Jump to content

Ulovlige farger på båt?

Knallipadden

Recommended Posts

Det er ikke lov å fremstille seg som politi, så jeg ville tippe at man kunne få problemer om man kopierte politibåtene - men antagelig ikke før du også maler "politi" på siden.

Militærfargede båder er uproblematisk inntil russerne kommer :diving:

På generelt grunnlag mener jeg privatbåter burde ha farger som synes.

Redigert av Havelle (see edit history)
Martine29 skrev 1 time siden:

Blir litt dumt å farte rundt i en redningsskøyte som er utrangert. Og sitte med ankerdrammen på dekk. Her gjelder det nok å bruke sunt vett sikkert...

Ikke dumt i det hele tatt.

Det finnes titalls utrangerte redningsskøyter i privat eie. De fleste er holdt i originale farger, inkludert malteserkorset, uten at det oppfattes som noe problem. De koser seg med ankerdram på dekk, akkurat som oss andre. 

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Lazyjack skrev 36 minutter siden:

Ikke dumt i det hele tatt.

Det finnes titalls utrangerte redningsskøyter i privat eie. De fleste er holdt i originale farger, inkludert malteserkorset, uten at det oppfattes som noe problem. De koser seg med ankerdram på dekk, akkurat som oss andre. 

Hmm..en bekjent av meg har en slik utrangert rednings skøyte...husker ikke helt.. men jeg mener å huske at de må merke den på en slik måte at den ikke forveksles med de skøytene som er i aktiv tjeneste...

S/Y Emma skrev 12 minutter siden:

Det er vel snakk om historiske skøyter, av type Colin Archer o.l.

Tviler på noen forveksler en seilende treskøyte med en operativ redningsskøyte.

Nei, tiden går vet du...han har er en av de første hurtiggående i aluminum...Aril heter fartøyet..

Blålys på  taket, og hele pakken...

Jeg kan høre med han senere i dag...mener bestemt han måtte gjøre noe med dekoren for ikke bli forvekslet

20190704_091057.jpg

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Ida Marie III skrev 51 minutter siden:

Redningsskøytene har blålys...samme har brannbåten i Bergen...

Tror faktisk jeg har sett det på Røde Kors sin Targa som også ligger i byen.. 

Mange etater som har det, men de betyr ikke en drit på vannet. Men alle med normal folkeskikk følger med når det er blålys. Men etter sjøveisregel 36 skal alt sterkt lysende blitz og roterende lys unngås, så man kan kverulere med politiet om at de kjører ulovelig landterneføring. Hadde vært morsomt og spurt om de hadde hjemmel for blålysene sine og referert til sjøveisreglene, lurer på hva de hadde svart da 

Eneste stedet blålys er nevnt i sjøveisreglene er 53d. Da skal kystvakta ha ett rundt lysende blått lys som markerer at de er på fiskerioppsyns oppdrag 

Eika skrev On 6.1.2021 at 15.30:

Men etter sjøveisregel 36 skal alt sterkt lysende blitz og roterende lys unngås, så man kan kverulere med politiet om at de kjører ulovelig landterneføring. Hadde vært morsomt og spurt om de hadde hjemmel for blålysene sine og referert til sjøveisreglene, lurer på hva de hadde svart da 

Politiets og andre "lovlige" redningsetaters bruk av blålys følges nok av denne forskriften av 26.06.2020:

Forskrift om fartsbegrensninger i sjø

§ 5.(unntaksbestemmelse)

Fartsbegrensningene gjelder ikke for

a.Forsvarets, politiets, tollvesenets og brannvesenets fartøyer, samt losfartøyer og ambulansefartøyer,

b.fartøyer med lege om bord,

c.fartøyer i sjøredningstjenesten,

hvor overskridelse av fartsbegrensningen er nødvendig for å få utført utrykningen eller oppdraget. Fartøyer som nevnt i første punktum, skal om mulig vise varsellys eller på annen måte varsle om utrykningen eller oppdraget.

Frem til denne trådde i kraft fantes følgende forskrift som beskrev noe av det samme:

"Forskrift om fartsbegrensninger i sjø, elv og innsjø." 

