Jump to content

Edit History

Blyrompa

Blyrompa

Foranledning:

Jeg ønsket selv å etablere en dieselvarmer i båten for å kunne varme opp bereder på slik måte å ha varmtvann uten å måtte starte motor eller ikke ha tilgang til 230 volt.

Jeg vurderte derfor å koble diesel vannvarmer i kjede med motorens lukkede ferskvanns sløyfe for å kunne varme opp motor og utnytte motorens ekspansjons system..

 

Pass på, sjøvann lager avleiringer når det kommer over 50 gr i saltvann:

Etter søking rundt på nett og grupper på facebook, ble jeg oppmerksom på noen jeg tror svært få tenker på og ikke kjenner til når det gjelder egenskapene til sjøvann.

Maskinist ved navn NRscxXW-kZ23w8qy40gn8BiZL3BZMEINv58g3eojluzHlw5oBZpHvkWYnlozAtg7MLj3J4KjNNEBr8Nz9dGc4MfzPCgPr2WSWMFB5VfXUDnN1DrwF5oZHbYDCZcjjVUsvzmiINMV tipset meg om noe jeg ikke kjente til.

Kort fortalt så bør sjøvann holdes under 50 gr C. Går temperaturen over så skilles det ut stein-stoffer og avleiringer. 

Tenkt tilfellet er at motor har en varmeveksler mellom fersk- og sjøvann. Man varmer opp ferskvannet mens det samme skjer på sjøvannsiden som ikke sirkulerer og man vil da oppnå en ikke ønsket situasjon der varmeveksler kan bli ødelagt og miste sin funksjonalitet.

Internettets fakta pr januar 2021:

https://issuu.com/gunnarholmstad/docs/info-sjovannskjoling-bruk-og-vedlikehold

 

_doDZE5iyB3t37codlZcWy-cYL6BpsoqLbLTPJ6l3sLdm-mldTOB7vZbV_K3pVul_FutxSWetInRJbkBQlQxeXQQzoXXOz5Eq4UO9msXbaazNZDwJz7wrQ0Y67TTij8HPINQvktu

 

https://baatplassen.no/i/topic/136186-volvo-penta-md11c-som-indikerer-for-h%C3%B8y-temperatur/?fbclid=IwAR07JtpKyvgzcd9Hx2tfIZgY7eFJydMVCLi08WSIOy3Zj6q_oWNB6mqliXk#comment-1949673

39l6fiWJNOhopDZ_NUPxgCWQNLwcLsjglvS_KdLWAGcEdsHrQWPwUurxJmiBqcHsnjqcsut__jTLIfpCUgp8aaAL3LAsUXeOjJ4nhrVjCXXSm7y3Dhoh2UQoYjqs2OPlzO1dngNQ


 

Forslag til løsning:

Ha ikke vannvarmer i samme sløyfe som motorens. Man bør vurdere andre løsninger.

Dette kan være:

1: Det finnes beredere som har 2 sløyfer. Da kan den ene sløyfen være forbeholdt varmeren, den andre motoren.

2: Man ordner seg en løsning med kraner der man åpner og stenger ved behov. Dvs når motor skal kjøres, stenger man kran mot vannvarmer og åpner mot motor, og omvendt

 

 

Viktig å vite om sjøvann dersom man vil benytte varme på båtmotor - Google Dokumenter

 

Blyrompa

Blyrompa

Foranledning:

Jeg ønsket selv å etablere en dieselvarmer i båten for å kunne varme opp bereder på slik måte å ha varmtvann uten å måtte starte motor eller ikke ha tilgang til 230 volt.

Jeg vurderte derfor å koble diesel vannvarmer i kjede med motorens lukkede ferskvanns sløyfe for å kunne varme opp motor og utnytte motorens ekspansjons system..

 

Pass på, sjøvann lager avleiringer når det kommer over 50 gr i saltvann:

Etter søking rundt på nett og grupper på facebook, ble jeg oppmerksom på noen jeg tror svært få tenker på og ikke kjenner til når det gjelder egenskapene til sjøvann.

Maskinist ved navn NRscxXW-kZ23w8qy40gn8BiZL3BZMEINv58g3eojluzHlw5oBZpHvkWYnlozAtg7MLj3J4KjNNEBr8Nz9dGc4MfzPCgPr2WSWMFB5VfXUDnN1DrwF5oZHbYDCZcjjVUsvzmiINMV tipset meg om noe jeg ikke kjente til.

