Brigg Svart 5.Januar.2021 Del på Facebook Svart 5.Januar.2021 Mouche skrev 1 time siden: Vi har allerede en avgift på fast eiendom, eksempelvis dokumentavgift. Dette er en avgift ved tinglysing av eierskifte, ikke en årlig avgift. I NOR betaler man allerede avgift ved tinglysning. Mix skrev 35 minutter siden: RS krever ikke registrering i Småbåtregisteret for RS medlemskap hvis du er registrert i NOR. Nei, men årlig avgift for småbåtregisteret ble fra 2020 lagt inn i totalmedlemskapet til RS. Så jeg behøver ikke ha båten registrert i småbåtregisteret, men jeg må betale for det om jeg ønsker å være totalmedlem. Og det ønsker jeg. Og jeg ønsker også å ha båten registrert i et ordentlig register, dvs NOR. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Mouche Svart 5.Januar.2021 Del på Facebook Svart 5.Januar.2021 Bottenopp skrev for 1 time siden: Av årlige betalinger så må en i hvert fall betale renovasjon.... Å betale for renovasjon er å betale for en tjeneste som du får utført og som belastes etter kommunens selvkost. Hadde du regnet med å få det også gratis, i så fall av hvem? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mouche Svart 5.Januar.2021 Del på Facebook Svart 5.Januar.2021 Brigg skrev 30 minutter siden: Dette er en avgift ved tinglysing av eierskifte, ikke en årlig avgift. I NOR betaler man allerede avgift ved tinglysning. Kjøp et hus til fire millioner og betal 100.000 i dokumentavgift så tilsvarer det en del års gebyr for å ha din båt registrert i NOR. Er det virklig så ille å måtte betale de 0,2 båtpengene i året for å være registrert der? Hva med heller å justere farten på båten med 0.1 knop i snitt i løpet av sesongen og spar både lommebok og miljøet for langt mer enn det? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Brigg Svart 5.Januar.2021 Del på Facebook Svart 5.Januar.2021 Mouche skrev 12 minutter siden: Er det virklig så ille å måtte betale de 0,2 båtpengene i året for å være registrert der? Nå har jeg allerede betalt for å få båten registrert der. Spørsmålet er like mye om det offentlige oppnår den ønskede effekten av tiltaket, som er å få bedre kvalitet på registeret. Og et annet spørsmål er om kostnaden til innkreving kan dekkes inn av avgiften. Hvis ikke må alle, også du, betale resterende over skatteseddelen. Det er ikke lenge siden sittende regjering klappet seg selv på skuldra pga effektiviseringsgevinster når de flyttet innkreving av årsavgiften på bil til forsikringsselskapene. Sett i lys av dette fremstår den nye avgiften som underlig. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Shore Svart 5.Januar.2021 Del på Facebook Svart 5.Januar.2021 Jeg som er registrert i småbåtregisteret betaler vel i området 275,- i året, det er vel en slik sak de skal ha i NOR også da, når de ser det er ok å drive inn disse pengene. Hva man får for disse eller hvilket arbeid som utføres for de årlige kronene vet jeg sannelig ikke, kanskje for å betale strøm til datamaskinen som oppbevarer registreringen? Husleie for harddisken? Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Mix Svart 5.Januar.2021 Del på Facebook Svart 5.Januar.2021 (redigert) Brigg skrev for 4 timer siden: Nei, men årlig avgift for småbåtregisteret ble fra 2020 lagt inn i totalmedlemskapet til RS. Så jeg behøver ikke ha båten registrert i småbåtregisteret, men jeg må betale for det om jeg ønsker å være totalmedlem. Nei det er ikke riktig, dette er spesifisert på faktura. Nytt i 2020 er at du får faktura på både Totalmedlemskapet og Småbåtregisteret på samme faktura. Den er ikke bakt sammen med Totalmedlemskapet. Men du får 50% rabatt på årsgebyr i Småbåtregisteret hvis du er Totalmedlem. Pris på Totalmedlemskapet er samme om du er registrert i Småbåtregisteret eller ikke. Redigert 5.Januar.2021 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 6.Januar.2021 Del på Facebook Svart 6.Januar.2021 Nå er jo ikke 200 kr den store summen og kan det bidra til en bedre orden på registerene og tjene formål der f.eks. eier er ukjent er det bra. Men stiller også et spørsmål rundt dette med vinklingen mot NOR, har nok en formening om at dette er det ryddigste og mest ajourførte av alle registerene, og at behovet for en "opprydding" er langt større på de fartøyene som ikke er registrerte i NOR. Uansett så kan et lite gebyr i denne størrelsesorden være en grei oppvåkning til reder om å holde orden på sysakene om noe ikke er ajourført og oppdatert. