Jump to content

Edit History

mons

mons

Jeg ville brukt tau ut til moringene. 20-30 m tau  i 45 grader vinkel fra brygga og moringer på min 200 kg i vann (tilsvarer et lastebildekk fylt med betong).

5-6 meter fra brygga ville jeg hatt en daumann på ca 40 kg montert på stramt tau. Dauman ettermonteres ved å knytte inn et tau på fortøyningstauet på rett sted med en bøye i enden før du legger ut moringen. Når du har lagt ut moringene strammer du tauet til bøya så mye du kan og knytter fast daumannen. Kapp overskytende tau og slipp daumann uti. Gjøres gjerne på fjære sjø.

Ved høyeste høyvann - første gang - strammes fortøyningene av oppdriften og moringene trekkes inn mot brygga. Når vannet går ned holder daumann brygga på plass og ut fra land.

Hvis du ønsker å krysse tauene foran brygga  (for å få de dypere på hjørnet av brygga9 bør du tre på en slange el der de blir liggende og gnage imot hverandre.

mons

mons

Jeg ville brukt tau ut til moringene. 20-30 m tau  i 45 grader vinkel fra brygga og moringer på min 200 kg i vann (tilsvarer et lastebildekk fylt med betong).

5-6 meter fra brygga ville jeg hatt en daumann på ca 40 kg montert på stramt tau. Dauman ettermonteres ved å knytte inn et tau på fortøyningstauet på rett sted med en bøye i enden før du legger ut moringen. Når du har lagt ut moringene strammer du tauet til bøya så mye du kan og knytter fast daumannen. Kapp overskytende tau og slipp daumann uti. Gjøres gjerne på fjære sjø.

Ved høyeste høyvann - første gang - strammes fortøyningene av oppdriften og moringene trekkes inn mot brygga. Når vannet går ned holder daumann brygga på plass og ut fra land.

mons

mons

5-6 meter fra brygga ville jeg hatt en daumann på ca 40 kg montert på stramt tau. Dauman ettermonteres ved å knytte inn et tau på fortøyningstauet på rett sted med en bøye i enden før du legger ut moringen. Når du har lagt ut moringene strammer du tauet til bøya så mye du kan og knytter fast daumannen. Kapp overskytende tau og slipp det uti. Gjøres gjerne på fjære sjø.

mons

mons

Jeg ville brukt tau ut til moringene. 20-30 m tau og moringer på min 200 kg i vann (tilsvarer et lastebildekk fylt med betong).

5-6 meter fra brygga ville jeg hatt en daumann på ca 40 kg montert på stramt tau i 45 grader vinkel fra brygga. Dauman ettermonteres ved å knytte inn et tau på fortøyningstauet på rett sted med en bøye i enden før du legger ut moringen. Når du har lagt ut moringene strammer du tauet til bøya så mye du kan og knytter fast daumannen. Kapp overskytende tau og slipp det uti. Gjøres gjerne på fjære sjø.

• Create New...