Jump to content

Hvor var DS Jamaica i ca 1910?


mons

Recommended Posts

Googlet litt. Den ene jernbanestasjonen ble ferdigstilt 1876 på den ene siden av elven. Og på andre siden av elven i 1903. Nåværende bro ble, i hht samme nettside, bygget i 1915, satt i drift 1922. Antar uansett at et slikt prosjekt ikke ble startet og avsluttet samme år. Men båten kan naturligvis ligge hvor som helst. Reagerer mest på klesplaggene. Forestiller meg at det må være syd i Europa, et sted det vokser furu eller tilsvarende. Og da kan det være Portugal, Spania, Frankrike, Italia, etc.

Link to post
Rolf skrev On 2.1.2021 at 21.37:


Mottatt flg ang Jamaicas havneanløp for året 1910:

 

«I løpet av 1910 får jeg frem følgende havner de var i: Fleetwood, Honfleur, Newcastle, Burnt Island, Brevik, Stettin, Bristol, Rostock, Seaham, Nantes, Liverpool, Lisboa, Riga, Cardiff, Caen, Swansea, Wismar, Hull, London, Nantes, Portland, Portimao, Rouen, Langesund, Dundee. Søket er gjort via nb.no under aviser er det valgt Norges sjøfartstidende med perioden 01.01-31.12.1910. Søkeord er Jamaica og kun funn med bgn for Bergen er tatt med.«

 

Så gjenstår det jo å finne ut hvilke av disse havnene som har en stor bro og som var typiske laste/lossehavner for trelast...

 

Min kilde presiserer at ovennevnte havner kommer frem ved søk som angitt. Det betyr at Jamaica faktisk har vært i disse havnene i perioden, men utelukker ikke at den også kan ha gjort andre havneanløp i tillegg. Bare så det er nevnt...

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post

Her er hva Lloyd's Register of Shipping sier om Portimao i 1919:

 

Portimao.png.c57a5bd251d4f45f75d7450c4d664ddf.png

 

Kun 1 kran i havna, 500 yards kaifront. Sier ikke noe om broer...

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post

Om det er en bro på bildet av Jamaica kan det stemme med broen Ponte Velha, den nederste og eldste broen. Det passer også med den 500 yards lange kaifronten langs venstre elvebredde, slik satelittfotoet viser. Lengre oppe i elva er der flere broer men uten kaifront.

 

Ponte_Velha.png.4dc1281480902a93c718f2c9a66a6cef.png

 

Broen Ponte Velha:

 

145584397_PonteVelha2.jpg.052dc64881917887083f905510985d3d.jpg

 

Litt mer om broen:

https://www.waymarking.com/waymarks/WMD63E_Ponte_Velha_Portimo_Portugal

 

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post

Hei folkens

Her er det andre bildet scannet slik at det har litt bedre kvalitet.

Jeg får ikke lagt bildene ut med full oppløsning på BP, men hvis noen vil ha de i beste oppløsning ( eller kan legge de på nett et sted vi kan linke til) er det bare å sende meg en PM.

 

Mannen i midten er bestefaren til vennen min. Han var skipper og hette Torbjørn Vik (endret til Bru)

Mannen til høyre er 1. styrmann Olai Røyseth fra Bergen.

 

Har i en tidligere post skrevet at 1. styrm berget seg, men det stemmer ikke. Det var 1 overlevende, Fyrbøter M
Nils Fredriksen, fra Kristiania som svømte til land.

 

I en av de første posten ser vi at båten ble solgt i 1909. Kan man se av fargene på skorstein el hvilken reder som eide skipet når bildet ble tatt?

 

Har sendt mail til Sjøfartsmuseet i Bergen for å høre om de har noe mere.

 

Jamaica_Skipper.jpg

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post
mons skrev for 2 timer siden:

Ingar har kjørt bildet igjennom en kvern, så kom det ut med farger.

Som mekaniker med begrenset datakunnskap er det artig å se hva interesserte folk får til.

 

Jamaica color (002).jpg

 

Mark Zuckerberg yt neppe slik service til brukarana av Facebook...

 

Ref. andre trådar om dette eminente forumet.

