Swingswong Startet 1.Januar.2021 Del på Facebook Startet 1.Januar.2021 Jeg ønsker å redusere hastigheten båten kan ha og fortsatt være i plan. i dag er laveste hastighet ca 18-20knop. Maks fart på båten er ca 34knop. Ved å senke hastigheten i plan håper jeg å redusere drivstofforbruk. Jeg ser at Zipwake har kommet med noen nye interceptorer som de kaller Chine. https://seatronic.no/zipwake-450-s-chine-2x-45-cm-interceptor-startpakke?gclid=EAIaIQobChMI1o3377_77QIVBWIYCh1glgwiEAQYASABEgJDAPD_BwE Ved å bruke Chine utgaven vil du kunne bruke en størrelse mindre interceptor og jeg er ute etter innspill og tanker på modifikasjon. Vil det ha noe særlig effekt å legge på litt på planet? Vil Zipwake kunne senke planhastigheten? I såfall gir dette andre fordeler jeg kunne tenkt meg. Jeg finner veldig lite dokumentert informasjon på at Zipwake reduserer forbruk, men Zipwake hevder så. Bilder av mulig modifikasjon og Zipwake Chine for de som ikke har sett de. Trimplan er i dag 30x30cm. Båten veier 3500kg Sitér dette innlegget Link to post
Finn Master Svart 1.Januar.2021 Del på Facebook Svart 1.Januar.2021 Vurderer selv å bytte til automatisk kontroller for trimplanene. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 1.Januar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Januar.2021 Jeg har sett på den også, men det blir litt på siden av det jeg lurer på. Jeg vil ha hastigheten for plan ned om mulig. Ved å modifisere trimplanet eller montere Zipwake. Sitér dette innlegget Link to post
svendis Svart 1.Januar.2021 Del på Facebook Svart 1.Januar.2021 ACS RP Autotrim er helt genial. Hatt den i 2år Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 1.Januar.2021 Del på Facebook Svart 1.Januar.2021 Senke hastigheten greier du nok men noen drivstoffbesparelse blir det ikkje, det bli tvert imot. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 1.Januar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Januar.2021 Cerberus skrev 9 minutter siden: Senke hastigheten greier du nok men noen drivstoffbesparelse blir det ikkje, det bli tvert imot. Fordi? Sitér dette innlegget Link to post
Lunde14 Svart 1.Januar.2021 Del på Facebook Svart 1.Januar.2021 https://baatplassen.no/i/topic/151975-utvide-trimflaps/?do=findComment&comment=2171544 Kansje ikke helt det du spør om siden dette ikke inneholder zipwake men se igennom denne tråden min og mine erfaringer, er fortsatt veldig fornøyd med denne løsningen 😊 Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 2.Januar.2021 Del på Facebook Svart 2.Januar.2021 (redigert) Swingswong skrev for 1 time siden: Fordi? slett ikke sikkert lavere planingsfart er synonymt med mindre vannmotstand. Men lavere planefart / mer effekt av flapsen er jo nyttig uansett, feks ved at man får et større brukbart hastighetsområde om sjøen roter seg til. Mener å huske en post her i fjor hvor det var en som utvidet trimplanene sine med slike "finner" på begge sidene, han meldte om merkbar effekt. edit: var tråden lunde linker til over jeg tenkte på Redigert 2.Januar.2021 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Kjelli Svart 2.Januar.2021 Del på Facebook Svart 2.Januar.2021 Jeg hadde en Bayliner 29fot som jeg senket planingsterskelen fra ca 19 kn til 12,5 kn ved å montere på 60cm brede flaps, jeg var veldig fornøyd, for motoren jeg monterte var for liten til båten. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 2.Januar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Januar.2021 Lunde14 skrev for 10 timer siden: https://baatplassen.no/i/topic/151975-utvide-trimflaps/?do=findComment&comment=2171544 Kansje ikke helt det du spør om siden dette ikke inneholder zipwake men se igennom denne tråden min og mine erfaringer, er fortsatt veldig fornøyd med denne løsningen 😊 Er akkurat noe sånt jeg er ute etter. Takk for flott tråd. Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 4.Januar.2021 Del på Facebook Svart 4.Januar.2021 Om det blir drivstoffbesvarelse avhenger av båttype, båtlengde, ideelt motorturtall etc. Du må jo evn. ligge i et mer effektivt turtallsområde for motor og propell da vannmotstanden neppe synker ved lavere planingsfart. Drivstoff forbruk er jo hvor langt du kommer pr. liter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.