Hedwig Startet 4.Januar.2021 Link til dette innlegget Startet 4.Januar.2021 På anbefaling kjøpte vi en slags Racor-kopi fra Kina. Dette ser bra ut, men en del veske fra måleren på topp har rent ut i transport. Har noen gode forslag for hva kan vi bruke for å fylle på dette? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2021 Det er vel vanligvis glyserin som brukes til dette. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
SveinHa Svart 4.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2021 ...og den er der bare for å dempe nålebevegelser litt. Trenger ikke fylle noe mer enn der er, må ALLTID være noen få prosent luft inni instrumentet. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Hulda Svart 4.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2021 Svaret er derfor: Gi blaffen. Det er ikke sikkert at det noen gang har vært mer glyserin der. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 4.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2021 Hulda skrev for 3 timer siden: Svaret er derfor: Gi blaffen. Det er ikke sikkert at det noen gang har vært mer glyserin der. Endelig en båtfiks jeg er mester på! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2021 Det enkleste er ofte det beste. Grunnen til at det er glyserin der, er at om måleren står på utstyr som vibrerer, fyker viseren veggimellom og nøyaktig verdi blir vanskelig å lese av. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 4.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2021 Man lærer noe nytt hver dag, jeg trodde oppriktig det var noe galt med instrumenter med luft i ;) Er det forresten noen som vet hva de røde ringene i bollen er til? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2021 De flyter opp om det blir vann i dieselen. Sitér dette innlegget Link to post
Kjeles Svart 4.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2021 (redigert) Instrumentet i det første innlegget er en trykkmåler. Luftboblen er nødvendig for å vise riktig trykk. Boblen fungerer som en buffer for trykkendringer i instrumentet når det målte, ytre trykket varierer. Luft komprimeres lettere enn olje. Redigert 4.Januar.2021 av Kjeles (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2021 Nei, ikke korrekt. To hovedprinsipper, membran eller bourdonrør. Et bourdonrør er ikke avhengig av verken luft eller væske. Og disse billige små monometrene er vanligvis bourdonrør. I hvert fall de jeg har knust opp gjennom årene. Trykkmåler med membran oppfører seg annerledes, ref. barometer. Jeg har aldri sett membran-barometer som er glyserinfylt heller. Sitér dette innlegget Link to post
Kjeles Svart 5.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2021 https://www.directmaterial.com/why-is-there-an-air-bubble-in-my-liquid-filled-gauge Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2021 Jeg tror vi misforstår og kommuniserer forbi hverandre. Poenget er at om man fyller en kavitet 100 % med væske og stenger igjen, blir kaviteten 'hydraulisk stiv'. På et monometer vil glasset poppe ut ved temperaturøking. Derfor. Sitér dette innlegget Link to post
Kjeles Svart 5.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2021 (redigert) Nei, det er trykkvariasjoner i instrumentet som må minimeres for å få riktig måling, særlig ved høye måleverdier. Les beskrivelsen som er angitt ovenfor, én gang til. Redigert 5.Januar.2021 av Kjeles (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2021 (redigert) Gidder ikke. Har lest. Har null relevans i denne sammenhengen. Redigert 5.Januar.2021 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 5.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2021 Kjeles skrev for 3 timer siden: Nei, det er trykkvariasjoner i instrumentet som må minimeres for å få riktig måling, særlig ved høye måleverdier. Les beskrivelsen som er angitt ovenfor, én gang til. Ja, det er akkurat nettopp det Hulda skriver. Luftboblen er der for å minimere trykkvariasjoner for å hindre at glasset popper ut. Væsken og "boblen" i toppen påvirker ikke måleresultatet annet enn å dempe bevegelsene til nålen ved vibrasjoner. Står ikke noe annet i den linken du ga heller. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 6.