 

Ask

Link to post
mons skrev for 4 timer siden:

I en av de første posten ser vi at båten ble solgt i 1909. Kan man se av fargene på skorstein el hvilken reder som eide skipet når bildet ble tatt?

 

Skorsteinsmerket passer til Westfal-Larsen på den tiden, som kjøpte skipet i 1909.

 

I artikkelen som starter på side 10 i PDF-en på linken under så ser du flere bilder av andre skip som rederiet hadde i begynnelsen, og skorsteinsmerkene der er det samme som på bildet ditt.

 

https://larship.no/wp-content/uploads/2018/11/2_2005.pdf

 

Westfal-Larsens skorsteinsmerker:

https://www.skipet.no/skip/rederimerker/bergen-w-y/view

 

 

Link to post
Ask skrev for 2 timer siden:

 

Mark Zuckerberg yt neppe slik service til brukarana av Facebook...

 

Ref. andre trådar om dette eminente forumet.

 

Ask


Touché!

 

 

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
mons skrev for 5 timer siden:

Ingar har kjørt bildet igjennom en kvern, så kom det ut med farger.

Som mekaniker med begrenset datakunnskap er det artig å se hva interesserte folk får til.

 

Jamaica color (002).jpg


På dette bildet i bedre oppløsning kan det se ut som en del av sjauerne er mørkhudede. Da er kanskje ikke Portimao riktig havn? 
 

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post

Problemet er jo at havnelisten inneholder bare europeiske havner. Er bildet fra et annet år?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post

Kikket litt på nb.no, Nasjonalbibliotekets nettsider. Mye interessant gammelt stoff som er tijgjengelig der, den som legger ned litt arbeide vil kunne rekonstruere Jamaicas reiser i gansske stor grad, se forøvrig post lengre oppe ang havneanløp for 1910. 

Fant for eksempel disse sakene, sakset fra Norges Sjøfartstidende. Først den gledelige nyhet om kapteinenes inngått Egteskap fra 30.07.1912:

Egteskap.png.7953c694b779b66366996b32d7f57b8d.png

 

 

Så fra det tragiske forliset, den første saken fra 04.01.1915, den andre fra 06.02.1915.

Forlis.png.b27ffa7134730f2a40c59bc1b407c8b1.pngForlis2.png.632af0d83a018fe6ec12ecc08f32c510.png

Forlis3.png.56395c45d175244ac35ff79a1506e01e.pngForlis4.png.775dd533c40aed8ca8e86f721927713f.png

 

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post

Jeg synes det er artig at det går an å finne slikt etter et relativt anonymt bilde. Imponert over kunnskapen og engasjementet her igjen.

Rederimerket bekrefter at bildet er etter eierskiftet i 1909. Båten gikk med kull, og kullfrakt var så lukerativt at gullbeholdningen i Norges bank ble doblet på kort tid ihht artikkelen fra Peqod lenger opp.

Når man har anledning til så lønnsom fart som nøytralt skip i en verdenskrig er det vel lite trolig at det gikk tilbake til Karibien?

 

Bildet med farger har samme dårlige oppløsning som det første jeg la ut, men det har vært igjennom et dataprogram som har sammenlignet mange fargebilder med sv bilder og husker sammenligningene.

Mons

Link to post

De store inntektene fra kullfarten var som du sier i oppstarten av 1. verdenskrig, 1914/15. Spesielt da mellom britiske og franske havner. Men det nevnes også transatlantiske reiser, dette gjaldt kanskje mer for større skip.

Men om fotoet er fra 1910 (eller noe annet år før 1914)  faller jo disse betraktningene bort. Ikke lett dette her...

 

Fra artikkelen:

"Norske småtrampskip, av den type West fal-Larsen hadde flere av, fant et godt betalt marked i kullfarten mellom britiske havner og Frankrike. Inntektene fra skipsfarten slo så sterkt ut at Norges Banks gullbeholdning tok seg opp fra 82 millioner kroner i august 1914 til 130 millioner i juni 1915- Økningen i fraktene var tydelig allerede ved årsskiftet 1914/15, og en illustrasjon på forholdene er en aksje-innbydelse fra Christoffer Hannevig i januar 1915 som forespeilte en inntekt på halvparten av kjøpesummen på én transatlantisk reise. 

Redigert av Rolf (see edit history)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
  • 1 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...