Rookie_332 Startet 4.Januar.2021 Del på Facebook Startet 4.Januar.2021 Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 4.Januar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Januar.2021 (redigert) Lader batteriene fult så etter 1 mnd går den fra 12,9 til 12,25 men står at batteriene er 100% ? Er batteriene dorlige evt burde da ikke stå 80-60% el hvis de var dorlige , usikker på hvor gamle batteriene er da kun hatt båten en sesong 😁 Redigert 4.Januar.2021 av Rookie_332 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 4.Januar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Januar.2021 Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 4.Januar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Januar.2021 Siste bilde er når lader er satt på igjen , stod i noen minutter 115w så gikk den ned til 50w etter mitt hode virker det som batteriene er full ladet og går ned til vedlikeholds lading .... Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 4.Januar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Januar.2021 (redigert) Jeg har 3x145ah batterier på forbruk og 1x190 ah på start der , start batteri viser jo 12,8 der så det ser jo bra ut men går ikke noe prosent på det kun forbruk ... Redigert 4.Januar.2021 av Rookie_332 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 4.Januar.2021 Del på Facebook Svart 4.Januar.2021 (redigert) Rookie_332 skrev 22 minutter siden: Lader batteriene fult så etter 1 mnd går den fra 12,9 til 12,25 men står at batteriene er 100% Enten har du en strømtyv eller et knekt batteri 12,25 V er ca. 50% , kan en stole på % ? En batteri test er å anbefale. PS. du må ha brukt ca, 200Ah. av de tre på 145Ah Tabellen gir en pekepinn på tilstanden. Redigert 4.Januar.2021 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Ida Marie III Svart 4.Januar.2021 Del på Facebook Svart 4.Januar.2021 Du er sikker på det ikke er noen forbruker som er koblet rett på batteriene..? Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 4.Januar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Januar.2021 Roger jo skrev 4 minutter siden: Enten har du en strømtyv eller et knekt batteri 12,25 V er ca. 50% , kan en stole på % ? En batteri test er å annbefale. Tabellen gir en pekepinn på tilstanden. Hmm ok sjekka batteriene fylte på vann før satt bort men ..... Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 4.Januar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Januar.2021 Ida Marie III skrev 5 minutter siden: Du er sikker på det ikke er noen forbruker som er koblet rett på batteriene..? Eneste er victron solcelle som er koblet rett på men det kan vel ikke bruke mye ... Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 4.Januar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Januar.2021 Her etter bare noen timer så detter laderen til 18 W så igjen virker som batteriene et fulladet ? Evt kan det være som Roger sier ett defekt batteri ? Evt victron ikke er syncet ? Sitér dette innlegget Link to post
Prolimit Svart 4.Januar.2021 Del på Facebook Svart 4.Januar.2021 Min Victron 712 har også begynt å oppføre seg rart. Viser at den lader når lader ikke er tilkoblet og alltid 100% state of charge. Batteriene er i toppform så jeg skal prøve en lite reset neste gang jeg er i båten. Skal også sjekke om det er ny firmware ute. Har funket fint hele sommeren. Sitér dette innlegget Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300 Link to post
Rookie_332 Svart 5.Januar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Januar.2021 Dette er 1,5 dag med lading Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 5.Januar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Januar.2021 Detter er rett etter jeg koblet fra strømmen ladingen Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 5.Januar.2021 Del på Facebook Svart 5.Januar.2021 (redigert) Du har _sannsynligvis_ enten en strømtyv som går utenom BMV eller et dårlig batteri. Men dette hadde vært enklere å gjette på dersom du beskriver hvordan shunt er tilkoplet osv. Du nevner feks at solcellelader går utenom. Det er jo ikke noe sjakktrekk - burde dog trekke helt minimalt med strøm om noe i det hele tatt. Om