Jump to content

Innfører årsgebyr for fritidsbåter fra 1 jan.2021 !


mateco

Recommended Posts

Phoebe skrev 18 minutter siden:

Få med deg hva jeg har skrevet over. Alle tjenester, oppdateringer og vedlikehold av registreringer i Skipsregisteret NOR er allerede prissatt med faste gebyrer. NOR har aldri vært kostnadsfritt. 

Problemet er at det ikke er årsgebyr.

Kjøpere av nedslitte nedbetalte gamle baljer som ikke skal belånes blir ikke omregistrert.

Selger gir f, han har fått penga sine og omregistrerer ikke.

Noen år går og holken ligger nedsunket ved en offentlig kai.

Innfører man årsgebyr vil nok selger sørge for at omregistrering skjer.

 

 

 

Link to post
Phoebe skrev 30 minutter siden:

Få med deg hva jeg har skrevet over. Alle tjenester, oppdateringer og vedlikehold av registreringer i Skipsregisteret NOR er allerede prissatt med faste gebyrer. NOR har aldri vært kostnadsfritt.  

 

Og da snakker vi endringer i et register som allerede eksisterer og som må ha noen inntekter FØR det meldes/gjøres endringer mot en avgift. Linken i første innlegg her forklarer dette ytterligere hvis man gidder å lese det da!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Mix skrev 28 minutter siden:

Problemet er at det ikke er årsgebyr.

Kjøpere av nedslitte nedbetalte gamle baljer som ikke skal belånes blir ikke omregistrert.

Selger gir f, han har fått penga sine og omregistrerer ikke.

 

Jeg ser at dette i mange tilfeller vil kunne skje i andre registere, Mix, men i særdeleshet ikke i NOR, nettopp fordi det er et realregister. 

I så fall kan selger (som båten fremdeles er registrert på etter et privat, ikke NOR-registrert eierskifte ) belåne eller på annen måte pådra ny eier økonomiske heftelser. Skjønner man ikke det bør man absolutt la være å kjøpe en NOR-registrert båt.  (Edit:  PS... denne siste formuleringen var ikke adressert til Mix, men ment generelt..)

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Phoebe skrev for 3 timer siden:

Jeg ser at dette i mange tilfeller vil kunne skje i andre registere, Mix, men i særdeleshet ikke i NOR, nettopp fordi det er et realregister. 

Likevel er det dette som er problemet og grunnen til at årsgebyr innføres.

 

Sjøfartsdirektoratet erfarer at mange ikke melder fra om endringer i registrerte opplysninger i NOR-registeret. For å få et mer ajourført register innføres derfor gebyret. 

– Vi ser at mange ikke opprettholder meldeplikten når fartøy for eksempel selges.

 

Redigert av Mix (see edit history)

 

 

Link to post

En fordel å skille mellom registrene her ja, det er en betraktelig forskjell på RS sitt register og NOR. NOR er et register der man får et tinglyst skjøte på båten man eier. Med dette skjøtet blir det udiskuterbart hvem som er eieren av båten, da skjøtet er et rettskraftig bevis på at man er riktig eier. En fordel ved belåning og ved reise til utlendighet.

 

Hadde aldri turt å selge båten min uten å melde fra til NOR at den skifter eier. Tenk på alt det med «hekkan» en ny eier kan finne på med båten i mitt navn! Står båten registrert på meg i NOR er det jo min båt, og da må jeg stå ansvarlig for båten, holde forsikring, holde den i OK stand, osv. (selv om penger har skiftet eier). For ikke å tenke på den risikoen en ny eier vil ta hvis jeg belåner med pant i den nye eierens båt (som egentlig, siden jeg ikke meldte fra om eierskifte, er «min»).
 

Her tenker jeg Sjøfartsdirektoratet rettferdiggjør en ny avgift på et litt tynt grunnlag. Skulle en NOR-registrert båt synke ved kai får den gamle eieren ta kosten da, siden hun/han var så slakk at de ikke gadd å melde fra om eierskifte kan det være vel fortjent med en smikk på pungen. Heller det enn enda et sugerør nedi lommeboka til de som faktisk har orden på sakene sine.

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
NilsPils skrev 33 minutter siden:

Jeg tror mange enda ikke har fått med seg at denne avgiften er innført for at de som ikke lenger er aktuelle skal kunne slettes fra arkivet.

Nettopp.

Det nytter lite å gå på forrige eier når den forrige eieren av holken som ligger nedsunket ved kaien er daua for flere år siden.

Man skjønner jo hvorfor årsgebyret blir innført hvis man tenker seg litt om. Like det eller ei.

Redigert av Mix (see edit history)

 

 

Link to post

Betaler alt 259,- for Securmark, trenger ingen annen merking av båten da den bor på henger når den ikke er utpå. Det er for øvrig merket med eier og snart kallesignal inni båten, i tilfelle alle om bord av en eller annen grunn skulle dette ut.. Båtens navn er uansett synlig.

Hvorfor jeg i tillegg skulle måtte betale 200,- i året for å få et skilt på siden er over min fatteevne, men ser at større båter kan ha nytte av et slikt register. Det må selvfølgelig prisjusteres til å reflektere den faktiske kosten og ikke benyttes som et mulig avgiftssluk. I dag får man allerede 'pant' på små plastbåter, så de er vel dekket for så vidt. 

Link to post
Kaptein Plast skrev 5 minutter siden:

Hvorfor jeg i tillegg skulle måtte betale 200,- i året for å få et skilt på siden er over min fatteevne, men ser at større båter kan ha nytte av et slikt register.

 

Jeg skjønner ikke helt hva du vil frem til her. Din båt er jo uansett for liten til å registreres i NOR registeret. Og NOR registeret gir ikke noe skilt på siden. Det er det RS sitt som gjør, tilsvarende din Securmark registrering...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
index skrev 5 minutter siden:

Hovedgrunnen til at enkelte gjør dette er at de da kan lånefinansiere med båten som sikkerhet. 

 

Jeg tror at den viktigste årsaken til at fritidsbåter blir registrert i NOR er at eier ønsker en stadfestelse av eierskapet på noe som for mange er en formuesgjenstand med betydelig verdi (målt i forhold til den enkeltes privatøkonomi). På samme måte som det for de aller fleste av oss er utenkelig å ikke ha et tinglyst skjøte som beviser eierskapet til egen bolig eller hytte, uavhengig av hvordan eiendommen er finansiert. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Kaptein Plast skrev 1 time siden:

 

Hvorfor jeg i tillegg skulle måtte betale 200,- i året for å få et skilt på siden er over min fatteevne, men ser at større båter kan ha nytte av et slikt register. 

 

Det må, eller skal, du heller ikke så det problemet ditt er herved løst!:giggle:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...