Jump to content

Valg av solcellepanel og plassering

Hedwig

Recommended Posts

Vårt solcellepanel (av denne typen) gikk fort i stykker. Men, regner med at det var fordi det ble tråkket på på en slik måte det ikke tålte, ergo brukerfeil.

Vi ligger i bøye og er avhengig av solceller for å toppe batteribanken. Vi vurderer også å gå noe opp fra 100 w for å få noe mer strøm inn når vi ligger i uthavn.

Har noen kreative forslag til hvordan dette kan løses? Gjør vi det enklest med ett panel, eller bør vi ha flere? Og hvor bør de festes?
Vi var aldri helt fornøyd med plassering (over lukegarasjen), panelet lå ikke helt i flukt (antagelig derfor det røyk). Havelle har davitere (ø 4cm) og vi lurte på om dette kunne være et alternativ?

Edit: Vi har nå denne regulatoren. Ønsker å utgangspunktet ikke å skifte, men får gjøre det om det sterkt anbefales. 

Redigert av Havelle (see edit history)

Jeg har tilsvarende, men ikke samme fabrikat., solceller. Jeg har festet det på rekka som ett vind/le trekk. På våre breddegrader har du mer igjen for å ha det loddrett enn vannrett pga solhøyden, og du slipper at det blir tråkket på. Må bare huske å skylle/tørke av saltråk innimellom, men det må du uansett. Båten ligger ute hele året på vestlandet, så det blir noen stormer og mye kuling, men det har gått helt fint. 

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Ser en del seilbåter i vår forening har en slags targabøyle helt akterut, der det er fylt opp med paneler på toppen...

hvor praktisk det er, vet jeg ikke...

Selv har jeg motorbåt/flybridge og har et 130 watt panel hengslet på rekken helt bak på flybridgen...

Vi ligger for det meste i uthavn, og jeg har sett viktigheten av å kunne dreie solpanelet mot solen etter som den flytter seg på himmelen...

Effekten av panelet ( panelts amper måler ) går drastisk ned når det faller en liten skygge på det, eller at vinkelen mellom solen og panelet blir for dårlig...

Trenger bare dreie det ca 3 ganger daglig... 

Min er faring er at paneler i fast ramme er mer solide, og tåler mer.

De er også vesentlig billigere, monterte et på 180w i sommer, det kostet 1795,-

Ulempen er at de kan være vanskeligere å plassere.

Når det gjelder regulator er vel Victron noe av det bedre har jeg forstått, har Victron 10/75  (10 ampere/75 Volt) selv med BT-dongle.

Da kan man sitte å følge med på ladingen via app. på telefonen om man er av den "nerdete" typen, noe jeg til stadighet får høre at jeg er?

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Jeg monterte denne sesongen 2 stk 60 W paneler med en 10a regulator på seilbåt 36 fot. Lå på bøye hele sommeren. 

Jeg monterte et på hver side forover rett foran sprayhood. Altså på hver side av lukegarasjen. De heller da veldig svakt, montert i lengderetningen. Får akkurat klar av fall/liner der. 

Planen var at et av de alltid skal få sol, uten å være i skygge fra bommen. Og med sol forfra og bakfra får begge sol. I tillegg går vi lite rett foran sprayhood, så de ligger trygt. Limte de fast med tech7. Batteribanken er da i tillegg rett ned, så blir ikke så langt kabelstrekk. 

Erfaring fra i sommer er at det fungerer utmerket plasseringsmessig. Kjøleboksen kunne stå på kontinuerlig fra juni til ut september på laveste innstilling, og holdt batteriene toppet som regel. Totalkostnad ca 4000 for paneler, kabel og regulator kjøpt på seasea. Regulatoren hadde visst mer å si enn panelene, så generelt er det kanskje lurt å bruke penger på ny om den gamle er nettopp gammel;)

Vi har to 150W-paneler på rekka bak, ett på hver side. Har byttet ut rekkewire med rør på bakerste par meterne, og festet panelene i rekkerørene så de kan roteres oppover. En plankestump av passe lengde gjør nytten for å holde de i horisontal posisjon når sola står høyt på himmelen. Det er flere år siden jeg har hatt båten plugget inn i en landstrømkontakt, panelene er ikke i veien, og de ser ikke særlig annerledes ut nå enn da vi monterte de for snart fem år og ganske mye vær senere. Så det er én løsning som kan fungere, uten å være en alt for alvorlig operasjon.

