Blyrompa
Foranledning:
Jeg ønsket selv å etablere en dieselvarmer i båten for å kunne varme opp bereder på slik måte å ha varmtvann uten å måtte starte motor eller ikke ha tilgang til 230 volt.
Jeg vurderte derfor å koble diesel vannvarmer i kjede med motorens lukkede ferskvanns sløyfe for å kunne varme opp motor og utnytte motorens ekspansjons system..
Pass på, sjøvann lager avleiringer når det kommer over 50 gr i saltvann:
Etter søking rundt på nett og grupper på facebook, ble jeg oppmerksom på noen jeg tror svært få tenker på og ikke kjenner til når det gjelder egenskapene til sjøvann.
Maskinist ved navn tipset meg om noe jeg ikke kjente til.
Kort fortalt så bør sjøvann holdes under 50 gr C. Går temperaturen over så skilles det ut stein-stoffer og avleiringer.
Tenkt tilfellet er at motor har en varmeveksler mellom fersk- og sjøvann. Man varmer opp ferskvannet mens det samme skjer på sjøvannsiden som ikke sirkulerer og man vil da oppnå en ikke ønsket situasjon der varmeveksler kan bli ødelagt og miste sin funksjonalitet.
Internettets fakta pr januar 2021:
https://issuu.com/gunnarholmstad/docs/info-sjovannskjoling-bruk-og-vedlikehold
Forslag til løsning:
Ha ikke vannvarmer i samme sløyfe som motorens. Man bør vurdere andre løsninger.
Dette kan være:
1: Det finnes beredere som har 2 sløyfer. Da kan den ene sløyfen være forbeholdt varmeren, den andre motoren.
2: Man ordner seg en løsning med kraner der man åpner og stenger ved behov. Dvs når motor skal kjøres, stenger man kran mot vannvarmer og åpner mot motor, og omvendt
Viktig å vite om sjøvann dersom man vil benytte varme på båtmotor - Google Dokumenter