Mouche Svart 6.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2021 Phoebe skrev 30 minutter siden: Nå diskuteres en ny avgift for å ha båten registrert NOR, begrunnet med et antagelig ikke-eksisterende vedlikehold. Greit. Da kan vi bare slå fast at å vedlikeholde et register er kostnadsfritt for det mener du. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
TideRace Svart 6.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2021 Mouche skrev Just now: Greit. Da kan vi bare slå fast at å vedlikeholde et register er kostnadsfritt for det mener du. Få med deg hva jeg har skrevet over. Alle tjenester, oppdateringer og vedlikehold av registreringer i Skipsregisteret NOR er allerede prissatt med faste gebyrer. NOR har aldri vært kostnadsfritt. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 6.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2021 Phoebe skrev 11 minutter siden: Få med deg hva jeg har skrevet over. Alle tjenester, oppdateringer og vedlikehold av registreringer i Skipsregisteret NOR er allerede prissatt med faste gebyrer. NOR har aldri vært kostnadsfritt. Ikke mat Trollet.... Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 6.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2021 Ida Marie III skrev 11 minutter siden: Ikke mat Trollet.... Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 6.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2021 Phoebe skrev 18 minutter siden: Få med deg hva jeg har skrevet over. Alle tjenester, oppdateringer og vedlikehold av registreringer i Skipsregisteret NOR er allerede prissatt med faste gebyrer. NOR har aldri vært kostnadsfritt. Problemet er at det ikke er årsgebyr. Kjøpere av nedslitte nedbetalte gamle baljer som ikke skal belånes blir ikke omregistrert. Selger gir f, han har fått penga sine og omregistrerer ikke. Noen år går og holken ligger nedsunket ved en offentlig kai. Innfører man årsgebyr vil nok selger sørge for at omregistrering skjer. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 6.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2021 Phoebe skrev 30 minutter siden: Få med deg hva jeg har skrevet over. Alle tjenester, oppdateringer og vedlikehold av registreringer i Skipsregisteret NOR er allerede prissatt med faste gebyrer. NOR har aldri vært kostnadsfritt. Og da snakker vi endringer i et register som allerede eksisterer og som må ha noen inntekter FØR det meldes/gjøres endringer mot en avgift. Linken i første innlegg her forklarer dette ytterligere hvis man gidder å lese det da! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
TideRace Svart 6.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2021 (redigert) Mix skrev 28 minutter siden: Problemet er at det ikke er årsgebyr. Kjøpere av nedslitte nedbetalte gamle baljer som ikke skal belånes blir ikke omregistrert. Selger gir f, han har fått penga sine og omregistrerer ikke. Jeg ser at dette i mange tilfeller vil kunne skje i andre registere, Mix, men i særdeleshet ikke i NOR, nettopp fordi det er et realregister. I så fall kan selger (som båten fremdeles er registrert på etter et privat, ikke NOR-registrert eierskifte ) belåne eller på annen måte pådra ny eier økonomiske heftelser. Skjønner man ikke det bør man absolutt la være å kjøpe en NOR-registrert båt. (Edit: PS... denne siste formuleringen var ikke adressert til Mix, men ment generelt..) Redigert 6.Januar.2021 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 6.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2021 Antall fritidsbåter i Norge hevdes i diverse sammenhenger å være rundt 1.000.000. men hvor mange er registrert i NOR? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
S/Y Emma Svart 6.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2021 Godt spørsmål. Det ser ut til å være overraskende vanskelig å finne ut. Kanskje ikke informasjonen er offentlig. Det enste som ligger lett tilgjengelig, er handelsflåten, men det er ikke særlig relevant i denne sammenhengen. https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/statistikker/handelsfl/aar Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Mouche Svart 6.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2021 I følge Sjøfartsdirektoratet er antall fritidsbåter registrert i NOR cirka 9.800 som da utgjør hele en prosent av det totale antall fritidsbåter i landet. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mix Svart 6.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2021 (redigert) Phoebe skrev for 3 timer siden: Jeg ser at dette i mange tilfeller vil kunne skje i andre registere, Mix, men i særdeleshet ikke i NOR, nettopp fordi det er et realregister. Likevel er det dette som er problemet og grunnen til at årsgebyr innføres. Sjøfartsdirektoratet erfarer at mange ikke melder fra om endringer i registrerte opplysninger i NOR-registeret. For å få et mer ajourført register innføres derfor gebyret. – Vi ser at mange ikke opprettholder meldeplikten når fartøy for eksempel selges. Redigert 6.Januar.2021 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 6.