Jump to content

Hva slags væske er det i instrumenter?


Hedwig

Recommended Posts

...og den er der bare for å dempe nålebevegelser litt. Trenger ikke fylle noe mer enn der er, må ALLTID være noen få prosent luft inni instrumentet.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Link to post

Nei, ikke korrekt.

To hovedprinsipper, membran eller bourdonrør. Et bourdonrør er ikke avhengig av verken luft eller væske. Og disse billige små monometrene er vanligvis bourdonrør. I hvert fall de jeg har knust opp gjennom årene.

Trykkmåler med membran oppfører seg annerledes, ref. barometer. Jeg har aldri sett membran-barometer som er glyserinfylt heller. 

Link to post
Kjeles skrev for 3 timer siden:

Nei, det er trykkvariasjoner i instrumentet som må minimeres for å få riktig måling, særlig ved høye måleverdier.

Les beskrivelsen som er angitt ovenfor, én gang til.

Ja, det er akkurat nettopp det Hulda skriver. Luftboblen er der for å minimere trykkvariasjoner for å hindre at glasset popper ut. Væsken og "boblen" i toppen påvirker ikke måleresultatet annet enn å dempe bevegelsene til nålen ved vibrasjoner. Står ikke noe annet i den linken du ga heller. 

Link to post

 

 

Kjeles skrev for 15 timer siden:

Nei, det er trykkvariasjoner i instrumentet som må minimeres for å få riktig måling, særlig ved høye måleverdier.

Les beskrivelsen som er angitt ovenfor, én gang til.

 

med den teorien,  måler da de ikke veskefylte  feil verdi? 

Fra linken din

Våre væskefylte trykkmålere er egnet for ulike industrisektorer. Vi tilbyr høykvalitets DuraChoice målere for våre verdsatte kunder. Det meste av utvalget vårt vil være glyserinfylt, men noen få vil være silikonfylte målere. Væsken inni forbedrer målerens pålitelighet og lesbarhet ved å dempe effekten av vibrasjon og pulsasjon. Sammen med redusert kondens, forlenger væskefyllingen målerens levetid. 

 

Et ikke væskefylt  manometer  er som kalvedans om våren satt på et utstyr med vibrasjon og pulsasjon.

 

Tror du ble villedet av det som står nede på siden

https://www.directmaterial.com/why-is-there-an-air-bubble-in-my-liquid-filled-gauge

 

Støtter Hulda og bellen.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Havelle skrev On 4.1.2021 at 13.46:

På anbefaling kjøpte vi en slags Racor-kopi fra Kina. Dette ser bra ut, men en del veske fra måleren på topp har rent ut i transport.

Har noen gode forslag for hva kan vi bruke for å fylle på dette?

 

 

20210104_133250.jpg

 

@Havelle

Heisann!

Det ser ut for meg som at du har skaffa deg  Duplex-filter bygget på kinakopi av Racor FG500 filter.

Har du en link til hvor du handla filter-pakken ?

Takknemlig for opplysningen! 

 

Glycerinen i manometeret, som andre har nevnt, er der for å dempe for pulserende trykk og gjøre avlesning mere stabil. Samtidig beskytter den kapilaren i selve manometeret. Vær oppmerksom på at der er en liten gummipropp på selve manometerets i øvre del  som skal punkteres når det er montert riktig. Dette for å utjevne til atmosfærisk trykk rundt kapilaren.

 

 

 

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

 

mateco skrev for 10 timer siden:

Glycerinen i manometeret, som andre har nevnt, er der for å dempe for pulserende trykk og gjøre avlesning mere stabil. Samtidig beskytter den kapilaren i selve manometeret. Vær oppmerksom på at der er en liten gummipropp på selve manometerets i øvre del  som skal punkteres når det er montert riktig. Dette for å utjevne til atmosfærisk trykk rundt kapilaren.

 

:crazy:<--- Sånn ser jeg ut når noen som er veldig mye smartere enn meg snakker. Sånn så jeg ut nå.

 

Det er en liten gummipropp der, det har jeg sett. Men kan ikke se noe hull. Er det så enkelt som at jeg bare trykker en nål igjennom?

 

 

Vi kjøpte dette:

https://www.alibaba.com/product-detail/New-Diesel-Fuel-Filter-Water-Separator_62542526994.html


Det var etter tips fra noen på en gruppe på FB, han hadde visstnok funnet ut at det var samme fabrikk som lagde Racors.
Vår ser solid og godt lagd ut, så langt jeg kan bedømme. Eneste unntak er:
Jeg forstår ingenting av vår måler, eller manometer som jeg nå har lært at det heter, men som du ser på bildene er den ikke på null. Så mulig det var noe galt der. Ellers hadde det ene hjørnet på metallplaten man fester i skroget fått seg en kakk, men ser ut som det var under transport.

Det får man kanskje regne med. 

 

Du må opprette konto, sende leverandør en melding og de oppretter da kjøpsordre for deg. Frakten kom på ca. 700 kr, fikk filteret på tre uker.

 

 

Link to post
Havelle skrev 34 minutter siden:

Er det så enkelt som at jeg bare trykker en nål igjennom?

Neppe, hull etter nål tetter seg igjen. Luftboblen skal være stor nok til at du ikke trenger noe hull. Enkelte manometer har en liten plastplugg i gummiptoppen som kan tas ut og evt settes i igjen bare for å utligne trykket i boblen til atmosfæretrykk.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Link to post
Havelle skrev for 2 timer siden:

 

:crazy:<--- Sånn ser jeg ut når noen som er veldig mye smartere enn meg snakker. Sånn så jeg ut nå.

