Jump to content

Batteri Viser 100 % med kun 12.3v


Rookie_332

Recommended Posts

Rookie_332 skrev 22 minutter siden:

Lader batteriene fult så etter 1 mnd går den fra 12,9 til 12,25 men står at batteriene er 100%

Enten har du en strømtyv  eller et knekt batteri  12,25 V  er ca. 50% , kan en stole på % ?

En batteri test er å anbefale.

 

PS. du må ha brukt ca, 200Ah. av de tre på  145Ah

 

Tabellen  gir en pekepinn på tilstanden.

 

image.png.64013a45f6470fd636c4bcb6b5e7ef36.png

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Min Victron 712 har også begynt å oppføre seg rart. Viser at den lader når lader ikke er tilkoblet og alltid 100% state of charge. Batteriene er i toppform så jeg skal prøve en lite reset neste gang jeg er i båten. Skal også sjekke om det er ny firmware ute. Har funket fint hele sommeren. 

Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300

Link to post

Du har _sannsynligvis_ enten en strømtyv som går utenom BMV eller et dårlig batteri. Men dette hadde vært enklere å gjette på dersom du beskriver hvordan shunt er tilkoplet osv. Du nevner feks at solcellelader går utenom. Det er jo ikke noe sjakktrekk - burde dog trekke helt minimalt med strøm om noe i det hele tatt. Om shunt er koplet til slik den skal, dvs på minuspol på batteriet og alle andre jordtilkoplinger på andre enden av shunten - så skal ikke noe gå ‘utenom’ BMS. Heller ikke solcellelader.

 

Ref siste bilde der spenning er 13.18V rett etter at lader er slått av. Du burde prøve å slå på en passe stor forbruker (dieselvarmer feks)  med en gang lader er avslått, og følge med på hva som skjer med spenningen da. Og hva den stabiliserer seg på når forbrukeren slås av igjen. 

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Fantino skrev for 18 timer siden:

Du har _sannsynligvis_ enten en strømtyv som går utenom BMV eller et dårlig batteri. Men dette hadde vært enklere å gjette på dersom du beskriver hvordan shunt er tilkoplet osv. Du nevner feks at solcellelader går utenom. Det er jo ikke noe sjakktrekk - burde dog trekke helt minimalt med strøm om noe i det hele tatt. Om shunt er koplet til slik den skal, dvs på minuspol på batteriet og alle andre jordtilkoplinger på andre enden av shunten - så skal ikke noe gå ‘utenom’ BMS. Heller ikke solcellelader.

 

Ref siste bilde der spenning er 13.18V rett etter at lader er slått av. Du burde prøve å slå på en passe stor forbruker (dieselvarmer feks)  med en gang lader er avslått, og følge med på hva som skjer med spenningen da. Og hva den stabiliserer seg på når forbrukeren slås av igjen. 

Ok takk for info 😁👍

Link to post

Det siste bildet ser jo kurant nok ut. Er neppe en stor strømtyv til stede da. Men har du prøvd feks å kjøre dieselvarmer en halvtime, slå av og la spenningen stabilisere seg? Det kan gi en indikasjon på om batteriet er toast eller ikke. Og nå har du vel sjansen til å kalibrere/nulle Ah på BMV via appen (trodde egentlig den skulle ordne det selv da men). Ville lagt ut parametrene/screenshot fra oppsettet av BMV på appen. Mange her inne som har denne og sikkert kan bidra. Og som nevnt hvordan shunt er oppkoplet.

Link to post
Fantino skrev for 1 time siden:

Det siste bildet ser jo kurant nok ut. Er neppe en stor strømtyv til stede da. Men har du prøvd feks å kjøre dieselvarmer en halvtime, slå av og la spenningen stabilisere seg? Det kan gi en indikasjon på om batteriet er toast eller ikke. Og nå har du vel sjansen til å kalibrere/nulle Ah på BMV via appen (trodde egentlig den skulle ordne det selv da men). Ville lagt ut parametrene/screenshot fra oppsettet av BMV på appen. Mange her inne som har denne og sikkert kan bidra. Og som nevnt hvordan shunt er oppkoplet.

Takker for svar og info se om jeg kan skaffe bilde på shunten 😎

Link to post

Ja dette blir feil uansett og BMV kan neppe gi særlig pålitelige resultater slik den er koplet nå. Synes jeg skimter merking av baugpropell (på tysk) på den midterste kabelen som står på batteriet så mulig en har koplet store forbrukere utenom grunnet shuntstørrelse (ikke sikker på standard shunt som medfølger på BMV).

 

Det blir uansett ikke korrekt før shunt er det eneste som er tilkoplet minuspol på batteri og alle andre minuskabler tilkoples på motsatt side av shunt.