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 6.Januar.2021 Del på Facebook Svart 6.Januar.2021 Brigg skrev for 12 timer siden: Nå har jeg allerede betalt for å få båten registrert der. De fleste registre skal vel vedlikeholdes hvilket medfører en kostnad? Hvem mener du heller skal betale for slike kostnader enn brukerne? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
TideRace Svart 6.Januar.2021 Del på Facebook Svart 6.Januar.2021 Mouche skrev 59 minutter siden: De fleste registre skal vel vedlikeholdes hvilket medfører en kostnad? Er det en kostnad? Jeg antar du som meg allerede har betalt tinglysningsgebyr på det du eier av fast eiendom, huset og hytta, m.m.. Jeg kan ikke huske å ha sett noe årlig gebyr for å ha tinglyst verken hus eller hytte, og det påløper neppe noen kostnad utover noen kilobyte i lagring på en server når jobben først er gjort. NOR er som kjent et realregister på lik linje med ordinær tinglysning av fast eiendom, og vi som har båtene registrert i NOR har allerede betalt noen tusen for denne engangsregistreringen. Hva som påløper av kostnadskrevende vedlikehold i NOR-registeret skulle derfor vært interessant å få dokumentert. En spade er fortsatt en spade og en ny avgift kun en avgift uansett hvordan den er pakket inn. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 6.Januar.2021 Del på Facebook Svart 6.Januar.2021 (redigert) Enig i at transparens er viktig. Det skjer nok ofte at diverse etater bruker "tenk på et tall"-metoden når noe skal prissettes, uten å helt grunngi hvorfor prisen ble som den ble. Vel vitende om at folk vil forsvare prisen med argumenter som at det "bare er to hundre kroner", og at det koster å ha båt. Men det blir etter hvert ganske mange "bare" noen hundre kroner her og der, og der, og der... Om noen føler at de har for mye penger på konto, tar jeg Vipps Redigert 6.Januar.2021 av S/Y Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Mouche Svart 6.Januar.2021 Del på Facebook Svart 6.Januar.2021 Phoebe skrev 12 minutter siden: Er det en kostnad? Jeg antar du som meg allerede har betalt tinglysningsgebyr på det du eier av fast eiendom, huset og hytta, m.m.. Jeg kan ikke huske å ha sett noe årlig gebyr for å ha tinglyst verken hus eller hytte, og det påløper neppe noen kostnad utover noen kilobyte i lagring på en server når jobben først er gjort. Og hvor mye er et tinglysningsgebyr på i forhold til dette gebyret på registrering i NOR, gjentar i NOR! Du har kanskje også betalt et aldri så lite beløp i dokumentavgift på din eiendom også? Kanskje et årlig beløp i eiendomsskatt og kanskje attpåtil form,uesskatt? Var vel også tidligere noe som het "fordel ved bruk av egen bilig" eller noe sånn som man fant i sin selvangivelse? Jeg blir nesten flau over dette hylekoret for 200 kroner i året! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
