bhensv Svart 3.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2021 Men ser dere buer på broen på bildet? Rett sør for Jernbanebruen er bru nr2 ”portimao old bridge” jeg linket til tidligere i tråden, den ble bygget 1876. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 3.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2021 Da kan det stemme likevel, Broen på bildet ligner det sørligste broen fra 1876 Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 4.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2021 Da er bildet på vei til forvalteren av den gamle broen, så får vi høre om de har noen tanker. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Gunga Din Svart 4.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2021 Da kan det stemme likevel Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 4.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2021 Googlet litt. Den ene jernbanestasjonen ble ferdigstilt 1876 på den ene siden av elven. Og på andre siden av elven i 1903. Nåværende bro ble, i hht samme nettside, bygget i 1915, satt i drift 1922. Antar uansett at et slikt prosjekt ikke ble startet og avsluttet samme år. Men båten kan naturligvis ligge hvor som helst. Reagerer mest på klesplaggene. Forestiller meg at det må være syd i Europa, et sted det vokser furu eller tilsvarende. Og da kan det være Portugal, Spania, Frankrike, Italia, etc. Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 4.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2021 Rolf skrev On 2.1.2021 at 21.37: Mottatt flg ang Jamaicas havneanløp for året 1910: «I løpet av 1910 får jeg frem følgende havner de var i: Fleetwood, Honfleur, Newcastle, Burnt Island, Brevik, Stettin, Bristol, Rostock, Seaham, Nantes, Liverpool, Lisboa, Riga, Cardiff, Caen, Swansea, Wismar, Hull, London, Nantes, Portland, Portimao, Rouen, Langesund, Dundee. Søket er gjort via nb.no under aviser er det valgt Norges sjøfartstidende med perioden 01.01-31.12.1910. Søkeord er Jamaica og kun funn med bgn for Bergen er tatt med.« Så gjenstår det jo å finne ut hvilke av disse havnene som har en stor bro og som var typiske laste/lossehavner for trelast... Min kilde presiserer at ovennevnte havner kommer frem ved søk som angitt. Det betyr at Jamaica faktisk har vært i disse havnene i perioden, men utelukker ikke at den også kan ha gjort andre havneanløp i tillegg. Bare så det er nevnt... Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Rolf Svart 4.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2021 Her er hva Lloyd's Register of Shipping sier om Portimao i 1919: Kun 1 kran i havna, 500 yards kaifront. Sier ikke noe om broer... Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Hulda Svart 4.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2021 Nei, men broen var der i 1915. Garantert :-) Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 4.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2021 Om det er en bro på bildet av Jamaica kan det stemme med broen Ponte Velha, den nederste og eldste broen. Det passer også med den 500 yards lange kaifronten langs venstre elvebredde, slik satelittfotoet viser. Lengre oppe i elva er der flere broer men uten kaifront. Broen Ponte Velha: Litt mer om broen: https://www.waymarking.com/waymarks/WMD63E_Ponte_Velha_Portimo_Portugal Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
mons Svart 10.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2021 (redigert) Hei folkens Her er det andre bildet scannet slik at det har litt bedre kvalitet. Jeg får ikke lagt bildene ut med full oppløsning på BP, men hvis noen vil ha de i beste oppløsning ( eller kan legge de på nett et sted vi kan linke til) er det bare å sende meg en PM. Mannen i midten er bestefaren til vennen min. Han var skipper og hette Torbjørn Vik (endret til Bru) Mannen til høyre er 1. styrmann Olai Røyseth fra Bergen. Har i en tidligere post skrevet at 1. styrm berget seg, men det stemmer ikke. Det var 1 overlevende, Fyrbøter M Nils Fredriksen, fra Kristiania som svømte til land. I en av de første posten ser vi at båten ble solgt i 1909. Kan man se av fargene på skorstein el hvilken reder som eide skipet når bildet ble tatt? Har sendt mail til Sjøfartsmuseet i Bergen for å høre om de har noe mere. Redigert 10.Januar.2021 av mons (see edit history) Sitér dette innlegget Mons Link to post
