Knallipadden Startet 5.Januar.2021 Link til dette innlegget Startet 5.Januar.2021 Jeg har sett med noen anledninger privatpersoner som bruker gamle militære båter som lystbåt. Alle båtene jeg har sett har vært malt i nye farger. Er det ulovlig å beholde original fargen på båten? Kan man ikke male båten i den fargen man vil? Hvis ikke, hvor finner man eventuelt forbudet? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2021 Kan ikke tenke meg at det ikke skulle være lovlig. Det er lov på bil, har selv bygget om bil slik at den kjørte på vanlige skilter og beholdt 'hærens olivengrønne'. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 5.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2021 Jeg også mener at det ikke er noe forbud på det. Det males nok om på grunn av estetiske grunner. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2021 Ikke alle som synes det er kult å gå i uniform om man ikke må. Det gjelder vel for båt også. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
S/Y Emma Svart 5.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2021 Tvilsomt at det er forbudt i Norge. Har aldri hørt om det. Men på f.eks. Grenada, er det ulovlig å bruke kamuflasjemønster på klærne. https://www.nowgrenada.com/2018/07/military-clothing-illegal/ Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Guest Svart 5.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2021 Forsvaret vil vel at båtene skal se litt mer sivilie ut, når de selges på det sivile markedet Hvis kystvaktgrå er forbudt, så sliter jeg. Muslingen er kystvaktgrå Sitér dette innlegget Link to post
Smiley Svart 6.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2021 Jeg overtok en mob-båt fra kystvakta en gang. Den gikk raskt fra orange til hvit. Årsaken var påbud.... fra kona! :-) Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Hedwig Svart 6.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2021 (redigert) Det er ikke lov å fremstille seg som politi, så jeg ville tippe at man kunne få problemer om man kopierte politibåtene - men antagelig ikke før du også maler "politi" på siden. Militærfargede båder er uproblematisk inntil russerne kommer På generelt grunnlag mener jeg privatbåter burde ha farger som synes. Redigert 6.Januar.2021 av Havelle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 6.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2021 Blir litt dumt å farte rundt i en redningsskøyte som er utrangert. Og sitte med ankerdrammen på dekk. Her gjelder det nok å bruke sunt vett sikkert... Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 6.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2021 (redigert) Martine29 skrev 1 time siden: Blir litt dumt å farte rundt i en redningsskøyte som er utrangert. Og sitte med ankerdrammen på dekk. Her gjelder det nok å bruke sunt vett sikkert... Ikke dumt i det hele tatt. Det finnes titalls utrangerte redningsskøyter i privat eie. De fleste er holdt i originale farger, inkludert malteserkorset, uten at det oppfattes som noe problem. De koser seg med ankerdram på dekk, akkurat som oss andre. Redigert 6.Januar.2021 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 6.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2021 Lazyjack skrev 36 minutter siden: Ikke dumt i det hele tatt. Det finnes titalls utrangerte redningsskøyter i privat eie. De fleste er holdt i originale farger, inkludert malteserkorset, uten at det oppfattes som noe problem. De koser seg med ankerdram på dekk, akkurat som oss andre. Hmm..en bekjent av meg har en slik utrangert rednings skøyte...husker ikke helt.. men jeg mener å huske at de må merke den på en slik måte at den ikke forveksles med de skøytene som er i aktiv tjeneste... Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 6.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2021 Det er vel snakk om historiske skøyter, av type Colin Archer o.l. Tviler på noen forveksler en seilende treskøyte med en operativ redningsskøyte. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Ida Marie III Svart 6.