Ytterstad
Finn Master skrev for 9 timer siden:Spennende - det der må jeg se mer på - både OpenCPN og dataene fra Kystverket. Har sett litt på disse dataene tidligere. Det ser ut til å være mulighet for noe filtrering i API'et, men kanskje ikke de filtrene du trenger. Har jobbet mye med filtrering og beriking av datastrømmer - det er egentlig det jeg driver med til daglig. Typisk noe som programmeres dette ja. Er det på RPi4 ombord du ser for deg å gjøre behandlingen av dataene, eller i en tjeneste f. eks. i cloud slik at du mottar kun akkurat det du trenger/er ute etter til enhver tid?
Jeg gjorde et enkelt forsøk på en fersk installasjon av OpenPlotter:
Bilde 1: AIS-mål fra kartverket vises i kart.
Bilde 2: AIS-mål fra kartverket lastes ned i bakgrunnen men vises ikke i kartet.
Bilde 3: Nedlasting av AIS-mål fra kartverket er deaktivert.
Konklusjon er at nødvendig båndbredde var mindre enn 5 kb/s og dermed neglisjerbart. For meg kan de se ut til at brukt CPU er i presentasjonen/animasjon av AIS-mål i kartet.
Under normal bruk er jo kartet zoomet mye lengre inn og færre AIS-mål vises i kartet. Jeg tror jeg har laget meg en problemstilling som ikke var et problem i utgangspunktet.