Jump to content

Hvor var DS Jamaica i ca 1910?

mons

Recommended Posts

Bestefar til forloveren min var skipper på DS Jamaica rundt 1910.

De fraktet blant annet tømmer fra Kanada og seilte på Karibien.

På bildet ser man båten med skipperen i styrhuset.

Det ser ut for at den ligger i en bred elv og laster.

Mener jeg skimter en veldig lang bro i bakgrunnen i høyde med flagget. Mener også jeg ser 4-5 pilarer.

Forliste antakelig i 1914 og bestefaren forsvant.

20201229_193213.jpg

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Fant dette.

Norske skipsforlis i 1915
1) D/S JAMAICA (JVBW) 
Bygd av Bergens mek. Verksted, Bergen (# 85) 
730 brt, 407 nrt, 1036 t.dw. 201.2 x 28.2 x 11.4 
3Exp. (BMV), 100 NHK, 550 iHK 
1892: Sept.: Levert som JAMAICA for Adolph Halvorsen m.fl., Bergen 
1909: April: Solgt til H. Westfal Larsen m.fl., Bergen 
1915: 01.01.: Grunnstøtte v/Angeiras, 8 kvm. N Oporto, på reise Newport Mon. – 
 Oporto med kull. Hele besetningen, 13 mann, omkom.

Forliste i Portugal.

https://skipshistorie.net/Bergen/BRG540 Adolph Halvorsen/Tekster/BRG54018920100000 JAMAICA.htm

Mons

Har postet bildet på diverse Facebook skips/skipsfarts/sjøfolk forum. Sålangt veldig mange «likes» og noen få innspill.

»Tror det er Mellemamerika kunne ligne farvetræ, eller anden finere træsort, der bliver lastet på dette pragtfulde foto.»

«Ikke lett å se, men kan vel være i St. Lawrence gulfen en plass.»

»Kautokeino» - bedt om forklaring ...

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Hei Popeye

Høres rimelig ut.

Studerte litt på HMS-tenkingen som han kanskje er ansvarlig for når stokken rett foran han trekkes opp langs stokkene. Han står nokså nært..

Har fundert på hvorfor "alle" arbeiderne på bildet går i hvit skjorte, og noen har solhatt.

Trodde tømmer stort sett ble transportert nordfra og sør til Karibien, men det kan være edlere tømmer eller mellomlagring.

Funderer litt på tømmeret som står nederst til høyre i bildet. Ser ut som om det står på høykant i vannet?

Står det som beskyttelse av båter langs kaia for drivende tømmer/is eller er det på vei opp?

Mons

Mons

Ang alle omkom - det viser seg å ikke være helt korrekt iflg. en som har lest sjøforklagringen:

En liten rettelse. Iflg. Referat fra sjøretten, Jamaica 's forlis 31/12 1914 / 1/1 1915 var der 1 overlevende, Fyrbøter M
Nils Fredriksen, fra Kristania., som greide å svømme i land. Skipet var strandet ca. 500 meter fra land. De øvrige 13 omkom.

++

Ikke fått noe mer ang havn.

Rolf

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Mottatt flg ang Jamaicas havneanløp for året 1910:

«I løpet av 1910 får jeg frem følgende havner de var i: Fleetwood, Honfleur, Newcastle, Burnt Island, Brevik, Stettin, Bristol, Rostock, Seaham, Nantes, Liverpool, Lisboa, Riga, Cardiff, Caen, Swansea, Wismar, Hull, London, Nantes, Portland, Portimao, Rouen, Langesund, Dundee. Søket er gjort via nb.no under aviser er det valgt Norges sjøfartstidende med perioden 01.01-31.12.1910. Søkeord er Jamaica og kun funn med bgn for Bergen er tatt med.«

Så gjenstår det jo å finne ut hvilke av disse havnene som har en stor bro og som var typiske laste/lossehavner for trelast...