shunt er koplet til slik den skal, dvs på minuspol på batteriet og alle andre jordtilkoplinger på andre enden av shunten - så skal ikke noe gå ‘utenom’ BMS. Heller ikke solcellelader. Ref siste bilde der spenning er 13.18V rett etter at lader er slått av. Du burde prøve å slå på en passe stor forbruker (dieselvarmer feks) med en gang lader er avslått, og følge med på hva som skjer med spenningen da. Og hva den stabiliserer seg på når forbrukeren slås av igjen. Redigert 5.Januar.2021 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 6.Januar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Januar.2021 Fantino skrev for 18 timer siden: Du har _sannsynligvis_ enten en strømtyv som går utenom BMV eller et dårlig batteri. Men dette hadde vært enklere å gjette på dersom du beskriver hvordan shunt er tilkoplet osv. Du nevner feks at solcellelader går utenom. Det er jo ikke noe sjakktrekk - burde dog trekke helt minimalt med strøm om noe i det hele tatt. Om shunt er koplet til slik den skal, dvs på minuspol på batteriet og alle andre jordtilkoplinger på andre enden av shunten - så skal ikke noe gå ‘utenom’ BMS. Heller ikke solcellelader. Ref siste bilde der spenning er 13.18V rett etter at lader er slått av. Du burde prøve å slå på en passe stor forbruker (dieselvarmer feks) med en gang lader er avslått, og følge med på hva som skjer med spenningen da. Og hva den stabiliserer seg på når forbrukeren slås av igjen. Ok takk for info 😁👍 Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 6.Januar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Januar.2021 Her er 1 døyn etter tatt ut strøm lading Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 6.Januar.2021 Del på Facebook Svart 6.Januar.2021 Det siste bildet ser jo kurant nok ut. Er neppe en stor strømtyv til stede da. Men har du prøvd feks å kjøre dieselvarmer en halvtime, slå av og la spenningen stabilisere seg? Det kan gi en indikasjon på om batteriet er toast eller ikke. Og nå har du vel sjansen til å kalibrere/nulle Ah på BMV via appen (trodde egentlig den skulle ordne det selv da men). Ville lagt ut parametrene/screenshot fra oppsettet av BMV på appen. Mange her inne som har denne og sikkert kan bidra. Og som nevnt hvordan shunt er oppkoplet. Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 6.Januar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Januar.2021 Fantino skrev for 1 time siden: Det siste bildet ser jo kurant nok ut. Er neppe en stor strømtyv til stede da. Men har du prøvd feks å kjøre dieselvarmer en halvtime, slå av og la spenningen stabilisere seg? Det kan gi en indikasjon på om batteriet er toast eller ikke. Og nå har du vel sjansen til å kalibrere/nulle Ah på BMV via appen (trodde egentlig den skulle ordne det selv da men). Ville lagt ut parametrene/screenshot fra oppsettet av BMV på appen. Mange her inne som har denne og sikkert kan bidra. Og som nevnt hvordan shunt er oppkoplet. Takker for svar og info se om jeg kan skaffe bilde på shunten 😎 Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 6.Januar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Januar.2021 Her følger bilde av shunten Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 6.Januar.2021 Del på Facebook Svart 6.Januar.2021 Rookie_332 skrev 10 minutter siden: Her følger bilde av shunten Hvor går de tre kablene som ikke er koblet til shunten? Det skulle vel ikke vært mer enn den ene fra shunten koblet til minuspolen på batteriet. På denne måten mister du oversikten over både lading og forbruk. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 6.Januar.2021 Del på Facebook Svart 6.Januar.2021 Ja dette blir feil uansett og BMV kan neppe gi særlig pålitelige resultater slik den er koplet nå. Synes jeg skimter merking av baugpropell (på tysk) på den midterste kabelen som står på batteriet så mulig en har koplet store forbrukere utenom grunnet shuntstørrelse (ikke sikker på standard shunt som medfølger på BMV). Det blir uansett ikke korrekt før shunt er det eneste som er tilkoplet minuspol på batteri og alle andre minuskabler tilkoples på motsatt side av shunt. Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 7.Januar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Januar.2021 Olevine skrev for 8 timer siden: Hvor går de tre kablene som ikke er koblet til shunten? Det skulle vel ikke vært mer enn den ene fra shunten koblet til minuspolen på batteriet. På denne måten mister du oversikten over både lading og forbruk. Hei de 2 sorte er fra 2 andre forbruksbatterier og lille gule grønne jording 🙂 Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 7.Januar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Januar.2021 Fantino skrev for 7 timer siden: Ja dette blir feil uansett og BMV kan neppe gi særlig pålitelige resultater slik den er koplet nå. Synes jeg skimter merking av baugpropell (på tysk) på den midterste kabelen som står på batteriet så mulig en har koplet store forbrukere utenom grunnet shuntstørrelse (ikke sikker på standard shunt som medfølger på BMV). Det blir uansett ikke korrekt før shunt er det eneste som er tilkoplet minuspol på batteri og alle andre minuskabler tilkoples på motsatt side av shunt. Hmmm tror det ble gjort grunnet var usikker på hvor mye baugpropell dro grunnet shunten tålte men shunten tåler 500 og bruker veldig lite baugpropell når vi er fortøyd da hovedsak måles forbruk når vi ligger rolig 😁 evt hvor mye drar en baugpropell ? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 7.Januar.2021 Del på Facebook Svart 7.Januar.2021 (redigert) Mener det står ‘Bugstrahlruder’ = baugpropell på den midterste som sagt ja. Ut fra størrelse på båten ville jeg tro at baugpropell har nominelt trekk innenfor de 500A men det kan jo sjekkes. Den trekker nok også mer enn nominelt i oppstart men burde gå greit da BMV også kan bruke 75 mV shunt og neppe blir skadet. I Ah bruker ikke baugpropell særlig mye da den brukes såpass kort men pga stort strømtrekk vil jeg tro at den kan forvirre BMV som ikke ‘ser’ strømtrekket men bare en uforklarlig dropp i spenning. BMV blir antakelig ikke skikkelig nøyaktig før du kopler også baugpropell via shunt. Når det er sagt så har vel neppe baugpropell vært rørt disse siste dagene så den er nok ikke skyld i evt feil nå. Du står da igjen med en minusledning som går til de andre forbruksbatteriene? Jeg ville sjekket at det ikke er koplet noe som helst annet til disse også.. Da mangler du bare en belastningstest for å se om batterier holder spenning noenlunde (som foreslått over). BMV skal som sagt synkronisere seg selv ved fulle batterier, men du kan sjekke om den gjør det (skal ligge i loggen ), hvordan du gjør det manuelt og vurdere å justere grensene for strøm/spenning som trigger synkronisering hvis den ikke gjør det automatisk. Står greit beskrevet her i manualen: Redigert 7.Januar.2021 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 7.Januar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Januar.2021 Fantino skrev for 7 timer siden: Mener det står ‘Bugstrahlruder’ = baugpropell på den midterste som sagt ja. Ut fra størrelse på båten ville jeg tro at baugpropell har nominelt trekk innenfor de 500A men det kan jo sjekkes. Den trekker nok også mer enn nominelt i oppstart men burde gå greit da BMV også kan bruke 75 mV shunt og neppe blir skadet. I Ah bruker ikke baugpropell særlig mye da den brukes såpass kort men pga stort strømtrekk vil jeg tro at den kan forvirre BMV som ikke ‘ser’ strømtrekket men bare en uforklarlig dropp i spenning. BMV blir antakelig ikke skikkelig nøyaktig før du kopler også baugpropell via shunt. Når det er sagt så har vel neppe baugpropell vært rørt disse siste dagene så den er nok ikke skyld i evt feil nå. Du står da igjen med en minusledning som går til de andre forbruksbatteriene? Jeg ville sjekket at det ikke er koplet noe som helst annet til disse også.. Da mangler du bare en belastningstest for å se om batterier holder spenning noenlunde (som foreslått over). BMV skal som sagt synkronisere seg selv ved fulle batterier, men du kan sjekke om den gjør det (skal ligge i loggen ), hvordan du gjør det manuelt og vurdere å justere grensene for strøm/spenning som trigger synkronisering hvis den ikke gjør det automatisk. Står greit beskrevet her i manualen: Takk for info skal sjekke litt mer 🙂 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.