 

Det er en liten gummipropp der, det har jeg sett. Men kan ikke se noe hull. Er det så enkelt som at jeg bare trykker en nål igjennom?

 

 

Vi kjøpte dette:

https://www.alibaba.com/product-detail/New-Diesel-Fuel-Filter-Water-Separator_62542526994.html


Det var etter tips fra noen på en gruppe på FB, han hadde visstnok funnet ut at det var samme fabrikk som lagde Racors.
Vår ser solid og godt lagd ut, så langt jeg kan bedømme. Eneste unntak er:
Jeg forstår ingenting av vår måler, eller manometer som jeg nå har lært at det heter, men som du ser på bildene er den ikke på null. Så mulig det var noe galt der. Ellers hadde det ene hjørnet på metallplaten man fester i skroget fått seg en kakk, men ser ut som det var under transport.

Det får man kanskje regne med. 

 

Du må opprette konto, sende leverandør en melding og de oppretter da kjøpsordre for deg. Frakten kom på ca. 700 kr, fikk filteret på tre uker.

 

 

 

Takker så mye for link og info !

Jeg har selv handla inn 4 FG500 kinakopier, treveis-ventiler og vakuum manometre i et forsøk på å selv sette sammen til to duplex-filter. Men har noen utfordringer med tilpasning av fittings og selve sammenkobling! (langtids-prosjekt!!!)

 

Nå ser jeg at jeg kunne spart meg en del hodebry ved å handla fiks ferdig dobbelt-filter til ca. 180 USD. I tillegg så kommer jo frakt, som du nevner, og også sikkert diverse behandlingsgebyr og avgifter. 

 

Nedenfor så vises bilde av innkjøpt vakuum-manometer som også er glykolfylt. Manometeret henta jeg fra en iskald kjeller og opp i stua som holder vanlig rom-temperatur. Nåla pekte på null i den kalde kjelleren. Etter ca. 15 minutter i rom temperatur så viser manometeret -0,1 i vakuum. Glykolen, som omslutter kapilaren, er blitt gradvis oppvarmet av rom-temperaturen og trykket øker litt i manometerhuset slik at den påvirker kapilaren med et svakt overtrykk som igjen gir seg utslag på viseren. Hadde jeg punktert gummiproppa så hadde nok pilen gått tilbake til null.

 

Legg også merke til lappen på manometeret som sier at gummi-proppen skal klippes etter installasjon.

 

IMG_19810130_203722.jpg.0bd493a23e8c4a12ab5b5c46565dacef.jpg

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
mateco skrev 12 minutter siden:

Legg også merke til lappen på manometeret som sier at gummi-proppen skal klippes etter installasjon.

Ja, på slike lave trykk vil temperaturvariasjonene påvirke mye om ikke instrumentet er ventilert til atmosfære, naturlover det der...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Link to post
Havelle skrev On 4.1.2021 at 13.46:

 

20210104_133250.jpg

 

@Havelle

Dette bildet! Er det tatt ovenfra og ned på selve manometer-klokka? Isåfall kan det være at bildet lyver litt mhp nivået i selve manometer-huset? Hvis du posisjonerer filter-pakka slik det er ment å være montert så vil 0 på skalaen være øvre punkt på manometeret. Vil nivået av glyserinen da være sammenfallende med bildet som jeg postet? Isåfall helt normalt!

 

PS! jeg ser nå at jeg har skrevet "Glykol" i mitt siste innlegg. Jeg mener selvfølgelig Glyserin! Beklager den!

 

Så har jeg et annet spørsmål som er litt på sidelinjen! 

Det gjelder den doble Velge-ventilen mellom filtrene!

Vet du om ventilspindel har T-løp eller L-løp?

Kan spindelen vries helt rundt? Altså 360 grader?

 

 

 

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Det er omtrent sånn når det er riktig vei opp også ja :)

Takk for hjelpen!

 

Med forbehold om at din post er første gang jeg har hørt ordene ventilspindel, t-løp og l-løp:
Jeg tror det er et T-løp, for den kan settes i fire posisjoner: Stengt, kun venstre, kun høyre, både høyre og venstre. Når jeg lyser inn i den og snurrer rundt ser det ut som det er en kule med sider på tre hull og stengt på den fjerde siden, som en T, om du forstår hva jeg mener?

Den kan snurres fritt rundt så mye man vil.

 

Er det noe mer jeg kan gjøre for å gi deg et godt svar? Bare si ifra, skal hjelpe så godt jeg kan :)

Link to post
Havelle skrev for 1 time siden:

Det er omtrent sånn når det er riktig vei opp også ja :)

Takk for hjelpen!

 

Med forbehold om at din post er første gang jeg har hørt ordene ventilspindel, t-løp og l-løp:
Jeg tror det er et T-løp, for den kan settes i fire posisjoner: Stengt, kun venstre, kun høyre, både høyre og venstre. Når jeg lyser inn i den og snurrer rundt ser det ut som det er en kule med sider på tre hull og stengt på den fjerde siden, som en T, om du forstår hva jeg mener?

Den kan snurres fritt rundt så mye man vil.

 

Er det noe mer jeg kan gjøre for å gi deg et godt svar? Bare si ifra, skal hjelpe så godt jeg kan :)

 

Takk for info!

 

Med T-løp så kan da begge filtrene kjøres parallelt i et gitt nødstilfelle!

 

Jeg får gå inn i  tenkeboksen litt og vurdere om også jeg skal bestille 2 slike til min dobbeltinstallasjon !

Takk for tipset !

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...