Link to post
Olevine skrev for 8 timer siden:

 

Hvor går de tre kablene som ikke er koblet til shunten? Det skulle vel ikke vært mer enn den ene fra shunten koblet til minuspolen på batteriet. På denne måten mister du oversikten over både lading og forbruk.

 

IMG_20200526_200300.jpg.33e3f867451d3390e1f2ba572cea9e39.jpg.24991624860a37e9fbfecb3635f5bd78.jpg

 

 

Hei de 2 sorte er fra 2 andre forbruksbatterier og lille gule grønne jording 🙂

Link to post
Fantino skrev for 7 timer siden:

Ja dette blir feil uansett og BMV kan neppe gi særlig pålitelige resultater slik den er koplet nå. Synes jeg skimter merking av baugpropell (på tysk) på den midterste kabelen som står på batteriet så mulig en har koplet store forbrukere utenom grunnet shuntstørrelse (ikke sikker på standard shunt som medfølger på BMV).

 

Det blir uansett ikke korrekt før shunt er det eneste som er tilkoplet minuspol på batteri og alle andre minuskabler tilkoples på motsatt side av shunt.

Hmmm tror det ble gjort grunnet var usikker på hvor mye baugpropell dro grunnet shunten tålte men shunten tåler 500 og bruker veldig lite baugpropell når vi er fortøyd da hovedsak måles forbruk når vi ligger rolig 😁 evt hvor mye drar en baugpropell ?

Link to post

Mener det står ‘Bugstrahlruder’ = baugpropell på den midterste som sagt ja. Ut fra størrelse på båten ville jeg tro at baugpropell har nominelt trekk innenfor de 500A men det kan jo sjekkes. Den trekker nok også mer enn nominelt i oppstart men burde gå greit da BMV også kan bruke 75 mV shunt og neppe blir skadet. I Ah bruker ikke baugpropell særlig mye da den brukes såpass kort men pga stort strømtrekk vil jeg tro at den kan forvirre BMV som ikke ‘ser’ strømtrekket men bare en uforklarlig dropp i spenning. BMV blir antakelig ikke skikkelig nøyaktig før du kopler også baugpropell via shunt. Når det er sagt så har vel neppe baugpropell vært rørt disse siste dagene så den er nok ikke skyld i evt feil nå.

 

Du står da igjen med en minusledning som går til de andre forbruksbatteriene? Jeg ville sjekket at det ikke er koplet noe som helst annet til disse også..

 

Da mangler du bare en belastningstest for å se om batterier holder spenning noenlunde (som foreslått over).

 

BMV skal som sagt synkronisere seg selv ved fulle batterier, men du kan sjekke om den gjør det (skal ligge i loggen ), hvordan du gjør det manuelt og vurdere å justere grensene for strøm/spenning som trigger synkronisering hvis den ikke gjør det automatisk. Står greit beskrevet her i manualen:

 

25BFA0B9-4844-471D-8EC8-AD4682CE1E76.jpeg.c6bcf5a0ebdb7315e555e406f783c4f4.jpeg4B1927CC-02F3-42B8-8F87-B74D902EA7BB.jpeg.551625e46d8a5c59c226be528777888d.jpeg

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Fantino skrev for 7 timer siden:

Mener det står ‘Bugstrahlruder’ = baugpropell på den midterste som sagt ja. Ut fra størrelse på båten ville jeg tro at baugpropell har nominelt trekk innenfor de 500A men det kan jo sjekkes. Den trekker nok også mer enn nominelt i oppstart men burde gå greit da BMV også kan bruke 75 mV shunt og neppe blir skadet. I Ah bruker ikke baugpropell særlig mye da den brukes såpass kort men pga stort strømtrekk vil jeg tro at den kan forvirre BMV som ikke ‘ser’ strømtrekket men bare en uforklarlig dropp i spenning. BMV blir antakelig ikke skikkelig nøyaktig før du kopler også baugpropell via shunt. Når det er sagt så har vel neppe baugpropell vært rørt disse siste dagene så den er nok ikke skyld i evt feil nå.

 

Du står da igjen med en minusledning som går til de andre forbruksbatteriene? Jeg ville sjekket at det ikke er koplet noe som helst annet til disse også..

 

Da mangler du bare en belastningstest for å se om batterier holder spenning noenlunde (som foreslått over).

 

BMV skal som sagt synkronisere seg selv ved fulle batterier, men du kan sjekke om den gjør det (skal ligge i loggen ), hvordan du gjør det manuelt og vurdere å justere grensene for strøm/spenning som trigger synkronisering hvis den ikke gjør det automatisk. Står greit beskrevet her i manualen:

 

25BFA0B9-4844-471D-8EC8-AD4682CE1E76.jpeg.c6bcf5a0ebdb7315e555e406f783c4f4.jpeg4B1927CC-02F3-42B8-8F87-B74D902EA7BB.jpeg.551625e46d8a5c59c226be528777888d.jpeg

Takk for info skal sjekke litt mer 🙂

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...