Rolf

Roald Amundsen

Jeg tenker at det er en av de store elvene. Mener vi ser bredden på andre siden til høyre i bildet, og at man neppe ville spandert en bro hvis det var en bukt man kunne lage vei eller jernbane rundt.

Tenker at det kanskje er en liten kilometer over til andre siden?

Før broen ser man master, så enten må dette være på nedsiden av broen eller så må man ha høyde nok eller mulighet for å åpne for båter.

Hvis du ser på stokken ved den hvite mannen er det nokså tydelig at den dras ombord, altså laster de.

Mons

Det hadde jeg ikke lagt merke til, men det ser ut for at du har rett Hulda.

Jeg synes det er underlig at det er så mye folk i lasteområdet, for stokkene må være fir tunge til å bæres.

Hva gjør alle menneskene med tømmeret? Det må jo være rundt 20 personer i bildet.

Legger ved en link til streetwiev der man kan snu seg rundt og kikke på en bro over Missisippi i Iowa bygget i 1910.

Elva er like lang som Norge, så det var nok endel broer allerede i 1910.

https://www.google.com/maps/@38.6463347,-90.1769388,3a,19.5y,345.8h,88.07t/data=!3m4!1e1!3m2!1sWqlHvuSVOfXK2xGznlKb1Q!2e0

Mons

Har forgjeves forsøkt å lirke fram flere detaljer spesielt i området bak båten og opp mot brua men uten resultat. Jeg synes dette bildet er veldig interessant. Hva driver alle disse folkene med? Fjerner bark?

Er bildet scannet i høyere oppløsning? Dessverre forsvinner mange detaljer når et bilde lastes opp på baatplassen

Jeg fikk blåst opp bildet litt på nettbrettet. Midt i bildet et par damer med bøyd rygg. De har kyser på hodet. Slikt man ser på japanske damer når de jobber på rismarkene. De fleste virker til å ha på hvite skjorter. Da kan man fjerne England fra søket. Det jobbet man i utgåtte dressjakker på den tiden, og damer ingen adgang :-)

Så da tipper jeg Portimao i Portugal. Stemmer så der med tømmeret, vid elv, bro og bekledning.

Redigert av Hulda (see edit history)

Portimao holdes frem på annet forum også:

Får litt følelse av Portugal her . Portimão på Algarvekysten hadde bl.a. tidligere sagbruks og skogbruksdrift.

Rolf

Roald Amundsen

Prøver å legge inn bildet i maks oppløsning.

Bildet er restaurert av en fotograf pga en pågående kjemisk reaksjon, så jeg aner ikke hva som er gjort med det.

Denne "versjonen" er avfotografering gjort av samme fotograf.

For å se detaljer kan man lagre bildet på PC og åpne det i et bildeprogram.

Da ser man ansikter på broen mm.

Det gikk ikke. Jeg spør Ingar om han kan legge det ut i full størrelse.

Mons

Jamaica_30x36_(003).jpg

Mons

Rolf skrev On 2.1.2021 at 18.53:

Ang alle omkom - det viser seg å ikke være helt korrekt iflg. en som har lest sjøforklagringen:

En liten rettelse. Iflg. Referat fra sjøretten, Jamaica 's forlis 31/12 1914 / 1/1 1915 

dette er spennende.......

men det er en liten detalj som ikke stemmer,

Jernbanebroen i Portimao begynner man å bygge 1915, og den er ikke klar for 1922

https://pt.wikipedia.org/wiki/Ponte_Ferroviária_de_Portimão

S/Y Gunga Din

Etter alle opplysningene som er kommet fram og som ikke stemmer med familietradisjonen vil jeg ikke garantere at året er 1910 selv om det er blitt fortalt.

Etter januar 15 er det helt sikkert ikke da båten forliste 1 jan 15. 13 omkom, men det viser seg at 1.stm svømte til land.

Har sendt bildet til Ingar i full oppløsning for å få det ut.

Mons

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...