TideRace
Mouche skrev 28 minutter siden:
Nok en avgift? Har de ikke bl.a. fjernet hk-avgiften som vel er, eller var, på "noe" mer enn tilsvarende 200 kroner i året? Dette beløpet, 200 kroner, gjelder KUN for de som velger å registrere seg i NOR, gjentar NOR!
Hva har hk-avgiften med eventuelle kostnader ved å forvalte NOR-registeret å gjøre?
Ja, dette gjelder kun NOR-registeret, det har jeg oppfattet. Og min båt er registrert i NOR.
@Lars H. : Joda, det blir sikkert råd med noen etiketter uansett, men som nevnt, la oss kalle dette det det er, en ny avgift, og glemme mer eller mindre relevante forklaringer. Vi som har båten i NOR har betalt for å ha båten registrert der og det er vanskelig å se hva som er "vedlikehold". Som en kuriositet kan jeg nevne at jeg ved en anledning skulle endre "hjemmehavn" I NOR. Gebyret på de 6 bokstavene kostet ca 3500 kr om jeg ikke husker feil. Så NOR bør allerede ha inntekter av "vedlikeholdet".
@Hulda : Nei, men litt Barbera blir det vel ... :)
I og med at NOR er et realregister regner jeg med at eiere av NOR-registrerte båter sørger for å omregistrere på lik linje med eierskifte av kjøretøy og fast eiendom. Dette er neppe et problem andre steder enn i denne tråden.
At ajourhold kan være et betydelig problem i RS-registeret er en annen sak, men ut fra hvordan begrunnelsen for avgiften er formulert i media kan det høres ut som RS-registeret sammenblandes med NOR.