TideRace Svart 6.Januar.2021 Del på Facebook Svart 6.Januar.2021 Poenget er vel heller spørsmålet om hvorfor det plutselig dukker opp nok en avgift. Det kalles en "prinsippsak", Mouche, et sammensatt ord som ikke burde være helt ukjent for deg. Jeg har alltids råd til å betale nok et gebyr/avgift/skatt (stryk det som ikke passer), men ville foretrukket at formålet med utbetalingen heller hadde hatt for eksempel italiensk etikett med teksten "Barbera" eller lignende. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 6.Januar.2021 Del på Facebook Svart 6.Januar.2021 Den ene etiketten tar du deg vel råd til uansett? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mouche Svart 6.Januar.2021 Del på Facebook Svart 6.Januar.2021 Phoebe skrev 13 minutter siden: Poenget er vel heller spørsmålet om hvorfor det plutselig dukker opp nok en avgift. Det kalles en "prinsippsak", Mouche, et sammensatt ord som ikke burde være helt ukjent for deg. Nok en avgift? Har de ikke bl.a. fjernet hk-avgiften som vel er, eller var, på "noe" mer enn tilsvarende 200 kroner i året? Dette beløpet, 200 kroner, gjelder KUN for de som velger å registrere seg i NOR, gjentar NOR! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Hulda Svart 6.Januar.2021 Del på Facebook Svart 6.Januar.2021 Blir ikke mye Barbera for 200 spenn akkurat nå. Tar poenget med avgiften. Om jeg selger Hulda, gud forbyde, er jeg ikke interessert i at noen herjer rundt med båten i mitt navn. 200 kroner hjelper kanskje til at jeg melder Hulda ut av NOR. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 6.Januar.2021 Del på Facebook Svart 6.Januar.2021 Ajourført register er ikke dumt. Jeg hadde tidligere en registrert Pionerjolle (ikke i NOR). En dag fikk jeg en telefon om at den var funnet drivende ved Svenner og tatt på land i Stavern. Jeg hadde meldt den solgt uten at ny eier hadde registrert den igjen. Men opplysningene om meg var ikke endelig slettet. Heldigvis for den nye eieren hadde jeg hans telefonnummer slik at jeg fikk kontaktet ham og han vikk hentet jollen som han hadde mistet . Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ida Marie III Svart 6.Januar.2021 Del på Facebook Svart 6.Januar.2021 Lars H. skrev 1 minutt siden: Ajourført register er ikke dumt. Nemlig...og slik er det dessverre ikke i dagens Norge... Verken båteiere, politi, redningsselskap eller forsikringsselskap er tjent med dette surret vi nå har... 200 kr, eller mer for den slags skyld, er en bagatell for et offentlig register som fungerer...slik det Tollvesenet tidligere hadde.. Har egentlig aldri forstått hvorfor det ble fjernet... Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 6.Januar.2021 Del på Facebook Svart 6.Januar.2021 Jeg er prinsipiell motstander av offentlige avgifter, noe som etter hvert har blitt den nye skatten. Men akurat her forstår jeg intensjonen med et årlig gebyr. Og spesielt så lenge det er frivillig for fritidsbåter å la seg registrere. Man hadde det samme i båtforeningene i Oslo før (som imidlertid ikke er offentlige). Det var gratis å stå på liste som søker om båtplass. Og da man innførte årlig gebyr viste det seg at det var drøssvis av søkere som ikke lenger var aktuelle og at mange sto på liste i alle båtforeningene og mange hadde allerede båtplass. Da jeg meldte meg på fikk jeg beskjed om at det var nytteløst pga. lang venteliste. Da det ble innført gebyr og listene ble sanert like etterå, fikk jeg plutselig båtplass på kort varsel. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
TideRace Svart 6.Januar.2021 Del på Facebook Svart 6.Januar.2021 (redigert) Mouche skrev 28 minutter siden: Nok en avgift? Har de ikke bl.a. fjernet hk-avgiften som vel er, eller var, på "noe" mer enn tilsvarende 200 kroner i året? Dette beløpet, 200 kroner, gjelder KUN for de som velger å registrere seg i NOR, gjentar NOR! Hva har hk-avgiften med eventuelle kostnader ved å forvalte NOR-registeret å gjøre? Ja, dette gjelder kun NOR-registeret, det har jeg oppfattet. Og min båt er registrert i NOR. @Lars H. : Joda, det blir sikkert råd med noen etiketter uansett, men som nevnt, la oss kalle dette det det er, en ny avgift, og glemme mer eller mindre relevante forklaringer. Vi som har båten i NOR har betalt for å ha båten registrert der og det er vanskelig å se