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2021 Kjeles skrev for 15 timer siden: Nei, det er trykkvariasjoner i instrumentet som må minimeres for å få riktig måling, særlig ved høye måleverdier. Les beskrivelsen som er angitt ovenfor, én gang til. med den teorien, måler da de ikke veskefylte feil verdi? Fra linken din Våre væskefylte trykkmålere er egnet for ulike industrisektorer. Vi tilbyr høykvalitets DuraChoice målere for våre verdsatte kunder. Det meste av utvalget vårt vil være glyserinfylt, men noen få vil være silikonfylte målere. Væsken inni forbedrer målerens pålitelighet og lesbarhet ved å dempe effekten av vibrasjon og pulsasjon. Sammen med redusert kondens, forlenger væskefyllingen målerens levetid. Et ikke væskefylt manometer er som kalvedans om våren satt på et utstyr med vibrasjon og pulsasjon. Tror du ble villedet av det som står nede på siden https://www.directmaterial.com/why-is-there-an-air-bubble-in-my-liquid-filled-gauge Støtter Hulda og bellen. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
mateco Svart 7.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2021 (redigert) Havelle skrev On 4.1.2021 at 13.46: På anbefaling kjøpte vi en slags Racor-kopi fra Kina. Dette ser bra ut, men en del veske fra måleren på topp har rent ut i transport. Har noen gode forslag for hva kan vi bruke for å fylle på dette? @Havelle Heisann! Det ser ut for meg som at du har skaffa deg Duplex-filter bygget på kinakopi av Racor FG500 filter. Har du en link til hvor du handla filter-pakken ? Takknemlig for opplysningen! Glycerinen i manometeret, som andre har nevnt, er der for å dempe for pulserende trykk og gjøre avlesning mere stabil. Samtidig beskytter den kapilaren i selve manometeret. Vær oppmerksom på at der er en liten gummipropp på selve manometerets i øvre del som skal punkteres når det er montert riktig. Dette for å utjevne til atmosfærisk trykk rundt kapilaren. Redigert 7.Januar.2021 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Hedwig Svart 8.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2021 mateco skrev for 10 timer siden: Glycerinen i manometeret, som andre har nevnt, er der for å dempe for pulserende trykk og gjøre avlesning mere stabil. Samtidig beskytter den kapilaren i selve manometeret. Vær oppmerksom på at der er en liten gummipropp på selve manometerets i øvre del som skal punkteres når det er montert riktig. Dette for å utjevne til atmosfærisk trykk rundt kapilaren. <--- Sånn ser jeg ut når noen som er veldig mye smartere enn meg snakker. Sånn så jeg ut nå. Det er en liten gummipropp der, det har jeg sett. Men kan ikke se noe hull. Er det så enkelt som at jeg bare trykker en nål igjennom? Vi kjøpte dette: https://www.alibaba.com/product-detail/New-Diesel-Fuel-Filter-Water-Separator_62542526994.html Det var etter tips fra noen på en gruppe på FB, han hadde visstnok funnet ut at det var samme fabrikk som lagde Racors. Vår ser solid og godt lagd ut, så langt jeg kan bedømme. Eneste unntak er: Jeg forstår ingenting av vår måler, eller manometer som jeg nå har lært at det heter, men som du ser på bildene er den ikke på null. Så mulig det var noe galt der. Ellers hadde det ene hjørnet på metallplaten man fester i skroget fått seg en kakk, men ser ut som det var under transport. Det får man kanskje regne med. Du må opprette konto, sende leverandør en melding og de oppretter da kjøpsordre for deg. Frakten kom på ca. 700 kr, fikk filteret på tre uker. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 8.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2021 Havelle skrev 34 minutter siden: Er det så enkelt som at jeg bare trykker en nål igjennom? Neppe, hull etter nål tetter seg igjen. Luftboblen skal være stor nok til at du ikke trenger noe hull. Enkelte manometer har en liten plastplugg i gummiptoppen som kan tas ut og evt settes i igjen bare for å utligne trykket i boblen til atmosfæretrykk. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
mateco Svart 8.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2021 Havelle skrev for 2 timer siden: <--- Sånn ser jeg ut når noen som er veldig mye smartere enn meg snakker. Sånn så jeg ut nå. Det er en liten gummipropp der, det har jeg sett. Men kan ikke se noe hull. Er det så enkelt som at jeg bare trykker en nål igjennom? Vi kjøpte dette: https://www.alibaba.com/product-detail/New-Diesel-Fuel-Filter-Water-Separator_62542526994.html Det var etter tips fra noen på en gruppe på FB, han hadde visstnok funnet ut at det var samme fabrikk som lagde Racors. Vår ser solid og godt lagd ut, så langt jeg kan bedømme. Eneste unntak er: Jeg forstår ingenting av vår måler, eller manometer som jeg nå har lært at det heter, men som du ser på bildene er den ikke på null. Så mulig det var