mons Svart 10.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2021 Ingar har kjørt bildet igjennom en kvern, så kom det ut med farger. Som mekaniker med begrenset datakunnskap er det artig å se hva interesserte folk får til. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Ask Svart 10.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2021 mons skrev for 2 timer siden: Ingar har kjørt bildet igjennom en kvern, så kom det ut med farger. Som mekaniker med begrenset datakunnskap er det artig å se hva interesserte folk får til. Mark Zuckerberg yt neppe slik service til brukarana av Facebook... Ref. andre trådar om dette eminente forumet. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 10.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2021 mons skrev for 4 timer siden: I en av de første posten ser vi at båten ble solgt i 1909. Kan man se av fargene på skorstein el hvilken reder som eide skipet når bildet ble tatt? Skorsteinsmerket passer til Westfal-Larsen på den tiden, som kjøpte skipet i 1909. I artikkelen som starter på side 10 i PDF-en på linken under så ser du flere bilder av andre skip som rederiet hadde i begynnelsen, og skorsteinsmerkene der er det samme som på bildet ditt. https://larship.no/wp-content/uploads/2018/11/2_2005.pdf Westfal-Larsens skorsteinsmerker: https://www.skipet.no/skip/rederimerker/bergen-w-y/view Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Rolf Svart 10.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2021 Ask skrev for 2 timer siden: Mark Zuckerberg yt neppe slik service til brukarana av Facebook... Ref. andre trådar om dette eminente forumet. Ask Touché! Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Rolf Svart 10.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2021 mons skrev for 5 timer siden: Ingar har kjørt bildet igjennom en kvern, så kom det ut med farger. Som mekaniker med begrenset datakunnskap er det artig å se hva interesserte folk får til. På dette bildet i bedre oppløsning kan det se ut som en del av sjauerne er mørkhudede. Da er kanskje ikke Portimao riktig havn? Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
bliss X Svart 10.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2021 Jeg har hele tiden hatt en magefølelse av USA her men vanskelig å dokumentere Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 10.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2021 Problemet er jo at havnelisten inneholder bare europeiske havner. Er bildet fra et annet år? Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Rolf Svart 11.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2021 Kikket litt på nb.no, Nasjonalbibliotekets nettsider. Mye interessant gammelt stoff som er tijgjengelig der, den som legger ned litt arbeide vil kunne rekonstruere Jamaicas reiser i gansske stor grad, se forøvrig post lengre oppe ang havneanløp for 1910. Fant for eksempel disse sakene, sakset fra Norges Sjøfartstidende. Først den gledelige nyhet om kapteinenes inngått Egteskap fra 30.07.1912: Så fra det tragiske forliset, den første saken fra 04.01.1915, den andre fra 06.02.1915. Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
mons Svart 11.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2021 Jeg synes det er artig at det går an å finne slikt etter et relativt anonymt bilde. Imponert over kunnskapen og engasjementet her igjen. Rederimerket bekrefter at bildet er etter eierskiftet i 1909. Båten gikk med kull, og kullfrakt var så lukerativt at gullbeholdningen i Norges bank ble doblet på kort tid ihht artikkelen fra Peqod lenger opp. Når man har anledning til så lønnsom fart som nøytralt skip i en verdenskrig er det vel lite trolig at det gikk tilbake til Karibien? Bildet med farger har samme dårlige oppløsning som det første jeg la ut, men det har vært igjennom et dataprogram som har sammenlignet mange fargebilder med sv bilder og husker sammenligningene. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Rolf Svart 11.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2021 (redigert) De store inntektene fra kullfarten var som du sier i oppstarten av 1. verdenskrig, 1914/15. Spesielt da mellom britiske og franske havner. Men det nevnes også transatlantiske reiser, dette gjaldt kanskje mer for større skip. Men om fotoet er fra 1910 (eller noe annet år før 1914) faller jo disse betraktningene bort. Ikke lett dette her... Fra artikkelen: "Norske småtrampskip, av den type West fal-Larsen hadde flere av, fant et godt betalt marked i kullfarten mellom britiske havner og Frankrike. Inntektene fra skipsfarten slo så sterkt ut at Norges Banks gullbeholdning tok seg opp fra 82 millioner kroner i august 1914 til 130 millioner i juni 1915- Økningen i fraktene var tydelig allerede ved årsskiftet 1914/15, og en illustrasjon på forholdene er en aksje-innbydelse fra Christoffer Hannevig i januar 1915 som forespeilte en inntekt på halvparten av kjøpesummen på én transatlantisk reise. Redigert 11.Januar.2021 av Rolf (see edit history) Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
HJV Svart 27.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2022 Det var Torbjørn Vik som var skipper på Jamaica da den forliste 1/1-1915. Han ventet sitt første barn, som han desverre aldri fikk se, på denne turen. Ser ut som Torbjørn Vik ikke mønstret på Jamaica før 1912. https://media.digitalarkivet.no/view/78961/148 Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 27.Januar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2022 Denne tråden har gitt slekta til skipperen mange nye opplysninger, og de setter svært stor pris på at ukjente mennesker engasjerer seg slik. Det var nok far til forloveren min som var på vei når skipperen tok kvelden. Takker! Sitér dette innlegget Mons Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.