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2021 (redigert) En fordel å skille mellom registrene her ja, det er en betraktelig forskjell på RS sitt register og NOR. NOR er et register der man får et tinglyst skjøte på båten man eier. Med dette skjøtet blir det udiskuterbart hvem som er eieren av båten, da skjøtet er et rettskraftig bevis på at man er riktig eier. En fordel ved belåning og ved reise til utlendighet. Hadde aldri turt å selge båten min uten å melde fra til NOR at den skifter eier. Tenk på alt det med «hekkan» en ny eier kan finne på med båten i mitt navn! Står båten registrert på meg i NOR er det jo min båt, og da må jeg stå ansvarlig for båten, holde forsikring, holde den i OK stand, osv. (selv om penger har skiftet eier). For ikke å tenke på den risikoen en ny eier vil ta hvis jeg belåner med pant i den nye eierens båt (som egentlig, siden jeg ikke meldte fra om eierskifte, er «min»). Her tenker jeg Sjøfartsdirektoratet rettferdiggjør en ny avgift på et litt tynt grunnlag. Skulle en NOR-registrert båt synke ved kai får den gamle eieren ta kosten da, siden hun/han var så slakk at de ikke gadd å melde fra om eierskifte kan det være vel fortjent med en smikk på pungen. Heller det enn enda et sugerør nedi lommeboka til de som faktisk har orden på sakene sine. Redigert 6.Januar.2021 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 6.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2021 Hakkannen skrev 12 minutter siden: Her tenker jeg Sjøfartsdirektoratet rettferdiggjør en ny avgift på et litt tynt grunnlag. Det er det lov å mene. Men tviler på at det hjelper noe som helst. Årsgebyret er innført. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 6.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2021 Jeg tror mange enda ikke har fått med seg at denne avgiften er innført for at de som ikke lenger er aktuelle skal kunne slettes fra arkivet. Derav også betegnelsen vedlikeholdsavgift . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hakkannen Svart 6.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2021 Mix skrev 40 minutter siden: Det er det lov å mene. Men tviler på at det hjelper noe som helst. Gebyret er innført ja, er klar over det. Men liker det ikke. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 6.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2021 Underlig at dette har gått helt under radaren frem til nå. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Mix Svart 6.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2021 (redigert) NilsPils skrev 33 minutter siden: Jeg tror mange enda ikke har fått med seg at denne avgiften er innført for at de som ikke lenger er aktuelle skal kunne slettes fra arkivet. Nettopp. Det nytter lite å gå på forrige eier når den forrige eieren av holken som ligger nedsunket ved kaien er daua for flere år siden. Man skjønner jo hvorfor årsgebyret blir innført hvis man tenker seg litt om. Like det eller ei. Redigert 6.Januar.2021 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Festus56 Svart 6.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2021 En ren fiskalavgift. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Plast Svart 7.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2021 Betaler alt 259,- for Securmark, trenger ingen annen merking av båten da den bor på henger når den ikke er utpå. Det er for øvrig merket med eier og snart kallesignal inni båten, i tilfelle alle om bord av en eller annen grunn skulle dette ut.. Båtens navn er uansett synlig. Hvorfor jeg i tillegg skulle måtte betale 200,- i året for å få et skilt på siden er over min fatteevne, men ser at større båter kan ha nytte av et slikt register. Det må selvfølgelig prisjusteres til å reflektere den faktiske kosten og ikke benyttes som et mulig avgiftssluk. I dag får man allerede 'pant' på små plastbåter, så de er vel dekket for så vidt. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2021 Kaptein Plast skrev 5 minutter siden: Hvorfor jeg i tillegg skulle måtte betale 200,- i året for å få et skilt på siden er over min fatteevne, men ser at større båter kan ha nytte av et slikt register. Jeg skjønner ikke helt hva du vil frem til her. Din båt er jo uansett for liten til å registreres i NOR registeret. Og NOR registeret gir ikke noe skilt på siden. Det er det RS sitt som gjør, tilsvarende din Securmark registrering... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kaptein Plast Svart 7.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2021 Sant nok.. My bad! Det var vel 7m+? Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 7.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2021 index skrev 2 minutter siden: ....Og NOR registeret gir ikke noe skilt på siden. ... Jo, man får skilt for å sette utvendig på båten i NOR også. Det ser tilsvarende ut som RS-merkene, men uten reklame og er merket "NOR". Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2021 Kaptein Plast skrev 1 minutt siden: Sant nok.. My bad! Det var vel 7m+? Ja. Og det betinger også at du ønsker å registrerere båten i NOR. Hovedgrunnen til at enkelte gjør dette er at de da kan lånefinansiere med båten som sikkerhet. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Brigg Svart 7.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2021 index skrev 5 minutter siden: Hovedgrunnen til at enkelte gjør dette er at de da kan lånefinansiere med båten som sikkerhet. Jeg tror at den viktigste årsaken til at fritidsbåter blir registrert i NOR er at eier ønsker en stadfestelse av eierskapet på noe som for mange er en formuesgjenstand med betydelig verdi (målt i forhold til den enkeltes privatøkonomi). På samme måte som det for de aller fleste av oss er utenkelig å ikke ha et tinglyst skjøte som beviser eierskapet til egen bolig eller hytte, uavhengig av hvordan eiendommen er finansiert. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Mouche Svart 7.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2021 Kaptein Plast skrev 1 time siden: Hvorfor jeg i tillegg skulle måtte betale 200,- i året for å få et skilt på siden er over min fatteevne, men ser at større båter kan ha nytte av et slikt register. Det må, eller skal, du heller ikke så det problemet ditt er herved løst! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.