Jump to content

Lade batteri uten tilgang på strøm?

Knallipadden

Recommended Posts

Knallipadden skrev for 1 time siden:

Jeg har en Merry Fisher som står i opplag uten tilgang på strøm. Jeg lurer på hvordan jeg kan vedlikeholdslade batteriet uten tilgang på fast strøm? Solceller er vel ikke så effektivt på denne årstiden. 

Trenger du å bruke strøm da? Hvis ikke ville jeg bare koblet fra batteriet og latt det stå til våren. Forutsatt att batteriet er fulladet nå vil det klare seg fint i båten til våren. 

Kallethekid skrev for 1 time siden:

Trenger du å bruke strøm da? Hvis ikke ville jeg bare koblet fra batteriet og latt det stå til våren. Forutsatt att batteriet er fulladet nå vil det klare seg fint i båten til våren. 

Så batteriet takler fint å stå i båten vinteren gjennom uten å bli ladet? Jeg har slått av hovedstrøm bryter men det er kanskje ikke nok? 

Solceller gir ikke all verden på denne sida av året. Men de gir helt sikkert nok til å holde et frakoplet batteri på topp. Mine batterier får litt floatspenning fra solceller hver dag nå. Dagsproduksjon ligger på 3-4-5 Ah når alt er avslått. Det er på totalt 8-900 Ah batterier fordelt på flere pakker. De vil ikke ha mer. Er en god løsning dersom du ligger i havn der du ikke har tilgang på strøm. Og går fint an å rigge provisorisk for vinteren. Om det er bare i opplag du ikke har tilgang på strøm så er vel en startbooster kjekk å ha.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...