§ 5. (unntaksbestemmelse) Fartsbegrensninger gjelder ikke for

a) forsvarets, politiets, tollvesenets og brannvesenets fartøyer, samt losfartøyer og ambulansefartøyer,

b) fartøyer med lege om bord, eller c) fartøyer i sjøredningstjenesten

hvor overskridelse av fartsbegrensningen er nødvendig for å få utført utrykningen eller oppdraget.

Fartøyer, som nevnt i første ledd, skal om mulig vise varsellys eller på annen måte varsle om utrykningen eller oppdraget.

De  overfor nevnte forskriftene er hjemlet i Lov om havner og farvann (havne- og farvannsloven) 

Det finnes jo også en bestemmelse i sjøveisreglene som sier noe om dette. Her står det at de kan "vise sine lanterner, istedet for de som er beskrevet i sjøveisreglene" uten at dette er nærmere beskrevet hva disse lanterne er.

Regel 52. Spesielle fartøy

Tollvesenets og politiets fartøy kan når de patruljerer, istedenfor de lanternene som er foreskrevet i sjøveisreglene, vise sine lanterner eller et bluss når de nærmer seg andre fartøy eller de ser andre fartøy nærme seg. Dette skal skje i så god tid at sammenstøt forebygges.

Redigert av VegJoh (see edit history)

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Regel 52 tolker jeg som at de har lov til å slå av lanternene, men de skal slå på lanternene eller bruke ett bluss når fartøyer nærmer seg, i god tid sånn at det ikke er fare for kollisjon. Som for eks når de ligger på fjorden om kvelden for og ha promille kontroll, sånn at det ikke er så lett og se hvor de er forså å kjøre en annen vei 

Men den foreskriften fra i sommer hadde jeg ikke fått med meg. Men fortsatt, sterkt lysende blitz lys skal unngås. 

Redigert av Guest (see edit history)
Eika skrev for 1 time siden:

Men den foreskriften fra i sommer hadde jeg ikke fått med meg.

Samme bestemmelse har stått i forskrift nr 1182. av 31-12-1988, så dette er ikke nytt fra i sommer

Eldre forskrifter er ikke tilgjengelig på lovdata med mindre man har proff abonnement, men her ligger en kopi av den. (http://extwprlegs1.fao.org/docs/html/nor18670.htm)

§ 5. (unntaksbestemmelse)

Fartsbegrensninger gjelder ikke for

a) forsvarets, politiets, tollvesenets og brannvesenets fartøyer, samt losfartøyer og ambulansefartøyer,

b) fartøyer med lege ombord,

c) fartøyer i sjøredningstjenesten

hvor overskridelse av fartsbegrensningen er nødvendig for å få utført utrykningen eller oppdraget.

Fartøyer, som nevnt i første ledd, skal om mulig vise varsellys eller på annen måte varsle om utrykningen eller oppdraget.

Når det gjelder Sjøveisreglene, så står det som du skriver at blinkende og roterende lys skal unngås, men det er ikke et forbud.
Dette er nok spesielt myntet på allmennheten og muligheten for forveksling med fyrlykter osv.

Videre er det slik at det helt først i Sjøveisreglene står noen unntaksbestemmelser som henviser til at andre lover og forskrifter kan nyttes for å gi mer utfyllende bestemmelser enn det sjøveisreglene angir. Dette er nok her muligheten til videre regulering slik som "Lov om havner og farvann (havne- og farvannsloven)" og de tilhørende forskrifter jeg viser til i denne og forrige posting kommer inn.

(b). Intet i disse reglene skal være til hinder for bruk av særregler som av den rette myndighet er gitt for en red, havner, elver, innsjøer eller    innenlandske farleder som er forbundet med rom sjø og kan befares av sjøgående fartøy. Slike særregler skal ligge så nær opp til de internasjonale reglene som mulig.

c)

Intet i disse reglene skal være til hinder for at det blir nyttet særregler, fastsatt av en stats regjering, om særlige posisjons- eller signallanterner, signalfigurer eller fløytesignaler for krigsfartøy og fartøy i konvoi eller om særlige posisjons- eller signallanterner eller signalfigurer for fiskefartøy som holder på med å fiske som en gruppe. Disse særlige posisjons- eller signallanterner, signalfigurer eller fløytesignaler skal så vidt mulig være slik at de ikke kan forveksles med noen lanterne, signalfigur eller signal som har hjemmel annensteds i disse reglene.

Dette er iallfall slik jeg tolker dette

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...