Men om du har daviter som med litt fantasi kan gjøres om til targabøyle ville jeg prøvd å tenke ut en løsning der. Har du et bilde av konstruksjonen?

1 hour ago, Goddis77 said:

Hvilken regulator kan en anbefale? Noen som er bedre enn andre?

Viktigste (for å få mest mulig strøm ut av panelene) er at det er MPPT. Victron er bra, men ikke det billigste. Vi har en fra EP Solar som for så vidt fungerer greit, de lager blant annet en ikke alt for dyr variant som er laget for lading av to separate batteribanker.

Euklid skrev for 2 timer siden:

Vi har to 150W-paneler på rekka bak, ett på hver side. Har byttet ut rekkewire med rør på bakerste par meterne, og festet panelene i rekkerørene så de kan roteres oppover. En plankestump av passe lengde gjør nytten for å holde de i horisontal posisjon når sola står høyt på himmelen. Det er flere år siden jeg har hatt båten plugget inn i en landstrømkontakt, panelene er ikke i veien, og de ser ikke særlig annerledes ut nå enn da vi monterte de for snart fem år og ganske mye vær senere. Så det er én løsning som kan fungere, uten å være en alt for alvorlig operasjon.

Men om du har daviter som med litt fantasi kan gjøres om til targabøyle ville jeg prøvd å tenke ut en løsning der. Har du et bilde av konstruksjonen?

Takk for gode innspill! Har du bilde av din løsning? Hørtes fiffig ut.

Byttet mobil og ikke fått over bildene (iPhone til Android bytte er trege greier), men skal se om min bedre halvdel har :) Når det er sagt har vi en ganske hjemmesnekret og ikke helt god løsning...

Her er fra første ledd i prosessen, der vi byttet ut wire med rør bakerst. Gir også økt trygghet rundt hele hekken (... og det ser ikke så veldig rart ut når alt er montert):

IMG_3983.JPG.79990fea2cda85cc400e272ef3505516.JPG

Her ser du hvordan panelene vanligvis henger ned på siden:

IMG_4084.JPG.3da2093f439345a266f67efe120ae6fb.JPG

Underveis, med sola over oss og meget avansert festemekanisme for å holde panelene ute, to plankestumper jeg snublet over og litt tau:

IMG_4738.JPG.7c37504ab418e9a50ebdfbdde1ca1e1d.JPG

Fant ingen gode bilder av selve monteringen av panelene, dette var nærmeste jeg kom over i farten. Første er et stykke aluminium boltet fast til panelet. Så brukes noen ganske enkle fester i plast, som strammes rundt rekkerøret.

IMG_4786.JPG.1bf918dea273a218ad20fd21de28753f.JPG

Jeg tenkte tilsvarende med mitt semiflexible da jeg kjøpte det. Stripset det i toppen, brukte snor i bunn for enkelt å kunne løsne og vippe ut ved behov. I praksis skjedde det ikke. Til skandinavisk bruk er solhøyden slik at loddrett plaserte panel er godt nok. Midt på sommeren hadde man kanskje tjent litt på å vinkle dem ut, men da er dagene lange og soltimene mange, og varmeaparatet av, så det behøvs ikke ombord hos oss hvertfall.  Ved havkryssing på sydligere breddegrader er det nok anderledes, og man er nok grådigere på hver ampetetime man kan få fatt på også.

Redigert av Erik (see edit history)

I mitt tilfelle blir helheten i konstruksjonen ganske stiv, siden den er sveiset til pushpit og har både et øvre og nedre rør. Med det sagt er innfesting til rekkestøtte en kjent svakhet på min båt, så kombinasjonen er nok ikke helt optimal. Alternativet for min del var en targabøyle, som måtte vært litt pussig høy for vår lille båt for å gi grei ståhøyde under, i tillegg til at det innebærer ganske mye vekt høyt oppe. Har fungert bra så langt, men til langturbruk på en litt større båt ville jeg nok lent i retning av en targabøyle med ~1KW solcellepaneler.

Mitt semiflexible panel i mykplast gir nok etter før rekkestøtten, og jeg hadde forventet det, men det går bra, har stått av mang en storm, og noen "orkan i kastene" etterhvert, båten er ute hele året, på vestlandet. Jeg mistenker at det at det flexer litt muligens er en fordel, men vet ikke om det stemmer. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...