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2021 (redigert) S/Y Emma skrev 12 minutter siden: Det er vel snakk om historiske skøyter, av type Colin Archer o.l. Tviler på noen forveksler en seilende treskøyte med en operativ redningsskøyte. Nei, tiden går vet du...han har er en av de første hurtiggående i aluminum...Aril heter fartøyet.. Blålys på taket, og hele pakken... Jeg kan høre med han senere i dag...mener bestemt han måtte gjøre noe med dekoren for ikke bli forvekslet Redigert 6.Januar.2021 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 6.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2021 Ang dekor/uniformering og forveksling - politiet var ikke så fornøyde med denne: Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
S/Y Emma Svart 6.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2021 Blålys på båt er forøvrig ikke regulert, så det er (utrolig nok) fritt frem å montere. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Guest Svart 6.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2021 Men de eneste som faktisk kan kjøre med blålys, er kystvakta når de har oppdrag som fiskerioppsyn Men vet om taxibåter som har blålys i ledbaren, brukes de gangene det kjøres ambulanse oppdrag Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 6.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2021 I det hele tatt handler det om respekt. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 6.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2021 Eika skrev for 2 timer siden: Men de eneste som faktisk kan kjøre med blålys, er kystvakta når de har oppdrag som fiskerioppsyn Redningsskøytene har blålys...samme har brannbåten i Bergen... Tror faktisk jeg har sett det på Røde Kors sin Targa som også ligger i byen.. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 6.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2021 Ida Marie III skrev 8 minutter siden: Redningsskøytene har blålys...samme har brannbåten i Bergen... Tror faktisk jeg har sett det på Røde Kors sin Targa som også ligger i byen.. Stemmer det men, som det sies over, er det ikke regulert i loven. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 6.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2021 Ida Marie III skrev 51 minutter siden: Redningsskøytene har blålys...samme har brannbåten i Bergen... Tror faktisk jeg har sett det på Røde Kors sin Targa som også ligger i byen.. Mange etater som har det, men de betyr ikke en drit på vannet. Men alle med normal folkeskikk følger med når det er blålys. Men etter sjøveisregel 36 skal alt sterkt lysende blitz og roterende lys unngås, så man kan kverulere med politiet om at de kjører ulovelig landterneføring. Hadde vært morsomt og spurt om de hadde hjemmel for blålysene sine og referert til sjøveisreglene, lurer på hva de hadde svart da Eneste stedet blålys er nevnt i sjøveisreglene er 53d. Da skal kystvakta ha ett rundt lysende blått lys som markerer at de er på fiskerioppsyns oppdrag Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 11.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2021 (redigert) Eika skrev On 6.1.2021 at 15.30: Men etter sjøveisregel 36 skal alt sterkt lysende blitz og roterende lys unngås, så man kan kverulere med politiet om at de kjører ulovelig landterneføring. Hadde vært morsomt og spurt om de hadde hjemmel for blålysene sine og referert til sjøveisreglene, lurer på hva de hadde svart da Politiets og andre "lovlige" redningsetaters bruk av blålys følges nok av denne forskriften av 26.06.2020: Forskrift om fartsbegrensninger i sjø § 5.(unntaksbestemmelse) Fartsbegrensningene gjelder ikke for a.Forsvarets, politiets, tollvesenets og brannvesenets fartøyer, samt losfartøyer og ambulansefartøyer, b.fartøyer med lege om bord, c.fartøyer i sjøredningstjenesten, hvor overskridelse av fartsbegrensningen er nødvendig for å få utført utrykningen eller oppdraget. Fartøyer som nevnt i første punktum, skal om mulig vise varsellys eller på annen måte varsle om utrykningen eller oppdraget. Frem til denne trådde i kraft fantes følgende forskrift som beskrev noe av det samme: "Forskrift om fartsbegrensninger i sjø, elv og innsjø." § 5. (unntaksbestemmelse) Fartsbegrensninger gjelder ikke for a) forsvarets, politiets, tollvesenets og brannvesenets