missisippi i Iowa bygget i 1910. Elva er like lang som Norge, så det var nok endel broer allerede i 1910. https://www.google.com/maps/@38.6463347,-90.1769388,3a,19.5y,345.8h,88.07t/data=!3m4!1e1!3m2!1sWqlHvuSVOfXK2xGznlKb1Q!2e0 Redigert 3.Januar.2021 av mons (see edit history) Sitér dette innlegget Mons Link to post
bliss X Svart 3.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2021 Har forgjeves forsøkt å lirke fram flere detaljer spesielt i området bak båten og opp mot brua men uten resultat. Jeg synes dette bildet er veldig interessant. Hva driver alle disse folkene med? Fjerner bark? Er bildet scannet i høyere oppløsning? Dessverre forsvinner mange detaljer når et bilde lastes opp på baatplassen Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2021 (redigert) Jeg fikk blåst opp bildet litt på nettbrettet. Midt i bildet et par damer med bøyd rygg. De har kyser på hodet. Slikt man ser på japanske damer når de jobber på rismarkene. De fleste virker til å ha på hvite skjorter. Da kan man fjerne England fra søket. Det jobbet man i utgåtte dressjakker på den tiden, og damer ingen adgang :-) Så da tipper jeg Portimao i Portugal. Stemmer så der med tømmeret, vid elv, bro og bekledning. Redigert 3.Januar.2021 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 3.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2021 (redigert) Hei Skal få scannet de to bildene i full oppløsning en av de første dagene. Portimao kan være en mulighet. Må evt finne bilder fra rett tidsepoke. Slik ser det ut oppi elva i dag; Google Earth Mons Redigert 3.Januar.2021 av mons (see edit history) Sitér dette innlegget Mons Link to post
Rolf Svart 3.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2021 Portimao holdes frem på annet forum også: Får litt følelse av Portugal her . Portimão på Algarvekysten hadde bl.a. tidligere sagbruks og skogbruksdrift. Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
mons Svart 3.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2021 (redigert) Prøver å legge inn bildet i maks oppløsning. Bildet er restaurert av en fotograf pga en pågående kjemisk reaksjon, så jeg aner ikke hva som er gjort med det. Denne "versjonen" er avfotografering gjort av samme fotograf. For å se detaljer kan man lagre bildet på PC og åpne det i et bildeprogram. Da ser man ansikter på broen mm. Det gikk ikke. Jeg spør Ingar om han kan legge det ut i full størrelse. Mons Redigert 3.Januar.2021 av mons (see edit history) Sitér dette innlegget Mons Link to post
mons Svart 3.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2021 Utsnitt Sitér dette innlegget Mons Link to post
bliss X Svart 3.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2021 Portimao kan virke sannsynlig. Det jeg tenkte på var området bak båten Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 3.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2021 Rolf skrev On 2.1.2021 at 18.53: Ang alle omkom - det viser seg å ikke være helt korrekt iflg. en som har lest sjøforklagringen: En liten rettelse. Iflg. Referat fra sjøretten, Jamaica 's forlis 31/12 1914 / 1/1 1915 dette er spennende....... men det er en liten detalj som ikke stemmer, Jernbanebroen i Portimao begynner man å bygge 1915, og den er ikke klar for 1922 https://pt.wikipedia.org/wiki/Ponte_Ferroviária_de_Portimão Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
mons Svart 3.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2021 (redigert) Etter alle opplysningene som er kommet fram og som ikke stemmer med familietradisjonen vil jeg ikke garantere at året er 1910 selv om det er blitt fortalt. Etter januar 15 er det helt sikkert ikke da båten forliste 1 jan 15. 13 omkom, men det viser seg at 1.stm svømte til land. Har sendt bildet til Ingar i full oppløsning for å få det ut. Redigert 3.Januar.2021 av mons (see edit history) Sitér dette innlegget Mons Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.