Jump to content

Suzuki df 15 4 takt 2010 mod.Montering registerreim og justering av ventiler

Jonasran72

Recommended Posts

Kjøpte en DF 15 som ikke virket som den sko. Oljelekkasjer og andre utfordringer som nå forhåpentlig er i orden. 

Nå skal jeg montere registerreim og har fått litt problem/ utfordring med synkronisering veiv/ kamaksel. Siden hele motoren er plukket fra så står jeg uten original innstillingene . Alt må settes opp på ny. 

Alt er montert og på plass men lurer på om jeg gjør riktig her, noe jeg ønsker. ?stemplene står i tdc og jeg må nå få ventilene til at åpne i riktig rekkefølge. Ventil 2 og 3 oppifra er vel Intake og 1 og 4 Eksos. Har justert 2 og 3 på 0,20 mm som står i manualen. Egentlig 0,18- 0,23 Men må jeg vri kammen ett halvt varv for at få tdc på sylinder 2?? Trenger vel ikke vri veivakselen siden begge stemplene går i samme syklus? Virker ikke logiskt. Eller kan jeg justere alt på samme 0,20 som jeg gjort på 2 og 3 ? 

Eller er dette enklere enn jeg tror ? Setter pris på noen gode råd tips her. Er ikke noen firetakt mekaniker har jeg funnit ut.. ????

Mange takk på forhånd. Legger ved noen bilder. 

J

21710487-29CB-45B8-A033-6B3D134E76F9.jpeg

A2B46186-AC08-4254-A2E6-6585701373F7.jpeg

Sett kam og veiv på merket. Monter regreim. Uten plugger tørner du veiv noen omdreininger og sjekker at du ikke har motstand fra en ventil som tar nedi stempel.... og at kam og veiv havner rett på merke igjen.

Ene stempel er vel på tenning med begge ventiler stengt mens den andre er på utblås/innsug.

Juster ventiler når de er helt stengt.

Vær obs på at tiltrekking av ventiljusteringsmutter kan teite justering mer. Så sjekk igjen.....

Min erfaring er at ventilklaring gjerne må sjekkes igjen når motor har gått en tid og satt seg. 

Redigert av jerognal (see edit history)

Å dreie motoren, uten å ha på registerreim er skummelt. 

Nederste ventil ser ut som den er åpen. Tørner du motoren nå kan du bøye ventilen(hvis dette er interferens motor.).

Så med stemplene nede, sett kammen på merket. Så sett veiva på merket. Monter registerreim. Turn motor, i rotasjonsretning noen ganger. Sjekk merkene igjen. 

Så juster ventiler. 

Ventiler justeres normalt med stemplene i TDC på kompresjonstakten. Da er både innsug- og eksos-ventiler slakke.

Når eksos- og innsug-ventil veksler så er du på feil TDC for justering (eksosventil lukker og innsug åpner). Turn alltid motor i rotasjonsretning. 

Ok her var det to svar. ?

Vett ikke om jeg skjønte riktig men skal jeg gjøre enligt følgende? 

Senke stempler till laveste punkt? Eller bare senke litt? 

Sette veiv og kam på merkene. Nr 1 på kam?

Montere reim

Rotere noen varv

justere ventiler  på kam nr 1 Nr  2 og 3 

Rotere 180 grader  til nr 2 på kam og justere 1 og 4 ? 

Trodde man justere på tdc ? 

litt rotete dette???

Takk for svar uansett. 

j

Kanskje litt uklart det jeg skrev. Er også veldig enig i det jerognal skriver. 

Det jeg tilførte var bare at du ikke må rotere kammen med stemplene i TDC, uten at du har registerreim på. Det er også skummelt og montere toppen med stemplene i tdc. Da kan ventilene komme i klem, og med det bøyes. Får bare håpe det har gått bra. Håper du ikke har møtt motstand når topp var montert, samt hvis du har dreia på kam. 

Men når du nå har veiva på merket, og kammen på merket, få på reima før du tenker på ventiljusteringa. 

Angående ventiljustering så roter du litt med dine utrykk. 
Du har bare en kam. 
Du har fire ventiler, to på hver sylinder, en innsug- og en eksos-ventil, ikke tenk på nummer en til fire på dine ventiler. 
Nr 1 og 2 på kammen viser hvilken sylinder som er på tdc. 
Så når sylinder nr 1 er på på tdc. Sjekkes også med nr 1 på kam er på merket, et tynt skrujern gjennom åpning il plugg kjenne at stempel er oppe, kjenne at både innsug- og ekso-ventil er slakk. Da kan du justere begge ventilene på sylinder nr 1 (både innsug- og eksos-ventil).

Når det er ferdig, drei veiva 360 grader, (da dreies veiva 180 grader til merke 2 på kam) Juster så ventilene på sylinder nr 2. 

Lykke til.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...