Peter-
Napoli skrev 29 minutter siden:Jeg ville ikke påført lakk på den båten. Vask, bruk hva nå enn som fungerer av polering/våtslip, og legg til slutt et lag med ordentlig sealer på. Selv ville jeg gjort som følger:
- vask
- abralon 600-900-1000 (og muligens 2000/3000)
- skyll av og tørk
- meguiars power cut compound på ull pad og roterende maskin
- tørk av alle poleringsrester
- legg Fusso Coat som siste steg
Med ordentlig maskin er dette en jobb som gjøres på maks en dag, og resultatet varer minst en sesong. Neste sesong er det tilstrekkelig med en rask runde med fint poleringsmiddel/cleaner wax og ny runde med Fusso Coat.
Havde jeg haft en nyere båd ville jeg unden tvivl gøre dette - men ikke med den båd jeg har nu. Så hellere male..
Martine29 skrev for 3 timer siden:Det er jo klart at nevnte lakk ikke er så slitesterk som f.eks. tokomponent. Men til utvendige rekker så duger den godt. Fikk låne fargescanner på min lokale Jerniabutikk og vipps så ble fargen helt ok. Biltema sine produkter er vel og bra men vi må ikke se oss blind på dette. Og resultatet bestemmer du selv, og masse gode råd og tips får du på butikken.
Jannmar skrev for 5 timer siden:
Den selges i noen standardfarger, men hos en fargehandler kan man få den blandet i akkurat den fargen man ønsker slik som annen maling.
ivar skrev for 9 timer siden:den het tidligere bare Bengalack i norge , men selges nå som quick bengalack:
https://www.jotun.com/dk/da/b2c/products/Gulve/quick-bengalack-univelsallak.aspx
Takk for gode tips. Lige pt tænker jeg dog at jeg i stedet for Bengalakk bør jeg måske bruge polyuretanlakk da den virker utrolig kraftig, er 2-komponent og UV resistent. Eller er der fordele ved benga som jeg overser?
Kan jeg male den direkte på en ren overflade eller skal jeg slipe lidt først?
Tror I den skal fortyndes lidt?
Nogen ide om hvor jeg kan købe farve som jeg kan blande i denne?
Mvh,
Peter