Kort fortalt så bør sjøvann holdes under 50 gr C. Går temperaturen over så skilles det ut stein-stoffer og avleiringer. 

Tenkt tilfellet er at motor har en varmeveksler mellom fersk- og sjøvann. Man varmer opp ferskvannet mens det samme skjer på sjøvannsiden som ikke sirkulerer og man vil da oppnå en ikke ønsket situasjon der varmeveksler kan bli ødelagt og miste sin funksjonalitet.

Internettets fakta pr januar 2021:

https://issuu.com/gunnarholmstad/docs/info-sjovannskjoling-bruk-og-vedlikehold

 

_doDZE5iyB3t37codlZcWy-cYL6BpsoqLbLTPJ6l3sLdm-mldTOB7vZbV_K3pVul_FutxSWetInRJbkBQlQxeXQQzoXXOz5Eq4UO9msXbaazNZDwJz7wrQ0Y67TTij8HPINQvktu

 

https://baatplassen.no/i/topic/136186-volvo-penta-md11c-som-indikerer-for-h%C3%B8y-temperatur/?fbclid=IwAR07JtpKyvgzcd9Hx2tfIZgY7eFJydMVCLi08WSIOy3Zj6q_oWNB6mqliXk#comment-1949673

39l6fiWJNOhopDZ_NUPxgCWQNLwcLsjglvS_KdLWAGcEdsHrQWPwUurxJmiBqcHsnjqcsut__jTLIfpCUgp8aaAL3LAsUXeOjJ4nhrVjCXXSm7y3Dhoh2UQoYjqs2OPlzO1dngNQ


 

Forslag til løsning:

Ha ikke vannvarmer i samme sløyfe som motorens. Man bør vurdere andre løsninger.

Dette kan være:

1: Det finnes beredere som har 2 sløyfer. Da kan den ene sløyfen være forbeholdt varmeren, den andre motoren.

2: Man ordner seg en løsning med kraner der man åpner og stenger ved behov. Dvs når motor skal kjøres, stenger man kran mot vannvarmer og åpner mot motor, og omvendt

 

 

Viktig å vite om sjøvann dersom man vil benytte varme på båtmotor - Google Dokumenter

 

Blyrompa

Blyrompa

Foranledning:

Jeg ønsket selv å etablere en dieselvarmer i båten for å kunne varme opp bereder på slik måte å ha varmtvann uten å måtte starte motor eller ikke ha tilgang til 230 volt.

Jeg vurderte derfor å koble diesel vannvarmer i kjede med motorens lukkede ferskvanns sløyfe for å kunne varme opp motor og utnytte motorens ekspansjons system..

 

Pass på, sjøvann lager avleiringer når det kommer over 50 gr i saltvann:

Etter søking rundt på nett og grupper på facebook, ble jeg oppmerksom på noen jeg tror svært få tenker på og ikke kjenner til når det gjelder egenskapene til sjøvann.

Maskinist ved navn NRscxXW-kZ23w8qy40gn8BiZL3BZMEINv58g3eojluzHlw5oBZpHvkWYnlozAtg7MLj3J4KjNNEBr8Nz9dGc4MfzPCgPr2WSWMFB5VfXUDnN1DrwF5oZHbYDCZcjjVUsvzmiINMV tipset meg om noe jeg ikke kjente til.

Kort fortalt så bør sjøvann holdes under 50 gr C. Går temperaturen over så skilles det ut stein-stoffer og avleiringer. 

Tenkt tilfellet da er at motor har en varmeveksler mellom fersk- og sjøvann. Man varmer opp ferskvannet mens det samme skjer på sjøva

Internettets fakta pr januar 2021:

https://issuu.com/gunnarholmstad/docs/info-sjovannskjoling-bruk-og-vedlikehold

 

_doDZE5iyB3t37codlZcWy-cYL6BpsoqLbLTPJ6l3sLdm-mldTOB7vZbV_K3pVul_FutxSWetInRJbkBQlQxeXQQzoXXOz5Eq4UO9msXbaazNZDwJz7wrQ0Y67TTij8HPINQvktu

 

https://baatplassen.no/i/topic/136186-volvo-penta-md11c-som-indikerer-for-h%C3%B8y-temperatur/?fbclid=IwAR07JtpKyvgzcd9Hx2tfIZgY7eFJydMVCLi08WSIOy3Zj6q_oWNB6mqliXk#comment-1949673

39l6fiWJNOhopDZ_NUPxgCWQNLwcLsjglvS_KdLWAGcEdsHrQWPwUurxJmiBqcHsnjqcsut__jTLIfpCUgp8aaAL3LAsUXeOjJ4nhrVjCXXSm7y3Dhoh2UQoYjqs2OPlzO1dngNQ


 

Forslag til løsning:

Ha ikke vannvarmer i samme sløyfe som motorens. Man bør vurdere andre løsninger.