hva som er "vedlikehold". Som en kuriositet kan jeg nevne at jeg ved en anledning skulle endre "hjemmehavn" I NOR. Gebyret på de 6 bokstavene kostet ca 3500 kr om jeg ikke husker feil. Så NOR bør allerede ha inntekter av "vedlikeholdet". @Hulda : Nei, men litt Barbera blir det vel ... :) I og med at NOR er et realregister regner jeg med at eiere av NOR-registrerte båter sørger for å omregistrere på lik linje med eierskifte av kjøretøy og fast eiendom. Dette er neppe et problem andre steder enn i denne tråden. At ajourhold kan være et betydelig problem i RS-registeret er en annen sak, men ut fra hvordan begrunnelsen for avgiften er formulert i media kan det høres ut som RS-registeret sammenblandes med NOR. Redigert 6.Januar.2021 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 6.Januar.2021 Del på Facebook Svart 6.Januar.2021 Phoebe skrev 3 minutter siden: Hva har hk-avgiften med eventuelle kostnader ved å forvalte NOR-registeret å gjøre? Det var en kommentar til din "nok en avgift" hvor jeg påpeker at avgifter som betyr langt mer har vært fjernet. Igjen, dette er KUN for registrering i NOR, ikke en obligatorisk registering med mindre man av spesielle grunner må gjøre det. Fortsatt uklart? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
S/Y Emma Svart 6.Januar.2021 Del på Facebook Svart 6.Januar.2021 (redigert) Phoebe skrev 14 minutter siden: At ajourhold kan være et betydelig problem i RS-registeret er en annen sak, men ut fra hvordan begrunnelsen for avgiften er formulert i media kan det høres ut som RS-registeret sammenblandes med NOR. I media har hele saken blitt en salig røre. Det virker som om ingen forstår at NOR er et eget, eksisterende register for spesielt interesserte, og folk tror i stedet at det skal bli obligatorisk, statlig registrering som koster 200 kroner for alle fritidsbåter i Norge. Redigert 6.Januar.2021 av S/Y Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Ida Marie III Svart 6.Januar.2021 Del på Facebook Svart 6.Januar.2021 Phoebe skrev 3 minutter siden: I og med at NOR er et realregister regner jeg med at eiere av NOR-registrerte båter sørger for å omregistrere på lik linje med eierskifte av kjøretøy og fast eiendom. Dette er neppe et problem andre steder enn i denne tråden. Det er vel stort sett lystbåter som er belånt som står i NOR registeret...de fleste lystbåter står ikke der...så det er nok ikke bare i denne tråden dette er et problem.. Hvor mange redningsaksjoner har det ikke vært der de finner tomme uregistrerte fartøy drivende, og ingen aner hvem eier er... Selv her på BP er det etterlysninger etter eiere på båter som ligger henslengt/sunket/fortøyd i annen manns brygge osv... Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 6.Januar.2021 Del på Facebook Svart 6.Januar.2021 Igjen Mouche, ingen ting er uklart for meg. Jeg forholder meg kun til det vi diskuterer, en ny årsavgift for å ha båten registrert i NOR. Og det har ingen ting med hk-avgiften å gjøre. Den avgiften gjaldt forøvrig som kjent alle båter med motor, uansett register eller ikke registrert i det hele tatt, så relevans til denne diskusjonen om NOR er noe vanskelig å se. Nå diskuteres en ny avgift for å ha båten registrert NOR, begrunnet med et antagelig ikke-eksisterende vedlikehold. Som jeg nevner over har NOR allerede ganske saftige gebyrer på alle typer endringer i NOR-registeret, så vedlikeholdet er allerede på prislista. Sitér dette innlegget Link to post
Rallypetter Svart 6.Januar.2021 Del på Facebook Svart 6.Januar.2021 Det var faktisk på tide Sitér dette innlegget Link to post
Runner Svart 6.Januar.2021 Del på Facebook Svart 6.Januar.2021 I Sveits har tråsykler registreringsskilt...... Sikkert også obligatorisk for robåter. Sitér dette innlegget Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det...... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.