fartøyer, samt losfartøyer og ambulansefartøyer, b) fartøyer med lege om bord, eller c) fartøyer i sjøredningstjenesten hvor overskridelse av fartsbegrensningen er nødvendig for å få utført utrykningen eller oppdraget. Fartøyer, som nevnt i første ledd, skal om mulig vise varsellys eller på annen måte varsle om utrykningen eller oppdraget. De overfor nevnte forskriftene er hjemlet i Lov om havner og farvann (havne- og farvannsloven) Det finnes jo også en bestemmelse i sjøveisreglene som sier noe om dette. Her står det at de kan "vise sine lanterner, istedet for de som er beskrevet i sjøveisreglene" uten at dette er nærmere beskrevet hva disse lanterne er. Regel 52. Spesielle fartøy Tollvesenets og politiets fartøy kan når de patruljerer, istedenfor de lanternene som er foreskrevet i sjøveisreglene, vise sine lanterner eller et bluss når de nærmer seg andre fartøy eller de ser andre fartøy nærme seg. Dette skal skje i så god tid at sammenstøt forebygges. Redigert 11.Januar.2021 av VegJoh (see edit history) Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Guest Svart 11.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2021 (redigert) Regel 52 tolker jeg som at de har lov til å slå av lanternene, men de skal slå på lanternene eller bruke ett bluss når fartøyer nærmer seg, i god tid sånn at det ikke er fare for kollisjon. Som for eks når de ligger på fjorden om kvelden for og ha promille kontroll, sånn at det ikke er så lett og se hvor de er forså å kjøre en annen vei Men den foreskriften fra i sommer hadde jeg ikke fått med meg. Men fortsatt, sterkt lysende blitz lys skal unngås. Redigert 11.Januar.2021 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 11.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2021 Eika skrev for 1 time siden: Men den foreskriften fra i sommer hadde jeg ikke fått med meg. Samme bestemmelse har stått i forskrift nr 1182. av 31-12-1988, så dette er ikke nytt fra i sommer Eldre forskrifter er ikke tilgjengelig på lovdata med mindre man har proff abonnement, men her ligger en kopi av den. (http://extwprlegs1.fao.org/docs/html/nor18670.htm) § 5. (unntaksbestemmelse) Fartsbegrensninger gjelder ikke for a) forsvarets, politiets, tollvesenets og brannvesenets fartøyer, samt losfartøyer og ambulansefartøyer, b) fartøyer med lege ombord, c) fartøyer i sjøredningstjenesten hvor overskridelse av fartsbegrensningen er nødvendig for å få utført utrykningen eller oppdraget. Fartøyer, som nevnt i første ledd, skal om mulig vise varsellys eller på annen måte varsle om utrykningen eller oppdraget. Når det gjelder Sjøveisreglene, så står det som du skriver at blinkende og roterende lys skal unngås, men det er ikke et forbud. Dette er nok spesielt myntet på allmennheten og muligheten for forveksling med fyrlykter osv. Videre er det slik at det helt først i Sjøveisreglene står noen unntaksbestemmelser som henviser til at andre lover og forskrifter kan nyttes for å gi mer utfyllende bestemmelser enn det sjøveisreglene angir. Dette er nok her muligheten til videre regulering slik som "Lov om havner og farvann (havne- og farvannsloven)" og de tilhørende forskrifter jeg viser til i denne og forrige posting kommer inn. (b). Intet i disse reglene skal være til hinder for bruk av særregler som av den rette myndighet er gitt for en red, havner, elver, innsjøer eller innenlandske farleder som er forbundet med rom sjø og kan befares av sjøgående fartøy. Slike særregler skal ligge så nær opp til de internasjonale reglene som mulig. c) Intet i disse reglene skal være til hinder for at det blir nyttet særregler, fastsatt av en stats regjering, om særlige posisjons- eller signallanterner, signalfigurer eller fløytesignaler for krigsfartøy og fartøy i konvoi eller om særlige posisjons- eller signallanterner eller signalfigurer for fiskefartøy som holder på med å fiske som en gruppe. Disse særlige posisjons- eller signallanterner, signalfigurer eller fløytesignaler skal så vidt mulig være slik at de ikke kan forveksles med noen lanterne, signalfigur eller signal som har hjemmel annensteds i disse reglene. Dette er iallfall slik jeg tolker dette Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.