noe galt der. Ellers hadde det ene hjørnet på metallplaten man fester i skroget fått seg en kakk, men ser ut som det var under transport. Det får man kanskje regne med. Du må opprette konto, sende leverandør en melding og de oppretter da kjøpsordre for deg. Frakten kom på ca. 700 kr, fikk filteret på tre uker. Takker så mye for link og info ! Jeg har selv handla inn 4 FG500 kinakopier, treveis-ventiler og vakuum manometre i et forsøk på å selv sette sammen til to duplex-filter. Men har noen utfordringer med tilpasning av fittings og selve sammenkobling! (langtids-prosjekt!!!) Nå ser jeg at jeg kunne spart meg en del hodebry ved å handla fiks ferdig dobbelt-filter til ca. 180 USD. I tillegg så kommer jo frakt, som du nevner, og også sikkert diverse behandlingsgebyr og avgifter. Nedenfor så vises bilde av innkjøpt vakuum-manometer som også er glykolfylt. Manometeret henta jeg fra en iskald kjeller og opp i stua som holder vanlig rom-temperatur. Nåla pekte på null i den kalde kjelleren. Etter ca. 15 minutter i rom temperatur så viser manometeret -0,1 i vakuum. Glykolen, som omslutter kapilaren, er blitt gradvis oppvarmet av rom-temperaturen og trykket øker litt i manometerhuset slik at den påvirker kapilaren med et svakt overtrykk som igjen gir seg utslag på viseren. Hadde jeg punktert gummiproppa så hadde nok pilen gått tilbake til null. Legg også merke til lappen på manometeret som sier at gummi-proppen skal klippes etter installasjon. Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
SveinHa Svart 8.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2021 mateco skrev 12 minutter siden: Legg også merke til lappen på manometeret som sier at gummi-proppen skal klippes etter installasjon. Ja, på slike lave trykk vil temperaturvariasjonene påvirke mye om ikke instrumentet er ventilert til atmosfære, naturlover det der... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
mateco Svart 8.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2021 (redigert) Havelle skrev On 4.1.2021 at 13.46: @Havelle Dette bildet! Er det tatt ovenfra og ned på selve manometer-klokka? Isåfall kan det være at bildet lyver litt mhp nivået i selve manometer-huset? Hvis du posisjonerer filter-pakka slik det er ment å være montert så vil 0 på skalaen være øvre punkt på manometeret. Vil nivået av glyserinen da være sammenfallende med bildet som jeg postet? Isåfall helt normalt! PS! jeg ser nå at jeg har skrevet "Glykol" i mitt siste innlegg. Jeg mener selvfølgelig Glyserin! Beklager den! Så har jeg et annet spørsmål som er litt på sidelinjen! Det gjelder den doble Velge-ventilen mellom filtrene! Vet du om ventilspindel har T-løp eller L-løp? Kan spindelen vries helt rundt? Altså 360 grader? Redigert 8.Januar.2021 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Hedwig Svart 9.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2021 Det er omtrent sånn når det er riktig vei opp også ja :) Takk for hjelpen! Med forbehold om at din post er første gang jeg har hørt ordene ventilspindel, t-løp og l-løp: Jeg tror det er et T-løp, for den kan settes i fire posisjoner: Stengt, kun venstre, kun høyre, både høyre og venstre. Når jeg lyser inn i den og snurrer rundt ser det ut som det er en kule med sider på tre hull og stengt på den fjerde siden, som en T, om du forstår hva jeg mener? Den kan snurres fritt rundt så mye man vil. Er det noe mer jeg kan gjøre for å gi deg et godt svar? Bare si ifra, skal hjelpe så godt jeg kan :) Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 9.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2021 Havelle skrev for 1 time siden: Det er omtrent sånn når det er riktig vei opp også ja :) Takk for hjelpen! Med forbehold om at din post er første gang jeg har hørt ordene ventilspindel, t-løp og l-løp: Jeg tror det er et T-løp, for den kan settes i fire posisjoner: Stengt, kun venstre, kun høyre, både høyre og venstre. Når jeg lyser inn i den og snurrer rundt ser det ut som det er en kule med sider på tre hull og stengt på den fjerde siden, som en T, om du forstår hva jeg mener? Den kan snurres fritt rundt så mye man vil. Er det noe mer jeg kan gjøre for å gi deg et godt svar? Bare si ifra, skal hjelpe så godt jeg kan :) Takk for info! Med T-løp så kan da begge filtrene kjøres parallelt i et gitt nødstilfelle! Jeg får gå inn i tenkeboksen litt og vurdere om også jeg skal bestille 2 slike til min dobbeltinstallasjon ! Takk for tipset ! Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.