Dette kan være:

1: Det finnes beredere som har 2 sløyfer. Da kan den ene sløyfen være forbeholdt varmeren, den andre motoren.

2: Man ordner seg en løsning med kraner der man åpner og stenger ved behov. Dvs når motor skal kjøres, stenger man kran mot vannvarmer og åpner mot motor, og omvendt

 

 

Viktig å vite om sjøvann dersom man vil benytte varme på båtmotor - Google Dokumenter

 

Blyrompa

Blyrompa

Foranledning:

Jeg ønsket selv å etablere en dieselvarmer i båten for å kunne varme opp bereder på slik måte å ha varmtvann uten å måtte starte motor eller ikke ha tilgang til 230 volt.

Jeg vurderte derfor å koble diesel vannvarmer i kjede med motorens lukkede ferskvanns sløyfe for å kunne varme opp motor og utnytte motorens ekspansjons system..

 

Pass på, sjøvann lager avleiringer når det kommer over 50 gr i saltvann:

Etter søking rundt på nett og grupper på facebook, ble jeg oppmerksom på noen jeg tror svært få tenker på og ikke kjenner til når det gjelder egenskapene til sjøvann.

Maskinist ved navn NRscxXW-kZ23w8qy40gn8BiZL3BZMEINv58g3eojluzHlw5oBZpHvkWYnlozAtg7MLj3J4KjNNEBr8Nz9dGc4MfzPCgPr2WSWMFB5VfXUDnN1DrwF5oZHbYDCZcjjVUsvzmiINMV tipset meg om noe jeg ikke kjente til.

Kort fortalt så bør sjøvann holdes under 50 gr C. Går temperaturen over så skilles det ut stein-stoffer og avleiringer. 

Tenkt tilfellet da er at motor har en varmeveksler mellom fersk- og sjøvann. Man varmer opp ferskvannet mens det samme skjer på sjøva

Internettets fakta pr januar 2021:

https://issuu.com/gunnarholmstad/docs/info-sjovannskjoling-bruk-og-vedlikehold

 

_doDZE5iyB3t37codlZcWy-cYL6BpsoqLbLTPJ6l3sLdm-mldTOB7vZbV_K3pVul_FutxSWetInRJbkBQlQxeXQQzoXXOz5Eq4UO9msXbaazNZDwJz7wrQ0Y67TTij8HPINQvktu

 

https://baatplassen.no/i/topic/136186-volvo-penta-md11c-som-indikerer-for-h%C3%B8y-temperatur/?fbclid=IwAR07JtpKyvgzcd9Hx2tfIZgY7eFJydMVCLi08WSIOy3Zj6q_oWNB6mqliXk#comment-1949673

39l6fiWJNOhopDZ_NUPxgCWQNLwcLsjglvS_KdLWAGcEdsHrQWPwUurxJmiBqcHsnjqcsut__jTLIfpCUgp8aaAL3LAsUXeOjJ4nhrVjCXXSm7y3Dhoh2UQoYjqs2OPlzO1dngNQ


 

Forslag til løsning:

Ha ikke vannvarmer i samme sløyfe som motorens. Man bør vurdere andre løsninger.

Dette kan være:

1: Det finnes beredere som har 2 sløyfer. Da kan den ene sløyfen være forbeholdt varmeren, den andre motoren.

2: Man ordner seg en løsning med kraner der man åpner og stenger ved behov. Dvs når motor skal kjøres, stenger man kran mot vannvarmer og åpner mot motor, og omvendtnnsiden som ikke sirkulerer og man vil da oppnå en ikke ønsket situasjon der varmeveksler kan bli ødelagt og miste sin funksjonalitet.

 

 

Viktig å vite om sjøvann dersom man vil benytte varme på båtmotor - Google Dokumenter

 



×
×
  • Create New...